Inlägg från: oceanney |Visa alla inlägg
  • oceanney

Runt 40 och vill följas åt med att försöka få en bebis del 5

Skruttefia skrev 2011-02-17 04:41:48 följande:
    Oceanney - jag tror att reglerna för överburenhet skiljer sig från landsting till landsting som mycket annat här i Sverige.

När jag väntade ettan 2005/2006 (då 38) var faktiskt reglerna i Stockholms landsting generellt 42+6. Jag blev igångsatt på 41+0 pga minskande fostervattenmängd.

När jag väntade 2:an 2008/2009(då 41/ 42) hade reglerna ändrats till 41+6, men min BM informerade om att för förstagångsgravida 40+:are samt IVF-graviditeter gällde 40+6. Jag blev igångsatt på 39+4 pga få fosterrörelser o minskande fostervattnsmängd.

40+6 visade sig dock vara en sanning med modifikation eftersom t ex pp08 som jag tror du känner igen från en annan tråd inte blev igångsatt förrän ungefär 41+6 (hon var IVF:are men ca 38 år).
    Stort tack för svar! Var på kontroll igår (40+2). Fick som förra veckan ligga en halvtimme med CTG. Mer sammandragningar än förra veckan. Pigg och livlig bebis, bra hjärtljud. Nästa kontroll på måndag (40+6), då med UL också för att kolla fostervattenmängd etc.

Upptäckte du själv minskade fosterrörelser och minskad fostervattenmängd? (En del upplever ju även utan UL att magen blir mindre.)

Mår helt prima fysiskt men går runt oroar mig, tänker på moderkakor som slutar fungerar mm. Uppfyller ju alla kriterier för tidigare igångsättning, 41-årig förstföderska efter IVF. :)  
  • oceanney
    Galileo skrev 2011-02-21 18:11:43 följande:
    Oceanney! Hur har det gått??
    Går fortfarande i väntans tider! Idag BF+6 Solig 

Har idag varit på 45 minuters CTG + UL där man kollade moderkakan, mängden fostervatten mm och eftersom allt ser bra ut är jag nu också lugn och glad igen.

CTGn visade ganska mycket sammandragningar men livmodertappen är ännu helt stängd. Datum för igångsättning, om det inte kommer igång av sig själv, är söndagen den 27/2. Så teoretiskt, eftersom det kan ta några dygn för förlossningen att komma igång, kan det bli en marsbebis. :)
  • oceanney
    Anyah skrev 2011-02-24 17:10:24 följande:
    Uppdaterar ny vecka.
    Hur går det för dig, Oceanney?
    Här händer det inte så mycket, men jag mår bra så det gör inte så mycket... Solig

Har iallafall tid för igångsättning på söndag morgon (v 41+6) om inget händer innan dess.

Tråkigt att höra att du inte mår bra men det låter bra med sammandragningar. Eftersom du har tre sedan tidigare och jag är förstföderska är det ganska stor chans att du får snusa nyfödd bebis före mig!! Spänande! Du måste berätta om sammandragningarna fortsätter. 
  • oceanney
    Anyah skrev 2011-02-24 20:53:57 följande:
    oceanney skrev 2011-02-24 18:28:33 följande:
    Tråkigt att höra att du inte mår bra men det låter bra med sammandragningar. Eftersom du har tre sedan tidigare och jag är förstföderska är det ganska stor chans att du får snusa nyfödd bebis före mig!! Spänande! Du måste berätta om sammandragningarna fortsätter. 
    Efter alla månader och försök innan jag blev gravid känns det nästan lite tabu att klaga. Jag är ju så himla lycklig över att vara gravid och har trots oro njutit en hel del av min graviditet med. 
    Förstår precis hur du menar, känner i stor utsträckning likadant. Men om man vänder på steken, skulle någon som har superlätt att bli gravid ha mera "rätt" att klaga? Naturligtvis inte! :)
  • oceanney
    Tjatte skrev 2011-02-25 08:41:56 följande:
    Idag blir det Aurora-samtal - räknar med tårar och sminkar mig lätt . Återkommer med rapport.

