• asap

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Ghp -
    Det slår mig nu att det bara är barnen vi inspekterar sådär noga, kanske ska börja fästingkolla maken om kvällarna också?

• asap

GHP - Förstår att det inte känns helt bra när ingenting är som det brukar på fritids. Hoppas det går bra för A ändå!

För oss är det ju lite speciellt den här sommaren. Eftersom vi inte har någon förskoleplats för Elsa än så får ju inte Ida gå på fritids alls när det är lov. Gustav betalar vi för så han skulle kunna gå på föris, men det gör han såklart inte så länge Ida är hemma och ledig. Så vi har varit tvungna att pussla för att få ihop ett helt sommarlov för barnen.
    Vi hade en vecka tillsammans, första veckan i juni, då vi var till Mallorca. Sedan var det två veckor då vi jobbade som vanligt (dvs halva veckan var), fram till midsommar. Och efter midsommar började jag jobba heltid och maken har semester. Nästa vecka är jag ledig och maken jobbar, veckan efter är maken på kurs i New York och jag jobbar så barnen får vara med mina svärisar den veckan. Och SEN får vi tre veckor tillsammans innan jobb/skola/föris sätter igång igen. Hade ju varit skönt att ha lite mer ledigt tillsammans, men det känns åtminstone bra att barnen får långledigt.
    Vi har inte pratat om nästa sommar än, får se hur vi gör då.

• asap

Ida får en helt ny skola i höst, har gått i provisoriska lokaler förra läsåret. Igår var vi dit och tittade, det ligger jättenära oss men området har varit avstängt då de jobbat med bygget. Men nu kommer man fram till skolan och det ser jättefint ut! Ida stod länge och kollade in alla lekgrejer på gården och bara längtar tills hon börjar skolan i höst och får testa allting! De håller fortfarande på och målar och planterar osv. så vi kunde inte testa att leka än.

• asap

Idas kompis sov över här för ett par veckor sedan, då var de vakna till 22.30! Jag var skittrött och skulle upp och jobba, fick stänga sovrumsdörren för att slippa höra kacklet från Idas rum så jag kunde sova.

• asap

Malin - Roligt att se dig, fullt upp hör jag! Blev hon sjuk av vattnet, alltså? Eller tolkade jag dig fel där?

• asap

Malin - Vilken tur att det inte var så illa med vattnet som jag trodde. Hoppas ni slipper få det avstängt iaf, man är ju rätt så beroende av sitt vatten!

• asap

Drutten - Hur gick det med guldvaskningen? Var A nöjd?
    Det är helt ok att inte åka på äventyr med alla barn. Vänta några år så går det lättare.

Ikväll åker vi till Estland, lär bli en gungig natt på båten. Sedan bor vi på hotell i Tallinn i två nätter innan vi åker till vanliga stället som är ett hus på landet, på samma mark som svärmors föräldrar lämnade under kriget när de flydde till Sverige. Som vanligt blir det fullt hus där med makens syster med familj (fyra barn), svärisarna och makens moster, och så vi då. Utedass och hinka upp vatten ur brunnen, elda i bastun för varmvatten när man ska tvätta sig eller diska.

• asap

Kaz - vad härligt att ni haft det så bra! Och nu är det varmare hemma igen väl? (Mulet men hyfsat varmt här i Tallinn).

Drutten - Underbart, vilken succé med guldvaskningen!
    Jo, visst blir det intensivt att vara så många, men vi har nästan alltid fint väder när vi är där, så man lever utomhus. Kusinerna leker jättebra tillsammans och farfarn har massor av snickargrejer, så barnen brukar bygga saker i långa banor. Sedan blir det lite strandhäng om det är varmt, och lite bär/svampplockning i skogen.
    Och i år laddar vi ju med ett par dagar i Tallinn först, så att vi riktigt ska njuta av lugnet på landet när vi kommer dit imorgon.

• asap

Milla - vad roligt med cyklingen, heja L!!
    Vi jobbar också med Gustavs glasögon, det går bättre sedan vi fick de justerade så att de sitter kvar bättre. Han har de ännu inte riktigt jämt, men större delen av dagen iaf. Men så kommer han på att han vill göra kullerbyttor och då måste de ju av. Vi jobbar hårt på att han ska lägga dem på bättre ställen när han tar av dem - gärna samma ställe varje gång, och ännu hellre i fodralet!- men det går sådär. Elsa har fått tag på dem och slitit och vridit lite ovarsamt några gånger. Gustav har haft dem sedan 28 juni, och vi har redan varit till optikern med dem tre gånger.
    Tack alla för tipset om att välja en optiker på orten, förresten!

Kaz - Hyrde ni stuga på Åland? Var var ni?
    Vi åker nästa vecka, tors-sö, som avslutning på ledigheten.

Vi 5 - Är också lycklig för din/er skull, det är fantastiskt roligt att E ska få bli storebror.
    Kul med läsningen, en ny värld öppnar sig och plötsligt ser de ord att läsa överallt.

• asap

Kaz - Där är fint! Ja, vi hoppas på fint väder så vi får en ordentlig avslutning på lovet med några sköna bad.

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*