Inlägg från: Piggley Wink |Visa alla inlägg
  • Piggley Wink

30+ som fick första barnet 2006 *4*

oyra: Delar av din F låter som vår H. Jag följer utvecklingen med spänning, hon är också intellektuell (både bokstäver, siffror, räkna osv), motorisk (snabb OCH stark, dessutom beslutsam och framåt). Däremot är det sociala inte lika utvecklat. Vid utvecklingssamtalet för ett år sen var jag jättedeppig för det lät som allt var kaos, men maken sa bara att det kunde likagärna varit på XX förskolan 1977 (när han var lika gammal ). Efter ett samtal med hans mamma så kändes allt bättre, han var precis likadan men klarade sig ändå bra i livet. När han läste på universitetet så träffade han en gammal lärare från lågstadiet. Hon sa "Och läsa kan du?"  

H juni 07, N november 10
  • Piggley Wink

oyra: Härligt med mattelekarna! Hoppas han får lärare som förstår att ta vara å hans förmåga och utveckla den, ni som föräldrar kanske kan få tips så ni kan jobba med nya saker hemma som han kan fortsätta med i skolan om läraren inte har så mycket tid att förklara nytt på en högre nivå samtidigt som läraren ska få med resten av klassen till årskursens mål? Tar åt mig av tipset, mattelekar tror jag skulle vara nåt för H också. Hon vbehöver utmaningar lika mycket som hon behöver göra saker där hon faktiskt sitter stilla några sekunder emellanåt. Sitta stilla är inte hennes starkaste gren

H juni 07, N november 10
  • Piggley Wink

Skönt att det gick "bra" med sprutan kaz. Ja, jag är rätt sur på hundkräket, hon är halt så hon inte får träna så mycket som vanligt så jag antar att hon har tråkigt

• Piggley Wink

Vilken toppenlek kaz!

Mini: Ja, det är inte lätt varken att VARA eller att HA lillebror . N älskar också knappar...

Idag har H byggt "en bana" av alla kuddar vi har i soffan. N fick vara med och gå balansgång i "tävlingen" (jag tror inte hon vet vad en tävling är ). Hon är iaf väldigt bra på att göra nya regler när N kommer krypande. Helt plötsligt är det meningen att man ska krypa osv. Hon får en del skäll när hon inte är snäll mot honom, jag vill t ex inte att hon ska lyfta/bära honom och idag kom jag på henne när hon lyft upp honom i trappan . Jag blev ju jätterädd så då fattade H direkt och bad om ursäkt, hoppas hon kommer ihåg det en annan gång bara... 

H juni 07, N november 10
  • Piggley Wink

En gammal vän till mig har en flicka som är 3,5. Hon kom på att om hon satte sig i kapprummet när de andra gick till samlingen så fick hon en pedagog för sig själv {#emotions_dlg.djavulsk}. Hon var inte ledsen och det var inget problem utan hon hade bara kommit på en strategi för att synas och få bekräftelse. Jag vill absolut inte säga att det är så Pyttis, men barn är underbart påhittiga, men hon kanske behöver hjälp att hitta bättre strategier? Hoppas specialpedagogen är en engagerade och erfaren sådan så att A får toppenhjälp!

H juni 07, N november 10
  • Piggley Wink

Här kommer specialpedagogen lite då och då och observerar barnen. De berättar inte för barnen vem hon är och varför, hon är bara en extra vuxen som heter så och så och är gäst den dagen.

• Piggley Wink

Hon träffar alla förskolegrupper ett par gånger per termin tror jag, oftare om personalen känner att de behöver handledning i speciella fall.

• Piggley Wink

Vi4: Tungt besked som jag förstår ger tunga tankar . Hoppashoppashoppas en massa små ägg gömde sig under ul så att resten av proverna visar bra värden och A och E får en lillebror/syster. Höll förresten på att missa att skriva att det skulle kunna bli en syster för det kändes så självklart att det blir en lillebror - läskigt! Kram på dig, ja det kanske inte skulle vara fel att vara deltdssjukskriven ett tag och VILA (dvs inte göra mer än vanligt hemma osv). Kram

Pyttis: 8 nov låter ju jättelångt bort, min mamma är specialpedagog men jobbar i skolan, där försöker de ta sådana diskussioner med föräldrar  absolut så fort som möjligt för att få en förändring så fort som möjligt för barnets skull

H juni 07, N november 10
Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*