Wimlan - här är det fikonspråk på hög nivå så hojta bara till om du undrar något utöver Nymånes föträffliga sammanställningen. Var tacksam för att du läser den här tråden där deltagarna faktiskt behärskar skriven svenska! Det gäller långt ifrån alla trådar här på FL.
    Varför tårar? Hur gick det?? 
  • oceanney
    nymåne skrev 2011-02-25 14:00:44 följande:
    Tjatte,

Även jag undrar oroligt Förvånadhur det gick på Aurorasamtalet. Du behöver förstås inte berätta om du inte vill. Helt OK!
    Jag blev lovad Aurorasamtal redan för 3 år sedan, om jag nu - mot förmodan - skulle bli gravid igen. Fast jag bad inte om det utan erbjöds det utan omsvep efter att jag haft en förlossning där jag utan att få bedövning oupphörligen skrikit efter dödshjälp i timme efter timme. En barnmorska kom in till mig efteråt och beklagade: "Vi kan tyvärr inte förutse hur alla förlossningar ska gå".  Och så nämnde om Aurora. 

Får se hur det blir den här gången, om jag ska ta emot erbjudandet eller ej.   
    Usch då! Låter inge vidare Jag tänker dock inte be om några detaljer just nu... Solig

Men det är ju positivt att du ändå vill ha fler barn, efter denna upplevelse.
  • oceanney
    Galileo skrev 2011-02-25 19:34:49 följande:
    Nu är vi tre med BIM 28/2 och fler tätt där efter. Nu börjar det dra ihop sig igen....
    Håller alla tummar för er den 28:e!! Solig
  • oceanney

Stort grattis Schäfer!! Fy så jobbigt, men allt verkar ju ha gått bra i slutändan och det är huvudsaken. 

Själv är jag nu i v 41+4. Igångsättning på måndag, istället för söndag som tidigare sagts. Till och med det blir uppskjutet... Skrattande

• oceanney
    Happiness skrev 2011-02-26 22:11:26 följande:
    å vad spännande! Då önskar jag dig LYCKA TILL med igångsättningen på måndag. Har du gjort något TUL (viktuppskattning). Är det något särskilt skäl för igångsättning eller tycker du/de bara är dax nu?

Hu jag det börjar ju närma sig även för mig nu och rampfeber beskriver väl bäst hur jag känner...
    Tack! Det närmar sig för dig med stormsteg nu!!

Sista UL där man tittade på storlek, vikt mm var från slutet av december. Då sa UL-doktorn att han trodde bebisen skulle landa på runt 3,3 kg. Ingen av barnmorskorna på sjukhuset där jag nu går på kontroller verkar dock tro på den siffran. Jag frågade om man kunde kolla storleken på nytt med UL men hon bara tittade medlidsamt på mig och sa att allt vill man kanske inte veta. Till saken hör att jag har en jättekagge. 

Igångsättning bara för att jag gått så mycket över tiden och inga tecken på att något är på G. Måndag är vecka 41+6. Jag har inte haft några förvärkar och tappen är fortfarande stängd, hård, bakåtvänd etc. Man kommer att börja med gel som är till för att utplåna tappen och de tror att det kommer att ta några dygn(!) I Frankrike är tre dygn efter förlossning obligatoriskt och fem dygn efter kejsarsnitt så det kommer att bli en låååång vistelse. Utan wifi dessutom...

• oceanney

Tittar in lite snabbt för att säga att lilla Emma föddes söndagen den 27 februari kl 6.35 och allt är bra med både mor och dotter. Kom hem från sjukhuset först igår så nu har jag lite att läsa läsa ikapp i tråden. Ser på Tjattes kommentar att det har hänt en hel del. Ska läsa lite och skriver lite mera senare!

Svar på tråden Runt 40 och vill följas åt med att försöka få en bebis del 5