Hej på er! Kikar in en sväng och skriver lite för en gångs skull
.
Det har skrivits så mycket så jag hinner inte med att kommentera allt, men jag tänker på Kanin och undrar hur det går med lillebror - kanske är han ute nu??
Läser även om er med försiktiga barn och känner på sätt och vis igen mig i min 06:a, Elliot, han har varit försiktig med sina egna utmaningar som att bajsa på toaletten, kissa på offentliga toaletter, ringa på hos kompisar (vågar inte själv än, men vågar om lillasyster följer med) m.m. Däremot har han alltid varit motoriskt modig och där är det mer jag som håller igen och försöker få honom att ta det försiktigt.
asap: Skolan ja - vi kom in på den skolan vi ville ändå! Det såg ju inte så ljust ut i vintras, men vi knep en reservplats. Det är en montessoriskola och kommer passa Elliot perfekt. Förra veckan fick vi klasslistan (9 tjejer och 9 killar, han känner en tjej sen dagis) och tider för inskolningsbesök (9e maj är första gången). Elliot verkar se fram emot det, vilket är jätteskönt då han verkade så skeptisk i vintras och det togs upp på utvecklingssamtalet att han inte tyckte att det skulle bli kul med skola. Men nu har han full koll på att han börjar 21:a augusti och var hans skola är och vad hans fröknar heter. Han har dessutom tappat sin första tand, så plötsligt känns min lilla kille så stor.
På tal om stor - min lilla tjej Bianca, nyfyllda 4 år, är längre än storebror! Var ska detta sluta? Hon tar helt klart efter mig (jag är 181cm) medan Elliot brås på pappa vad gäller längden (min man är 180 cm och lättare än jag, om man säger så...). Hittills har Elliot i alla fall varit någon cm längre men nu har hon dragit om honom. Hon är 116 cm lång och väger 23 kg, stor som en fem-sexåring och huvudet längre än de jämngamla kompisarna.
Så till min siste, min minsting, min bebis...Gabriel som inte är någon bebis längre! Han fyllde ju två i början på mars och pratar mer och mer. Han är liksom MER än syskonen på många sätt - MER tokig (totalt orädd, klättrig, hoppig, våghalsig) och MER trotsig. Tur han har världens mest bedårande glittrande ögon och djupa skrattgropar, de tar udden av min ilska och frustration många gånger.
Senaste nytt på sjukdomsfronten (känns som att vi drabbas av allt ibland...) är att det ser ut som att Gabriel kanske också har någon form av kramper. Bianca hade "oförklarliga spädbarnskramper" när hon var under året - hon hade frånvaroattacker och ett par grand mal. De medicinerades bort och hon har varit krampfri sen fem månader och medicinfri sen 15 månader. Nu i lördags fick Gabriel för andra gången en slags frånvaroattack - han satt i min famn och blev plötsligt slapp, flimrade med ögonlocken och svajade runt liksom. Det hela varade i ca 30 sekunder innan det släppte. Efteråt var han lite trött och dämpad ett par minuter innan det åter var full fart. Vi var till vårdcentralen med honom dagen efter och läkaren skickade remiss till barnneurologen. Nu väntar vi kallelse därifrån. Det känns väldigt blandat; vi har ju haft mycket att göra med den avdelningen genom Bianca och har väldigt stort förtroende och respekt för dem. Det känns som ett bra ställe att få undersöka sitt barn på. Samtidigt önskar man ju att vi slapp det helt men det går liksom inte att önska bort det - det är ju som det är och då är det lika bra att gå till botten med det. Håll tummarna för oss framöver, kramper kan bero på mycket...
Kram på er!