Inlägg från: oceanney |Visa alla inlägg
  • oceanney

Runt 40 och vill följas åt med att försöka få en bebis del 5

Hoppar in i tråden på sidan 434. Hoppas det är OK. Har länge haft denna tråd under mina Favoriter men har inte aktiverat mig ännu eftersom jag visste att det skulle krävas IVF för oss för att det ska bli nåt och vi inte kommit till skott förrän nu. Har också följt Mamsie med spänning och tycker det är sååå kul. Gratttis!!!!

40 år fyllda, inga barn eller tidigare graviditeter. Nu har vi äntligen påbörjat vår första IVF/ICSI. Lovar att inte kidnappa tråden med IVF-detaljer men vill bara säga att jag mår kanonbra trots alla sprutor och känner mig väldigt glad och lycklig. Oavsett hur det går är jag iallafall närmare en graviditet än vad jag någonsin varit. 

Nära skjuter ingen hare men man kan inte annat är försöka och göra sitt bästa. Jag är inte främmande för äggdonation om det här inte skulle fungera. Vårt problem är en "kombination" men med yngre ägg borde man ju iallafall ha lite större chanser.

Tar tacksamt emot information om ställen som rekommenderas och som inte har väntetider. Riga?

• oceanney
    Hemulan skrev 2010-05-18 16:32:04 följande:
    Välkommen! Min kompis, som fyllde 41 i mars väntar sitt första barn i juni, med hjälp av IVF/ICSI.
    Hej och tack alla ni som välkomnat mig. Hemula, jättekul att höra om din kompis. 
    Sprutdag 10. Mår fortfarande oförskämt bra. På bättre humör än i vanliga fall. Bekräftat av sambon som nästan tycker jag kan fortsätta med sprutorna efteråt. :)
    Var på mitt andra VUL igår. Ett till planerat på lördag. Äggplock runt 25-27 maj skulle jag tro.
  • oceanney

Happiness: håller alla tummar och tår!!

Skulle gärna sätta upp mig på listan men den ser så konstig ut så jag är rädd att sabba någonting om jag försöker. Vill nån lägga till mig är ni välkomna.

Gör just nu min första IVF/ICSI. 11 ägg fick de ut varav 9 befruktades. Rätt hyfsat resultat för en 40-åring tror jag. Några slutade utveckla sig men vid återföringen fanns det iallafall 6 embryon kvar. Testdag 8 juni.  

• oceanney

Hej Happiness och ursäkta alla andra för IVF-snacket!

Vad glad jag blir för ditt inlägg. Ja, det vore fantastiskt kul om vi kunde följas åt. Har inte vågat tänka så långt än, här är det verkligen en dag i sänder. Just nu på ruvardag 8 om man räknar återföringsdagen som dag 1. Är det rätt? Vilken ruvardag är du på?

Det låter ju väldigt spännande. Plus på stickan och du vaknar av att det är varmt. Är inte "night sweats" (ursäkta svengelskan) ett typiskt symptom?  Blir strecken starkare? Vad är CA?

Jag har förhoppningsvis fyra som har frysts in eftersom jag fått tillbaka två. Också tvådagars. Jag gör IVF i Frankrike och på den här kliniken vill de helst sätta in två oavsett ålder och vad patienterna själva vill. :) 

Jag har fått så himla lite information under hela processens gång för den läkare som gjorde ultraljuden pratar i princip inte med patienterna så jag har inte riktigt kunnat glädja mig åt de goda resultaten. Det var först när jag vakande upp efter äggplocket (ja man sövs ner helt!) som jag fick veta att det var 11. Från början var man ju naturligtvis orolig att det inte skulle bli några ägg alls så visst tusan finns det anledning att vara glad oavsett utgång.

Vi kommer att försöka igen om det inte går vägen (och kanske även om det funkar) eftersom vi inte har barn sen tidigare. Vi gör detta pga min obefintliga naturliga ägglossning plus manlig faktor också så i vårt fall är det fråga om 25% chans mot 0% utan IVF.

Just nu på semester i Sverige. Sneglade lite på graviditetstesten på apoteket. Ja, fy fasiken vad dyrt! I Frankrike gör man hcG-test på alla med några dagars mellanrum från och med testdagen. Även om man "tanten" kommer kan det ju vara bra att utesluta konstigheter, framför allt om man sätter tillbaka flera embryon, antar jag.

Har just fått det bästa botemedlet mot testdjävulen. Fick igår en hcg-booster vilket innebär att det inte går att testa än. Absolut tidigast på testdagen, tror jag, med den dosen, men även då får man nog ta resultatet med en nypa salt. Så det blir nog the old fashioned way, invänta mens.

