• asap

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Drutten - Vilken vecka! Skönt med fredag?

Frk Kanin - Har du provanställning nu, eller varför ligger lönen så fel? Håller med kaz om att det inte låter som ngn vidare bra arbetsplats. Eller?

Idag har jag och Elsa skjutsat Ida och Gustav till mina svärisar. Alla barnbarn som slutat med blöja får komma och sova över och äta tårta, nu var det alltså dags för Gustav. Såklart följde Ida med också, måste ju ta hand om lillebror. Tur maken och jag har ett av tre barn hemma iaf, det blir ju så tomt och tyst när barnen är borta. Fast lilltösen gör inte speciellt mycket väsen av sig, så man kan nästan glömma bort henne ibland. Nu sover hon redan för natten.
    Mannen har kurs på skjutbanan hela helgen, så det blir E och jag som får leka. Vi (ok då: jag ) planerar att ta oss till stan och göra lite ärenden imorgon.

• asap

Vi4 - Det låter kanske som om det vore bättre att vara heltidssjukskriven istället? Eller hur tänker du?
    Jo, storbarnen hade haft det så bra, och Elsa och jag hann handla och fixa massor av saker. Men nu är det skönt att alla är hemma igen.
    Kram!

• asap

Vi4 - Hoppas på bra möte på företagshälsovården! Låter ju riktigt intressant med binjureutmattningen, stämmer ju precis!
    Skönt att ha en lugn E-fas, hoppas den är långvarig.

Gustav hostar som en tok, så han är hemma idag. Hoppas det blir bättre med hostan av en dags vila, för han är superpigg och hade eg. velat gå på fsk idag. Det kanske funkar imorgon, vi får se. Sista timmarna av natten fick han tillbringa i soffan med sin pappa, för att kunna sitta upp lite, men han hostade massor ändå. Så jobbigt det är! Och jag får alltid flash backs från inläggningen på sjukhuset när G hostar såhär, det var så det lät den gången. Så även fast jag ser att han inte är speciellt sjuk nu så skär det i kroppen för varje hostning.

• asap

Frk Kanin - Liksom Pyttis har vi aldrig gjort några tidiga UL/KUB/NUPP, utan bara rutinultraljudet vid 16-18 veckan. Dock fick vi ta oss en funderare nu senast, Elsa hade en sk "mjuk markör" då vi gjorde ul, en liten vit prick på hjärtat. Enligt uråldriga studier (60-talet) skulle detta vara mer frekvent bland barn med Downs, vilket alltså ökade risken för att det skulle vara fallet för oss också. Vi fick iom detta göra två ultraljud till där man kollade och dubbelkollade, och till slut fick vi veta att allting annat var helt ok, men den något förhöjda risken för Downs kvarstod iom pricken på hjärtat. Vi fick då möjligheten att göra fvp för att ta reda på hur det låg till, men valde att inte göra det. Vi resonerade som så att vi inte skulle kunna avbryta graviditeten i vilket fall, och även om barnet skulle ha Downs så skulle det "bara" vara det, alla hjärtfel och annat som kan följa på syndromet var redan avskrivna då allt såg fint ut. Och den förhöjda risken innebar bara 0.5% jämfört med 0.03%, eller något sådant, den var alltså ändå väldigt liten.

Jag kan dock inte säga hur jag skulle ha gjort i ditt fall, jag kan inte det där med trisomierna och vad det innebär. Fast jag tror att den förhöjda missfallsrisken också eg. är väldigt väldigt liten och den är också grundad på gamla studier och kanske inte helt aktuell egentligen med moderna metoder.

Kram!

• asap
    Billabong skrev 2011-10-27 20:50:16 följande:
    Förresten, har era 4-åringar emellanåt betett sig snarare som 14-åringar? Eller kanske det börjar kring 12 på döttrar...? Jag menar lite typigt beteende där de liksom käbblar emot, sätter näsan i vädret och ignorerar en samt närmast hormonella ilskeutbrott? Snälla säg att det är helt normalt och, liksom alla andra faser, snart går ööööööööver!? Vill inte ha det så här tills hon tar studenten. Nej, skämt åsido. Det handlar om relativt korta utbrott och de blir helt klart värst vid trötthet eller hunger. 
    Jag vill gärna svara nej på det. Men om du vill veta sanningen så är den att det nog kan fortsätta en stund till...
    5-åringen här hemma skriker då och då "Men åååh! Ni fattar ju ingenting!"
    Vill inte tänka på hur det kommer bli när hon är tonåring på riktigt.
  • asap

Blir intressant att läsa tråden om 8-10 år sådär. Finns en del fina ämnen som kan utvecklas till riktiga prakt-tonåringar.

Frk Kanin - Hur lång tid har ni på er att bestämma er om prov eller inte?

• asap

Mandra - Han är bättre! Fortfarande en del hosta, men inte alls som natten till tisdag. Så han var på fsk ons och tors, och det gick bra. Undrar om det inte är fukt+kyla som gör att han hostar snarare än förkylning.
    Nu är det Elsa som är supersnorig istället, stackars liten.

Ja, tänk att barnen börjar bli så himla stora! Man har ju själv tydliga minnen från att vara 6 år, med lekis och allt sådant. Det var ju inte så länge sedan...

• asap

kaz - Skönt med fredag, hoppas presentationen gick bra! Lite efter-tentan-känsla nu då?

Jo, idag sade Ida också att hon skulle flytta. Men det var för att hon snubblade till lite i trappan, och då kom "Men varför har vi så dålig trappa! Jag vill flytta!" Variationer på detta har vi sett förut, tex när påklädningen krånglar: "Varför har ni köpt så dåliga utebyxor! Det är för svårt för ett litet barn att ta på sig de här."

• asap

Drutten -

Och jag trodde att "betalkort" (dvs kreditkort) fungerade så att man köpte det för massor av pengar, kanske 500kr , och sedan kunde man använda kortet som betalning. Resten av livet.
    Det hade varit något, det.

• asap

malin - Kul att se dig, länge sedan! Alfreds uttryck liknar Idas. Hon frågar fortfarande "Varför då?" femtielva gånger i timmen, men nu när jag svarar brukar hon säga "Jaaa, jag veeeeeet!" helt irriterat. Nästa steg är väl bara att hon ska sluta med varför-frågan. Ser fram emot det.

juni - Inga bollsporter här, så jag har inga tips tyvärr.

Frk Kanin - Skönt att få prata med läkare innan ni bestämmer er.

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*