Inlägg från: oceanney |Visa alla inlägg
  • oceanney

Runt 40 och vill följas åt med att försöka få en bebis del 5

alskdldskjf skrev 2010-08-04 20:15:18 följande:
    Hejsan.

Jag är en havande kvinna som närmar sig sina bästa år med stormsteg och väntar nu på att min lilla trea skall komma strax före min 39-års dag. Jag har ögnat igenom de sista sidorna på denna tråden och jag måste säga att det känns skönt att se frågeställningar osv som även jag har.

Mina första två barn är födda 2004 och 2006 och är ljuset i mitt liv. Detta tredje barn är ett rent mirakel då de två första har kommit till via provrör medan detta lilla liv är efter 12 års oskyddat sexliv utan tidigare resultat faktiskt tillverkat av oss. Första gången det hänt. Lite lätt chockad när jag gjorde ett inför-provrörsmedicineringstest och fann det positivt. Har aldrig hänt förut!
    Wow! Stort grattis!! Och vilken timing - precis in for ett IVF-försök. Vad är oddsen? :)
  • oceanney
    6barnsmamman skrev 2010-08-04 20:04:03 följande:
    Hej! Kan man hänga på här?Flört Är 41 nu o hinner precis fylla 42 innan det blir bebis, om allt går bra. BF 3/4-11. Har sen tidigare barn födda -93,-95,-97,-02,-09, + en bonus född-92Glad
    Stort grattis till dig också!!! Det är så många plus i den här 40plus-tråden att man nästan inte hänger med i svängarna! :)
  • oceanney
    nymåne skrev 2010-08-11 15:20:33 följande:
    Det har hänt så otroligt mycket här sedan jag tog en paus pga. dåliga gravidchanser att jag just nu inte hinner gå igenom alla sidor.

Men GRATTIS till er alla som plussat - och en stor, stor kram till er som fått missfall.
    Hej! Kul att se dig här igen!
  • oceanney
    Mamsie skrev 2010-08-16 20:35:39 följande:
    ... men så kommer tankarna på vad som hade hänt om jag INTE blivit gravid och INTE haft högt blodtryck så jag hamnat på Spec-MVC och läkaren INTE hade tagit cellprov när han ändå undersökte mig.
    Vad händer med alla de som inte har samma händelsekedja som jag har haft?
    Ingen panik nu! Som Alicia skrev, cellförändringarna sker väldigt långsamt. Har för mig att rutinkontrollerna är var tredje år i Sverige så de hade säkert fångat upp det i nästa rutinkontroll och det hade fortfarande varit god tid. Det kommer att gå jättebra! Kram!
  • oceanney
    nymåne skrev 2010-08-19 21:53:48 följande:
    Läkaren sa också att jag har flera ess i rockärmen: Skrattande

För det första har jag nyligen fött barn. Det visar att min fertilitet - trots de dåliga hormonvärdena - åtminstone tills helt nyligen varit att lita på. För det andra är det viktigare i min ålder att se till FSH än AMH. Så om mitt klimakteriella AMH ger nedslående prognoser, så har jag i alla fall mitt (i hans ögon) endast halvtaskiga FSH att glädjas åt. Ja, det var fler positiva saker han sa. Och fler nedslående saker också, för den delen. Hur som helst - jag kan känna förtroende för honom - han är en av USAs främste fertilitetsexperter.
    Wohoo!!!! Vad kul! Känner på mig att du kommer att lyckas, jag tror du är tillräckligt envis. Skrattande

Själv känner jag mig som en urlakad trasa idag. Har varit på ultraljud och kollat nackspalt mm, allt ser jättebra ut. Dessvärre tar det 10 dagar att få svar på blodprovet. Fostervattenprov baserat på ålder har de slutat med i Frankrike (anses omodernt), nu endast baserat på resultat från UL+blodprov. Frankrike har Europas lägsta födelsetal vad gäller Downs så man får väl lita på dem.

Hursom, det är inte lätt att vara över 40, barnlös och vänta sitt första barn. Först är man nervös de första 12 veckorna, nu ska man oroa sig för trisomi, sen kommer säkerligen andra saker.

Det är säkert nervöst om man har barn sen tidigare men det känns som om allt hänger på en så skör tråd och att man när som helst riskerar att slungas tillbaka till "barnlöshetsträsket". Skitjobbigt är det. Familj, vänner, sambo - alla är jätteglada och ser så mycket fram emot det här. Jag är den enda som inte vågat börja glädja mig än. OK, nu är det färdiggnällt för idag. Kram på er alla!
  • oceanney
    Teskedsmamman skrev 2010-08-20 16:14:08 följande:
    v42 idag... *suckar*
    Hoppas det är dags snart!! En vecka över tiden (BF) nu va? 
  • oceanney
    Teskedsmamman skrev 2010-08-21 15:42:28 följande:
    Nu är maken iväg och hämtar middag

Jag sitter och stickar och har snart gjort en halv mössa idag Sammandragningarna är tätare och börjar bli lite småknepiga att ta sig igenom utan att andas *yey* Hoppas bara att det inte klingar av nu bara....
    Hoppas, hoppas!! 
  • oceanney
    Teskedsmamman skrev 2010-08-22 09:50:49 följande:
    Japp har en liten Hannes som ligger jämte och sover!! Föddes kl 05.58 och väger 3905 och är 51 cm lång. Skriver mer när vi kommer hem.
    Grattis!!!! {#emotions_dlg.flower} {#emotions_dlg.flower} {#emotions_dlg.flower} 
  • oceanney
    sassa87 skrev 2010-08-23 01:00:43 följande:
    ja har lagt in bilder i galleriet. kan någon se om det kan vara ett +. gubben och jag ser ett streck. men det är svagt. mycke svårt att få på bild.
    Jag ser ett streck!! Gissar att bildkvaliteten tar bort lite av strecket också. Spännade. Fortsätt testa och berätta hur det går. Håller tummarna!
  • oceanney
    hag7 skrev 2010-08-24 21:52:18 följande:
    Ni som har gjort KUB vilka siffror har ni fått o hur har ni tänkt ang gå vidare med Fvp ?
    Har ju inte gjort något tidigt VUL så vi vet ju inte ens om det finns nått liv i magen , har nog inte riktigt vågat ta till oss att vi kanske ska få barn .
    Hej Asat! Har ni inte fått göra ultraljud? Det är väl lite svårt att ta ställning till FVP om man inte gjort UL? (Ber om ursäkt på förhand om jag missuppfattat...)

www.barntotal.se/faktabank_foer_dig_som_aer_gravid/fosterdiagnostik/kub/

KUB är en förkortning för kombinerat ultraljud och biokemisk screening. Testet består således av två olika prover. Först görs en så kallad biokemisk screening. Genom att ta ett blodprov på den gravida kvinnan kan man mäta förekomsten av två hormon i hennes blod; PAPP-A och fritt ß-hCG. Fem dagar senare utför man en nackuppklarning. Med hjälp av ultraljud mäts bredden på en vätskespalt i fostrets nacke. Ju bredare den är desto större är risken för att fostret har Downs syndrom. Resultatet från de båda testen vägs samman med den gravida kvinnans ålder för att ge en samlad bedömning av hur stor risken är att fostret har en allvarlig sjukdom eller skada.

Svar på tråden Runt 40 och vill följas åt med att försöka få en bebis del 5