Känner mig inte heller ett dugg gravid. Hormonstinn, ja, men det är ju progesteronet som gör. Får du proggisar? De ömma brösten och mensvärken som man får av progesteronen har försvunnit men läste någonstans att det kan bero på att man vänjer sig. 

KRAM!!!

• oceanney
    Inanna Li skrev 2010-06-03 12:14:34 följande:
    Lycka till ni andra som väntar på plus i dagarna. Au naturel eller via IVF! Jag har också precis gjort min första IVF/ICSI . Jag är på ruvardag 10 med två embryon. Fick 13 ägg befruktade av 15 och lyckades få 3 blastocyster till frysen. Så om det inte lyckas nu finns det ju hopp kvar. Jag har inte vågat tjuvtesta än.  Har testdag tidigast 12/6. Min klinik har TD 22 dagar efter äggplock. Jättesent! Men jag testar nog 7/6 om jag inte fått besök av tant Röd innan dess!
    Hej Inanna68. Vad kul! Välkommen i 40+ IVF/ICSI-klubben. ;)

• oceanney
    nymåne skrev 2010-06-03 13:12:43 följande:
    Wow!

Vi är minst sex försökare med BIM (eller TD) nu de närmaste fyra dagarna (4-7 juni)!  

Jag tror att tre av oss är gravida! Men min intuition säger att jag inte finns i den gruppen, eftersom jag inte har någon gravidkänning och det bara blev ett sängförsök denna gång.

Förresten, hur gör man för att få tillbaka möjligheten att fetstila, kursivera och lägga in känslosmilies etc. i texten? Plötsligt är den raden borta, i alla fall nu när jag skriver.    
    Hej Nymåne!

Hoppas förstås att du har fel och att du visst finns med i den gravida gruppen. Läste just din presentation. Vilken fantastisk historia! Snacka om att inte låta sig nedslås av konventioner: "Jag har ingen man", "läkarna har sagt att det inte går" etc.  Underbart att höra! Vilket inspiration. 

Jag har hört talas om boken du tipsade om in din presentation (The Infertility Cure) och jag önskar att jag hade den NU. Jag har alltid, ända sedan puberteten, kännt att någonting är fel, någonslags hormonrubbning. Jag är alltid extremt frusen och har alltid haft väldigt lågt libido, ägglossning endast ett par gånger per år. FSH och allt sånt är bra, 28 dagars cykler, så det är inte det. Har kollat alla vanliga grejer som sköldkörteln, även där är värdena normala.

Min vanliga gynekolog förklarade det som att mina äggstockar går på sparlåga, utan att det går att säga varför (med västerländsk medicin). Beviset på att någonting verkligen är fel kom när jag mådde så mycket bättre än jag normalt gör under IVF-behandlingen (då man stänger av kroppens egna hormonproduktion). Det kändes som jag mådde som man ska. Det vore intressant att höra om någon som kan lite om TCM har några idéer om var jag ska börja leta....
    Nu vill jag gå till botten med det här! 
  • oceanney

Hej Alicia!

Jo, faktiskt. När jag höll på med ägglossningsstickor för flera år sedan så provade jag rosenrot och de två månaderna var de enda (av 12) jag fick utslag på ägglossningsstickorna. Så något gör Rosenrot definitivt! Tror de ökar blodgenomströmningen på något sätt för jag fick ökad sexlust också.

Lycka till med BIM ELLER fertilitetsutredningen den 7/6!! Det känns rätt skönt att komma igång med sånt, då känns det som det händer någonting iallafall.

• oceanney
    Happiness skrev 2010-06-03 17:55:38 följande:
    Bild från idag...nog verkar det lovande men jag tar inte ut något i förskott. Först vill jag släppa progesteronet det är sex dagar efter söndag. Först då kan man väl se det slutgiltiga resultatet. Så inga grattis än.....KRAM från en HAPPY HAPPINESS!
    Ååååååh vad kul!!!!! Progesteronet har ingenting med hcg att göra. Vi väntar väl med att gr****tta, men än en gång: vad KUL! När är officiell testdag? KRAM
  • oceanney

Mamsie: Tack! Testdag - det var läkaren som sade. 14 dagar efter äggplock om man räknar baklänges i almenackan. Det viktiga är väl att se till att ägglossningssprutan gått ur kroppen eftersom det är hcG, samma hormon som gravidstickorna ger utslag på.

ChippiChoppi: Snigelspår - hade urmycket och hade också en klimakterispruta så jag tror inte det ena har med det andra att göra. Du hade säkert också. Läste att ibland märker man inte av det för det huserar längre upp så att säga. Det kommer inte alltid ut.

Svar på tråden Runt 40 och vill följas åt med att försöka få en bebis del 5