30+ som fick första barnet 2006 *4*
Mandra Du är fantastisk!
Mandra Du är fantastisk!
Frk Kanin, så skönt att ni kunde bestämma er och så fanastiskt fint sagt av Ärtis. Mitt i prick, även jag blev starkt berörd.
Gbg, jag har tänkt på dig och också på hur det till slut gick med ert utvecklingssamtal för E i våras. Jag kan ha missat om du skrev om det för det var när jag var som mest uppe i avhandlingsrbetet. När det gäller kissolyckor så är BVC ofta duktiga på det så där kan ni alltid börja, eller så vänder ni er direkt till barnmottagningen, det finns ofta en speciell avdelning där för både kiss och bajsproblem. Vi gick till motsvarande sådan när vår Albin hade så svår förstoppning (han kunde ju till slut inte bajsa alls) de var helt fantastiska där. Jag tycker också att det verkar ganska vanligt att killar i den åldern inte har så bra koll på blåsan och inte heller alltid bryr sig så mkt om de "skvätter" lite. En kollega till mig har en 7-årig son som har liknande erfarenhet av det du beskriver. De har nu sökt hjälp, men jag har inte hört ännu vad de ska göra. Om jag får tipsa så skulle jag nog inga och rådgöra lite med någon på barnmottagningen. de kan ju ha långa väntetider med, så kanske lika bra att höra sig för lite. Tänk så stora barn du har
och jag vill instämma med Saras fina sammanfattning, även jag blev ju rörd över hela frk Kanins situation, men fick inte fram det i mitt inlägg. Jag är så glad för er skull!!!!
gbg, men så skönt att det inte var något, Det är ju lätt att börja tänka när man går och väntar på sådana samtal också!
juni till Edvin kör vi Pharbios omega-3 med Cassis smak.Det är som tuggisar och Edvin som inte smakat godis kallar dem godis och vill gärna ha fler De finns inte på alla apotek, så man får leta lite. Eller så kan du säkert googla. I en ny studie "vi" ska köra på spädisar kommer vi använda Möllers tran, den har jag dock inte provat själv.
Måste bara skriva vad Edvin sa idag när jag sa "nu kommer mamma och pussar dig" så svarade han "-akta tröjan bara" som värsta stora barnet. Jag tror eg. inte att det var så han menade, utan mer som något han snappat från att jag ofta säger "akta ...bara" men det lät så kul
juni och malinkat, eskimo kids har iofs bra omega-3 innehåll (både DHA oh EPA som barnens hjärnor behöver) men den innehåller mkt omega-6 också och det behöver man inte tillföra extra, det får vi ändå i oss (för) mycket av med kosten. Det är eg tom så att det handlar om balansen mellan omega-3 och omega-6 där vi vill ha mer av omega-3 i förhållande till omega-6 eftersom de tävlar om samma enzymer och om vi får för mkt av vissa omega-6 kan det tom förstöra upptaget av omega-3. Det jagmenar är eg. att man inte behöver betala för att få i sig något vi redan får mer än tillräckligt av, det är inget fel på dem...
frk Kanin, men vilket sätt! Går det inte att prata med dem alls? Inget förhandlingsutrymme kvar? Är du med i facket? Tänker att de väl bör vilja ha bra rykte iaf, kan man använda sig av det på något snyggt sätt....
Sara, aktiviteter har vi minisim som vi kört sedan E var bebis och jag tror inte at han skulle orka något er, han är nästan för trött för simmet på onsdagarna. Jag tror som någon annan klok sa att det är så olika för olika barn vad de orkar och vill. Och själv tänker jag att de har många år på sig att prova roliga aktiviteter, så man kan yta många gånger
juni, nej, jag tror inte jag hört talas ens om boken...
själv tycker jag det är sååå tråkigt att min käre make aldrig hör av sig när han är bortrest, eller nåja, han kan höra av sig någon enstaka gång. Men nu när vi hade installerat skype och så för att E skulle kunna kommunicera så är han ändå aldrig där. Visserligen är det knepigt med tidsskillnaden, men han kunde ju skicka någon hälsning eller en bild eller så. Tyvärr är detta en av makens svagare sidor, han tänker inte så mkt på oss när han inte har oss framför ögonen, och han är även dålig på att uttrycka uppskattning även när han har oss framför ögonen. Just nu är jag lite trött på det...
