• Mandra

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Olimpia >Jo det är inte så skoj när dom är ledsna dom små livet. Så skönt att vara ledig Jag borde ta dom till frisör men klipper med kökssaxen själv.. hehe. Tyra skulle jag vilja klippa i en riktg kort tuff frisyr, hon är ju så håröm att hon börjar gråta när hon ser hårborsten och förstår vad som är på gång, balsamspray i torrt hår är min lyckogörare. Men korta frisyrer kräver underhåll hos frisören och just nu är det en sån utgift vi ligger lågt med. På oss själva med

Jag slängde just i en tvätt och insåg att en knapp veckas tvätt innehåller en MÄNGD trosor numer i detta hus. Minst 21 får vi ihop på en vecka. Tycker inte jag hänger så mycket annat än trosor heh.

Nu ska jag fortsätta läsningen av vår tredje bok som ska läsas och diskuteras under nästa vecka, veckan därpå blir det ytterligare en bok så 4 böcker på 4 veckor är det vi behandlar och sen är det rent tentaplgg för om 3 veckor på dagen så har jag första salstentan!

• Mandra

hej och kram till er alla!
    mycket i skolan och en idiotisk pågående konfflikt med han här hemma och jag vet inte hur vi ska lösa det, första gången på länge som vi riktigt bråkar och inte samtalar.. aja, när stormen bedarrar så kanske vi kan prata. Ska skynda mig fly fältet nu så jag får lite läst.

hinner inte skriva så mycket men en viktig sak såg jag.

Grattis till Ida, stora damen {#emotions_dlg.flower}

• Mandra

hej på er, åh vi har det så bra som innan. Alltså han hjälper till fortfarande och tar sin del, så otroligt skönt! Men bråket igår kändes ovant och jobbigt för vi var arga och inte så lösande i konflikten. Jag kände mig så arg att jag var kort hela kvällen även om vi löste det hyfsat. Nåja, stormen är bedarrad och vi är tillbaka på samma sida. Lite spännande med bråk och lite dynamik

kaz > yey, grattis stora lilla sara!! {#emotions_dlg.flower} Vad härligt att presenterna gör succé.

milla > Åh så stor, det är en stor händelse. Jag minns när V flyttades upp till 'dom stora' barnen. Hoppas han kommer trivas och att det blir superkul!! Oj, så groggy med hostmedicin? Kocilana?

juni > Ja, det där strulet känner jag igen. Det blir som en följetång i 12 avsnitt innan man får rätt papper med rätt uppgifter. Hur går det med att ta det lugnt? hur mår magen med sina sammandragningar alltså?

• Mandra

juni > Jag hoppas det var pencilinet så du slipper dom fram till förlåssningen då.  Haha, det lät kanske inte så jätte intressant att lösa nej
    Jo, det är jätte intressant. Vi fortsätter att läsa sociologi och vetenskapsfilosofer inom sociologin. På ett sätt är sociologin lite kreepy för man får känslan av att den 'fria varelsen' vi tror att vi är, är en lögn. För vi är lite utav ett hopplock av upplevelser, egenskaper och omständigheter vi förvärvat genom vår interaktion med andra människor och ser man det så är vår fria vilja oerhört inskänkt, lite som en illusion
    Samtidigt så blir mitt intresse sedan länge av att handla (handla som i att utföra en handling alltså inte shoppa) , varför människor gör som dom gör? , varför man handlar? vad som får en att handla? ...sånna frågor får jag lite svar på, runt i sociologin.
    Jag är ju så säker på att om man är missnöjd med något och vill ha en förändring så krävs det ju faktista fysiska handlingar. Varför är det så svårt ibland att faktist komma till den punkten? osv ..
    haha nu fick du nog ett mer svar än du ville Drömmer
    Men som du ser så har jag hamnat jätterätt för tillfället!!

• Mandra

Milla > Min väninna som äter mycket mediciner men försöker att slippa när det går gör te på timjan som hostdämpande. Kan kanske vara värt ett försök? 2teskedar timjan(torkad och vill man kan man ha 1 tsk färsk i också) och kokande vatten på... ca 1,5 dec. Sen ska det dra i 10min med lock så alla oljor som dras ut inte försvinner ut i rummet Sen kan du söta med lite honung när det svalnat lite (för honungens versamma ämnen tål inte kokande vatten utan man ska vänta tills det svalnat lite). Hostdempande slemlösande effekt har den.

• Mandra

Milla C > Har du körkort? Tänkte att du kanske kan ta dig till Örebro ngn dag i så fall så vi kan ta en fika när barnen är på dagis? om du har tid över?! (så kan jag skolka några timmar från pluggandet) OskyldigDrömmerFlört
    Vad skönt att du pratade med dom, jag hade annars sagt att en dagiskompis mamma här hade sina barn 08-16 i 6 månader medans hennes uppsägning /söka nya jobbtid gick ut. Iof kanske det är olika i olika kommuner? men det verkar ju gälla för dig med så

