Inlägg från: Gladhannapanna |Visa alla inlägg
  • Gladhannapanna

30+ som fick första barnet 2006 *4*

gbg30plus skrev 2013-08-27 10:34:34 följande:
    Nisselina: Hej! Det var länge sen! Välkommen tillbaka, hur lite eller mycket du än  vill hänga här. Systertrådarna finns kvar i diverse syskon/kämpar-varianter.

kaz: Stackars liten, hur har det gått?

Vad gäller skoltider så har Elliot samma nu i ettan som han hade i F-klassen, dvs 8:15 - 13:30. Då har de en kort rast på fm när de ibland bara stannar kvar inne och äter frukt och sen en lång rast (en timme) efter de ätit. F-klassverksamheten var schemalagd men inte som matte, svenska etc utan som "jobba med Trulle-boken", "lek och rörelse" etc. Nu har de riktiga ämnen på schemat.

På tal om det så sa Elliot att han tycker att matten är alldeles för enkel, så jag ska se om hans fröken kan låta honom få en svårare bok eller något sådant. Det är lite känsligt sånt där känner jag - jag vill inte blanda mig i undervisningen men hans nya fröken känner ju inte honom ännu så kanske kan man få hjälpa lite på traven? Hur tänker ni om sånt?
    Vi sa till att Agnes läser kapitelböcker för att hon ska få en lagom utmanande läsläxa. Du kan ju bara nämna att han sagt att det är för lätt utan att tala om för fröken hur hon ska göra....
  • Gladhannapanna
    gbg30plus skrev 2013-08-27 12:32:30 följande:
    GHP: Jag skrev ett mail med ungefär den ordalydelsen, tack för tipset! Fick följande svar: "...Naturligtvis ska jag se till att Elliot får arbeta med svårare matte, jag vet att han är duktig på detta! När jag får igång ipadsen så kommer alla kunna arbeta mer på sin egen nivå. Men jag ska redan nu (innan alla appar är inlagda) se till att han har lite att bita i!" Känns som bra respons, och kul att de ska jobba med ipads på det viset, en klar fördel med digitala hjälpmedel.
    Åh så bra! Spännande med ipads, berätta gärna mer framöver!

• Gladhannapanna

Usch Drutten vad tråkigt att läsa!!! Vad bra att den mamman var med i skolan så att ni fick reda på vad som pågår och kan agera! Jag tycker att du ska prata med A's lärare och be om konkreta svar på vad de gör för att komma tillrätta med problemet!!!

På Agnes skola är det inte heller några organiserade lekar på skolgården, men jag hoppas och tror att personalen hade ingripit i en sådan situation!

• Gladhannapanna

Kul med barn som plötsligt kan nya saker! A kan gå till och från skolan själv, men när hon cyklar vill vi vara med. Hon får nämligen korsa en väg och jag litar inte på att hon kommer ihåg att stanna.

Hon har sovit ensam på nedervåningen i två nätter, men vi har inte bestämt ngt om när hon får flytta permanent.

• Gladhannapanna

Nisse: går ut på baksidan, finns trottoar, ca 100 m. Sedan cykelbana resten av vägen med ett övergångsställe. Totalt kanske 6-700 meter.

Usch, ikväll bröt A ihop och berättade nya dumheter hon råkat ut för i skolan! Jag ska prata med personalen imorgon, men jag är så ledsen och trött på detta!!!

• Gladhannapanna
    Siggan skrev 2013-08-29 09:25:08 följande:
    Hej Nisselina. Kul att se dig. Jag är kvar med samma nick och bild, men är inne ganska sporadiskt.

Hej också til Gustie.

kaz: Stackars Sara med gipset.

ghp: Så tråkigt.

Det gick bra med första barytonlektionen, men jag blir lite trött på fritids. På morgonen sa jag till personalen att A skulle ha speltimme direkt efter skolan och att de skulle påminna henne och i vilket rum spellektionen skulle vara. Men det hade de inte gjort. Som tur var är det 3 barn som har lektion samtidigt och de andra två är ett år äldre, så de hadde kommit och hämtat A när hon satt och åt på fritids.
    Och så kan jag tala om (vissa vet det redan) att jag är gravid i vecka 12. Var på KUB i går och är nöjd med resultatet så nu ser det ut som det blir en ny bebis i mars 2014.
    Dåligt att inte påminna!

