30+ som fick första barnet 2006 *4*
Ang. bilen så är det något som drar ström, men trots att den varit inne på två olika verkstäder så har de inte lyckats fixa det.
Frk Kanin: Lycka till med spolningen!
Ang. sjukor så är A *peppar, peppar* nästan aldrig sjuk. Jo, lite småförkyld ibalnd, men aldrig ordentligt sjuk.
Ang. trots och div. A har sen hon blev ca 1 år varit en mycket bestämd ung dam. Ofta på gott humör, men som sagt mycket bestämd och trotsfaserna har avlöst varandra.
Både jag och min man var/är också mycket envisa och var det som barn också, så vi har tänkt att det var helt normalt. Har också försökt fråga lite försiktigt på föräldrasamtalen på dagis om de tycker att A är extra besvärlig, men det tyckte inte förskollärarna. (2 olika förskollärare, 1 när hon var i småbarnsgruppen och 1 nu i storbarnsgruppen.)
Maken träffade en barnsköterska som jobbade på As dagis när hon började där som 1-åring. Hon undrade glatt om A fortfarande var lika bestämd. Nja, tyckte maken, det är väl så barn är. Men tanten tyckte att A var något extra.
Jag har försökt (och lyckats ganska bra) med att leka mer helhjärtat med A och ha en mer positiv attityd till henne. I går var jag ensam med barnen. Kl. 19 var A trött, men ville inte lägga sig. Nehej, sa jag, då börjar jag med tråkiga vuxensaker (som är min taktik för att tråka ut henne). Så jag började städa lite.
Då blev A arg och kastade först en bit brio-järnväg på golvet (vilket jag inte kommenterade) och sen svingade hon med sitt pärlhalsband, som träffade K i ansiktet. K började gallskrika så jag tog upp honom och gick upp på övervåningen där bad- och sovrum är.
Sen var cirkusen igång. A skrek som en galning i 1 timme. Jag fösökte bryta det hela några gånger, men inte förrän jag började sätta på K pyjamasen, ville hon göra sig iordning.
Pratade med min mamma i telefon på kvällen. Då säger hon "sådär jobbig var aldrig du". Men jag tror att jag var precis dådär jobbig. Jag kan nämligen fortfarande höra mig skrika när jag tänker på min barndom.
När jag läser om era barns egenheter tycker jag inte att A verkar värre. Vad tror ni? Är inte A ett normalt barn? Ska tilläggas att hon sa förlåt till lillebror på morgonen.
Tack tjejer! Jo, jag tror också hon är helt normal. Men inte jättekul när förskolläraren berättade att de hade problem med henne för att hon knuffar de andra barnen och idag hade hon rivit ner div. "konstverk" från en vägg.
Frk Kanin: Hoppas allt löser sig på något sätt. Är det vanlig IVF ni tänker på eller är det aktuellt med äggdonation?
juni: Aj, aj! Har tyvärr inget bra tips.
Idag var A på bättre humör när hon kom in på dagis. Hon vinkade till en av sina kompisar som satt vid ett bord. Kompisen kom fram til henne och de stod och småpratade så sött när jag gick.
Kommer ni ihåg att A inte vill tvätta håret? Igår var det tvättdags iallafall. Efter 2 mån blir håret ganska äckligt. Hon gillade inte tvätten något vidare, men oj så fin hon blev efteråt. Jag är helt förälskad i min dotters ljusbruna lockar. Lätt att kamma var det också i morse. Satte upp det i tofsar och hon blev såå fin.
Wilma: förstår att det är tufft att vara ensam.
oyra: Krya på dig till fördelsedagsbarnet!
Pyttis: Vattkoppor, bihåleinflammation och tänder på en gång! Krya på er!
Frk kanin: Inga lätta beslut... Har inte varit i din situation, men tänker på en del saker ibland. Om du inte håller med mig kan du bara strunta i det jag skrivit. När vi började försöka inför första barnet var jag helt inställd på att om vi inte fick det att fungera skulle vi gå vidare med IVF om det var nödvändigt. Efter att vi fick A så ville jag ha fler barn, men om det inte skulle fungera så var jag inte längre beredd att gå vidare med IVF. Men jag är medveten om att det beslutet kanske skulle ha ändrats om vi förlorat ett barn som ni har gjort...
Å ena sidan har ni väl inte försökt så länge om jag förstått saken rätt (pga att maken inte riktigt varit med dig). Å andra sidan förstår jag att med din ålder så är det bäst chanser att lyckas med IVF nu och inte vänta 1 år.
Jag gillar dr. Phil. Han har en teknik när man har svårt att bestämma sig. Först leker man att man har bestämt sig för att göra IVF. Så går man en dag eller två och känner efter hur det känns. Sen leker man att man bestämt sig för att inte göra det. Förhoppningsvis blir man klokare av det.
Milla: Håller tummarna för nya jobbet. Nej, vem kan avbryta sin föräldraledighet bang bom?
Hej gbg! Jobbigt att du inte är helt i form, men nu är det ju inte så långt kvar iallafall. Ja, Gabriel verkar vara ett populärt namn här i 30+-trådarna.
Mini: Hoppas det gick jättebra för Stella. Måste erkänna att jag också är lite nojjig. Speciellt för badhus.