-
Så har vi det med Elsa nu. Hon hatar att sitta fast och etter värre blir det när det är mörkt. Men nej, inte spänner vi loss henne! Åker korta sträckor och helst när det är ljustasap skrev 2010-11-20 22:02:37 följande:Mina båda barn har skrikit i bilen sina första vintrar (då de varit 3-6 månader gamla ungefär) så fort det blev mörkt ute. Vi hade några mardrömsresor när man skulle hem någonstans ifrån på kvällen då de skrek någon timme sådär.. Men inte fick man för sig att spänna loss dem för det!
-
Oj, ja så overkligt att du först sett henne på middagen och sedan på barngympa... och så självmordsförsök :-O Stårt att föreställa sig. Tycker du fått bra råd av Vi4, jag har inga egna erfarenheter.kaz skrev 2010-12-05 20:57:57 följande:Ego: Min väninna har gjort ett seriöst självmordsförsök. Passar barnen nu medan hennes man är med henne på sjukhuset. Känns overkligt. Dom var på middag hos oss igår och jag träffade henne i förmiddags på killarna s gympa - märkte inte ngt alls. Vad gör man nu som 3:e man? Hur kan jag hjälpa mina vänner? Barnen kan vi såklart passa hur mycket som helst men hur beter man sig? Ngn som har erfarenhet? Tack för att ni finns!
-
God fortsättning!!!!
-
Förlåt men oh vad kul!!! Min son gör precis likadant. Vi har tvärtemot mot er tagit upp det vid VARJE kontroll på BVC och VARJE utvecklingssamtal på dagis sedan han var runt 1!! Och tja, de säger att vi inte ska dra några stora växlar på det. Jag kommer ta upp det på femårskontrollen nu, eftersom jag är rädd att han ska bli mobbad för det när han väl börjar skolan.gbg30plus skrev 2011-05-13 15:55:05 följande:
Hej på er vänner. Jag är inte inne så frekvent och skriver, men nu kände jag att jag behövde få skriva av mig lite och se om ni har någon input. Vi var på utvecklingssamtal på dagis för ett par dagar sen, både för Elliot och Bianca, och då kom en sak upp som har satt min hjärna i spin av funderingar och en del oro. Det gäller Elliot, vår pigga, nyfikna och känsliga nästan-femåring.
Det har alltid varit lite smågrejer kring Elliot som jag kopplat till hans känslighet och ja, hans personlighet – tex en del kissolyckor, fobier kring att bajsa på dagis, fixa idéer om att han inte ville sluta med haklapp på dagis, en viss blyghet inför gruppaktiviteter (tex gympa eller rollspel) på dagis etc. Inga grejer som var för sig varit någon anledning till oro – varken från vår sida eller dagispersonalen – men nu tog de upp ännu en sak som de ville att vi skulle fundera på.
De upplever att han inte kan stå stilla när han blir upphetsad/engagerad i något. Han studsar och “flaxar” en del med armarna. Han har alltid betett sig så, så länge jag kan minas, både hemma och på dagis och för vår del har det bara varit en del av hur han är. Men nu tycker då dagis att det är något värt att diskutera. Elliots ansvariga fröken sa att det beteendet är ovanligt för hans ålder, att det mest är mindre barn som gör så. Jag förstår inte vad det är att vara orolig för och jag förstår inte vad det är de vill insinuera att han skulle lida av. Jag har surfat mig tokig på diverse bokstavskombinationer (ADHD, ADD, autism, Asbergers syndrome etc) men hittar inget som passer in på vår empatiska, fokuserade, smarta kille.
Nu har vi bett om ett extra samtal kring detta med den ansvariga fröken och föreståndarinnan för dagiset för att få en store bild av vad de upplever som så ovanligt. Har ni några tankar eller erfarenheter kring detta? Det vore väldigt värdefullt med idéer, jag blir snart tokig. Kanske är det så att Elliot har någon funktionsnedsättning eller liknande som vi inte uppmärksammat, kanske har vi missat att hjälpa honom på det sätt som passar honom bäst? Och till syvende och sist – om det är något “fel” på honom, borde inte vi som föräldrar märkt det då, eller är vi hemmablinda?
Massa kramar!
Detta beteende brukar ha försvunnit när barnet är 5. Vår första film på Teodor när han gör detta är när han är 9 veckor (!). Hans lillasyster (22 månader) gör nu likadant, men inte lika mycket. Kanske hon bara apat efter.
Vill gärna prata mer om detta, inboxar dig! -
vad kul assar! grattis!
-
Ela
www.uppsalabarnlakare.se/218139d4-a0d7-45e0-878d-a3f79f297ff1-29.html
Pricktest går i vissa situationer inte att utföra; om man senaste dagarna intagit antihistamin (ex clarityn,tavegyl) eller har smort med stark kortisonkräm eller har ett fult eksem. -
Världens finaste tjejnamn ni valt Assar Fast vår Elsa blir mest kallad Elsepelse eller något annat liknande av oss just nu.
-
Vi 4: Mycket nyfiken nu ju!! Vill se den heta rubriken!!
-
Sigrid som är så fint!
-
Vi4: Det där var ju jättebra!! Utom att jag måste hålla för öronen angående buskapet och säga TRALALALA för att inte höra, eftersom mina barn ammats 7 resp. 4 veckor. GAAAH!!!!