rednose skrev 2010-03-13 09:28:38 följande:
om nån vill ha lite mer insight kanske så kan jag ju tipsa om att då jag fortfarande bodde här (i CA) och åkte hem några ggr om året, så hade jag alltsom oftast med mig nya datorer, ipods (eftersom kompisarna jobbar på apple) och kameraprylar och handväskor. Vart aldrig nånsinn några frågor så allt det där med att plocka bort lappar o grejer är bara överkurs. Det behövs inte för småprylar. Man får ta med sig grejer hem, det är inte olagligt. :) Jag plockar oftast med mig kamerahus av proffsmodell hem och ingen frågar om det. Jobbar som fotograf och har väskorna fulla med prylar för jämnan. Funderar mest på om det är ok att ta med en vagn när man fortfarande har lillan i magen men det verkar ju lugnt med tanke på vad nån annan här svarade. :)
jag tror snarare att folk är rädda att behöva skatta/deklarera på varorna, det får du allt som oftast göra om du beställer från USA tex. Har själv bott i NY i tio år, och det har blivit värre med tiden. En vän till oss beställde abercrombie kläder (stavning..??) och han fick tillsammans med leveransen från DHL ett brev om att erlägga skatt/moms yadayada..á typ 2500 kr..så det blev dyyyrt i slutändan..