Måste bara säga en sak till innan jag sticker näsan i böckerna igen. I söndags så gjorde vi en utflykt till finnspång. Vi hade fått tag i bättre begagnade delar till bilen och gick från fem tusen till ett tusen kronor , passar vår ekonomi bättre. Nåja, vi har en vän där med som vi inte sett på nästan 3 år bara hörts med så det vart en väldans trevlig tur.
    På hemvägen så såg vi en sånddär brun skylt som säger att det är en fornlämning och vi tänkte att vi skulle vara lite spontana så vi svängde av och kram fram till en grusväg som blev en lerväg och tillsist en parkering (röjd lerig gräsplätt). Fine tänkte jag och kände mig som en storstadsbimbo med en dec höga klackar i skogen. 1km var det i lervälling tills vi nådda forntidsborgen.
    Fast forntidsborg lät ju skithäftigt, klart man får offra sig lite. Efter en kilometer då sista delen var upp och upp och upp på en kulle.. klättrandes på plankor med små tvärslåer som fotstöd med två trötta hungriga barn och högklackat. Bimbo bimbo ..ekade i mitt huvud medans jag försökte hålla masken om hur lätt det är att klättra i högklackat.
    Väl framme vid borgen så visade det sig vara en stenhög Obestämd / stenmur som gått runt borgen och var tusen små vassa stenar och hålrum mellan som sambon tugga iväg över och barnen efter, Två meter in så ropar jag på sambon, hallå där? vad tänker du? i samma sekund stupar först Vilya och sen Tyra och slår i munnar ben osv på de vassa kanterna överallt och sambon ...Öh? Själv står jag och tittar på... bimbo.. högklackat.. kan inte klättra in bla småstenen med alla små hålrum och totalt omedgörliga skor och sulor... bimbo.
    Sambon backar och plockar upp gråtande, hungriga, trötta och nu 'blåslagna' barn med en frågande min om varför jag bara tittar på..
    -Bimbo säger jag högt och håller upp benet och påpekar skorna  varpå han börjar garva SkrikandesSolig
    Sen kommer det snöpligaste.. jag var ju tvungen att gå samma väg tillbaka.. i samma skor med en skrattande sambo.. som 'undrade Hur en storstadsfjolla som mig hade hamnat i buchen'.
    Behöver jag säga att barnen somnade som stockar när vi kom hem och sov hela natten UTAN ett endaste nattvak?!

• Mandra

M73 > Jag ska tänka på det nästa gång  jag ser en brun skylt Oj, stackare och vad skönt att katten klarade sig..räcker väl med en invalid i familjen

Milla C > Jag inboxar dig!

Pyttis > Självfallet ska du berätta för personalen och förhoppningsvis så tar personlaen er på största allvar så till vida att de blir uppmärksamma på när han är i hennes närhet så hon inte blir ensam och rädd. Så hon kan få stöd att stå upp mot ett sådant barn.
    När vi hade det problemet för 2 år sen med Vilya, om du minns? Så var ag tydlig och poienterade för personalen att jag inte hade något emot pojken ifråga men var mån om Vilyas väl och ve på dagis, att det var viktigt för mig att hon skulle trivas och känna sig trygg(som hon alltid gjort innan).
    Han fick inte ta mer plats än henne bara för att han var utåtagerande.
    För övrigt så står det i skolstadgarna att personalen ska värka för att inget barn ska känna rädsla för att gå till skola/dagis och att man ska ta sånna frågor på största allvar.
  • Mandra

Milla>

Assar > inte jag heller, inte det minsta avundsjuk. Lät ljuvligt, vad bra att ni njöt !

nu har jag också rensat kläder till kusin knases insamling... till  nu *phew, så trött* fick massa annat rensat i vårt förråd också, så nu är det inte längre överfullt...bara jätte fullt

• Mandra

Sara > är svärmor där än? skönt ibland att få sån där hjälp man inte räknat med, som rensning i tvättstuga eller dyligt

pyttis > vad skönt att barnen mår bättre. Just ja ni får ju ommålat, vad gott. Fast segt kanske att de inte gör klart. När ska det vara beräknat klart?

Assar > Dom verkar glömma en hel del på jobbet. Jag suger däremot till mig kunskapen om vikten av sånna här saker som att vara sedd på sin arbetsplats så jag blir en bra HRare i framtiden

juni > Tar du det fortfarande lugnt? eller är det mindre sammandragningar än? sen pecilinkuren alltså.

Milla C > Söta du, ja nu har du ju hört från många håll och inte minst bekräftat det på arbetsplats att du är fantastisk. Glöm nu iditarna på förra stället för det var DOm de var fel på, på många sätt.

Jag läser och läser och kommer aldrig till slutet .. känns som den där gamla gåtan. Vad är det som går och går men aldrig kommer till dörren?
    Nästa fredag är första tentan och jag inser att jag nog lusläser för mycket för nu börjarjag blanda ihop allt. Det roliga är att jag aldrig i min vildaste fatasi hade föreställt mig att det skulle vara så kul med sociologi. Att  tom dom gamla stofilerna är roliga att läsa om  och pröva deras vetenskapsteorier mot verkligheten. Vi läser om bla Marx och hans klassamhälle.

• Mandra

kaz > Åh så mysigt att hon blev nöjd med presenter

assarp > Om inte annat så gav dom dig en väldigt bra förhandlinssituation till nästa lönesamtal Fast visst håller jag med, ännu mer obegripligt att de gjort som de gjort.

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*