Grattis till bebisen!!!

Jag väntar på att en fröken ska ringa mig, skickade sms på deras telefon och hoppas att någon kollar den´...

Vi har pratat om att vi behöver veta vad som händer för att kunna hjälpa henne och att hon måste prata med personalen. Jag ska be personalen prata med henne om att de vill att hon berättar för dem. 

Det hon berättade igår var att samma tjej som öppnade toadörren är dum. Den tjejen är egentligen väldigt mesig och hon är alltid snäll mot A på morgonfritids för då vågar hon inte vara med andra barn. Men resten av dagen gör hon dumheter. Igår hade hon kastat pinnar på A trots att A sa ifrån. Hon brukar tydligen också dra med sina naglar på ryggen på A, "ibland är det skönt och ibland gör det ont" HOn skulle aldrig våga göra ngt när en vuxen är i närheten... Vi har sagt till A att hon inte behöver leka med den tjejen på morgonfritids om hon inte vill, även om den tjejen då blir ensam.

Maken vill pusha A till att säga ifrån men det är jag mer tveksam till, jag är rädd att A ska känna att vi ställer krav på henne som hon inte klarar och känna sig ännu mer misslyckad.

Igår grät hon och sa att hon var det sämsta barnet i klassen och att det bara är personalen som tycker om henne. Det gör så himla ont i mitt hjärta!!!!!!       
  • Gladhannapanna
    Mandra skrev 2013-08-29 10:31:57 följande:
    Siggan Grattis!!

GHP - men? Så ledsamt, skickar bamsekram till dig. Jag tror jag missat något. Är det bara den här tjejen hon har det jobbigt med? Det borde ju i så fall inte vara alltför svårt att ha koll på för dom kan man tycka.

Tyv´ärr inte bara den tjejen....
  • Gladhannapanna

Mandra: vi har gjort massor av rollspel då hon får öva. Vi har diskuterat olika scenarion med andra namn och frågat henne hur hon tycker att barnen ska hantera situationen mm,

Jag tror att hon måste inse att alla inte kan vara omtyckta av alla och att sluta försöka vara vän med alla. Jag har själv sett hur hon slår knut på sig själv för att få vara med och det känns itne alls bra. Vi pratar mycket om vad som kännetecknar en bra kompis osv. Men tyvörr verkar inte teori och praktik funka...

Jag pratade med personalen inför terminsstart coh har även pratat informellt med rektorn som jag känner ltie sedan tidigare. Skolan vill gärna hjälpa men eftersom hon inte berättat så har de inte kunnat göra ngt. Vi har trott att det har varit ok den här terminen.

Vi har sagt att vi kräver nolltolerans och att skolan ska berätta för de andra föräldrarna VARJE gång det hänt någonting och att vi själva inte vill ringa de andra föräldrarna mer. Vi har gjort det flera gånger men det händer ju inget så jag tror att om skolan påpekar att deras barn är ett problem så tar det mer "skruv"

Igår pratade vi om att vi kanske behöver hjälp i att hjälpa A att bemöta de andra barnen så att hon kan växa sig starkare.

Det finns en som är snäll säger hon, en kille. Jag tror att hon är förtjust i honom, han verkar jättemysig. DOck leker han på fotbollsplanen och där vill inte A leka.              

• Gladhannapanna

Igår var den "bossiga" tjejen och en annan tjej som A lekt med massor hemma hos oss. Det funkade väl ok men jag fick gå in och styra upp lite när de andra tjejerna körde över A.

Jag och maken diskuterade massor på kvällen så klart. Det är svårt att neka att ta med hem mer än en kompis eftersom andra föräldrar ofta tar med två eller fler. Ibland har jag sagt att jag bara orkar med en eller att maten bara räcker till en person till osv. Men det är svårt....

PW: Hon har ju lätt att få kompisar i simskola, skidskola osv. Hon går på dans och där går samma tjejer, de har gått tillsammans sedan de var små och jag vill inte byta grupp just nu. Vi får se längre fram! Hoppas att hon lär sig simma så att hon kan komma igång och rida!

Skickade SMS halv ´åtta imorse och har fortfarande inte blivit uppringd... Lektionerna slutar 13.20 så jag ringer strax efter det tror jag.         

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*