tur att maken har en så tydlig fru som talar om, på ett fint sätt, att han missat att höra av sig...Jag fick just ett gulligt mejl med ursäkter och en kärleksförklaring :-O Det hör till det extremt sällsynta, så den får jag nog rama in
assar, nu är det risk för långt svar Man kan ju tycka att det borde räcka med bra kost, men de omega-3 fetter man får från nötter oljor mm är korta fettkedjor och för att då blida de långa som är de som är viktiga för hjärnan måste kroppen sälv omvandla dem bla via enzymsystem. Man har sett att vi är olika bra på att omvandla fetterna men att det generellt ett är ganska liten mängd som verkligen gör det. Äter man den feta fisken innehåller den de långa varianterna, men är den odlad är den inte så omega-3 rik, för den matas med fiskkadaver och inte med alger som är det som verkligen är omega-3 rikt. Äter du vildfångad fisk får du mkt mer omega-3. Men sedan beror det också på hur du tillagar den, dessa fetter oxideras snabbt så vid stekning blir det tex inte så mkt kvar. I kombination med det jag skrev i förra ilägget om att intag av andra fetter (både omega-6 och även transfetter)hämmar upptaget av omega-3. För oss vuxna är också nikotin, koffein och stress faktorer som påverkar omvanlingen/upptaget. Så de fleta fettforskare skulle säga att vi oftast får för lite omega-3 i förhållande till omega-6 och tt vi skulle fungera bätre och må bättre på ett generellt plan om vi ändrade vår balans. För att göra det kan man antingen ändra sin kost ganska mkt eller lägga till tillskott
För de som har barn som Eskimo funkar på så tycker jag ni kan fortsätta, den har som sagt bra innehåll av omega-3. Bättre än inget alls skulle jag nog ändå säga. Trots utläggningen ovan
Mandra, ja jag hoppades det, men han verkar bli så omhändertagen med så mkt aktiviteter att han inte hinner var själv och inte hinner tänka på oss
Kaz, usch då kan du vila något under dagen? Kanske iaf 10 min avslappningsövning vid skrivbordet?
ursäkta mina stavfel, skrev snabbt för att hinna innan jag skulle iväg till ett möte.Tror att det blev ett syftningsfel också. Generellt omvandlas en lägre grad av de korta omega-3orna till långa än man tidigare trott, även om vissa personer kan vara bättre på att metabolisera och syntetisera dem till användbara omega-3or än andra är. Mantror tex att barn med ADHD kan ha svrare att mvandla dem, även bipolära, och deprimerade samt dementa. Men det är inte helt klarlagt än.
Appropå det med luftrör, så börjar vi en ny studie (jag är eg. inte så inblandad i de delar som ska göras först, men kan komma in senare), där ska vi ge barn som reagerat på pricktest före 1 års ålder tillskott med omega-3 under lång tid (3år) och se om färre av dessa utvecklar astma. m man före 1års ålder reagerat p pricktest mot både mjölk och ägg så är sannolikheten att utveckla astma 85%, men tror nu att omega-3 kan ha en skyddande effekt om det tas tidigt, så nu ska det testas. Och Edvin som hade både mjölk och ägg, hoppas han inte utvecklar astma.
malinkat, visserligen bor du rätt långt härifrån och min man är borta rätt mycket, men jag tror inte att han skulle få ihop det riktigt Visst är det trist att tjata om sådant! Jag kan också bli inne i det jag håller på med och ringer inte i onödan, men jag hör ju av mig iaf (de få gånger jag är borta).
Urk i dag har jag en sådan extrem huvudvärk så jag kan knappt röra mig och lyckas inte jobba något vidare. Undrar om det är sprejen eller den "vanliga" huvudvärken som ju annrs blivit lite bättre, men jag har varit rätt stressad nu igen...Funderar på att försöka ta mig hem och lägga mig en stund innan jag ska hämta E. Men jag borde bedöma 5 st omtentor och lite till grejer först.
Sara, jag tycker att Pharbios cassis tuggtabletter har bra innehåll, om barnen kan tugga i sig. Annars kan man ta deras vuxenkapslar och öppna och ta på sked. Vi vuxna gillar det inte särskilt, men jag vet många barn som tycker det är gott (inkl min son) Tar man vuxenkapseln från Pharbio kan man till barn ge ca varannan dag. MorEpa som finns på hälsokosten är också utmärkt, men den är ganska dyr. Och den innehåller inte DHA (en av de långa omega-3orna som är viktigt för själva byggandet av strukturen i hjärnan -obs väldigt förenklat beskrivet och utifrån senaste rönen ) vilket jag nog tycker är bra om man har barn under 2 år.
Nu har jag inte kollat på ett tag, men ACOs Forte har förut varit prisvärd och bra, men den får man då också ta på sked om det är till barn. Vet att jag såg någon med jordgubbssmak på apoteket som var för barn, men den hade väldigt lite omega-3 och blir ju då inte så prisvärd. Man kan sikta på ca 200mg av vardera DHA och EPA per dagsdos, men alla har olika blandningar så man får osftast lite mindre av det ena, eller det andra.
De flesta fiskallergiker tål för övrigt tillskott, för proteinerna är så förändrade. Men man ska prata med sin allergiläkare först! Jag förstod att din "allergi2 var av det psykiksa slaget, men kom att tänka på det när du skrev det.