Inlägg från: Nisselina |Visa alla inlägg
  • Nisselina

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Det är verkligen inte lätt med allt socialt som man ska reda ut med kompisarna, många problem som uppstår. Och de är ju fortfarande små, ibland känns det verkligen att de är på väg mot vuxenvärlden med stormsteg... Men samtidigt så skönt när de börjar reda ut saker och ting och när man ser glädjen över att faktiskt kunna fixa problemen med eller utan assistans. Billabong: Vi åker till Phuket, Bangtao beach och ska vara där i tre veckor. Kaz: ja, hon bor på heltid hos mig. Lång historia egentligen, kortfattat så lämnade jag honom 2009 och sen gick han tyvärr bort i januari 2012. Så det har varit kämpigt men vi är tillbaks på fötterna igen.

• Nisselina

Jag kan tillägga att jag håller inte på och ältar och beklagar mig över vad som har hänt, det var inte mitt syfte att hitta tillbaks hit utan att få utbyta tankar och funderingar med er alla igen. Det är så givande att prata med er som har barn i samma ålder och byta erfarenheter. Det är jättekul att vara tillbaks! Men visst är det konstigt när en förälder försvinner så undrar ni nåt så får ni hemskt gärna fråga!

• Nisselina

Kaz: Jag ger E 10:- på lördagen men då får hon hjälpa till lite hemma med saker hon kan fixa. Städa rummet, plocka undan efter sig, duka av sin tallrik, lägga kläderna i tvättkorgen mm.

• Nisselina

Kul och givande att läsa om vad som händer era barn och er. Kaz: nu fick jag dåligt samvete att vi inte hittade på nåt på kulturnatten, vi som tom bor i Lund.....

• Nisselina

Kram Milla. Även jag funderar en hel del och mår väl inte alltid så där jättebra. Vill du skriva så gör det.

• Nisselina

En annan liten fråga: Hur gör ni med läxor? Min dotter får matteläxa på måndag, den ska vara klar på torsdagen. Sen får de läsläxa på onsdagen och den ska vara klar nästa onsdag. När hon var mindre (dagis, F-klassen) så rättade jag inte alltid henne när hon skrev fel för jag kände att det blev för mycket "kritik". Ibland sa jag till henne att "vi gör om det igen, kolla noga hur du ska skriva" men jag känner nu att jag måste rätta henne mer, annars får hon ju göra om läxan när fröken ser att det är fel. Ibland blir hon frustrerad och vill göra det själv och när jag insisterar på att läsa blir hon arg/sur. Oftast går det bra men ibland inte. Jag försöker att inte säga att "du har gjort fel" utan jag formulerar mig annorlunda. Tex "kolla in den där sexan igen, vilket håll är den på?" och så kommer hon på att hon har skrivit den bak och fram. Hon har lättare för matte än läsning så där kan det bli lite hick-ups när det dyker upp svåra ord.

Men hur hanterar ni det när era barn gör fel i läxorna?

• Nisselina

Här gör de så att de anpassar läxböckerna efter elevernas kunskaper, de testar dem kontinuerligt försatt veta att de har "rätt" böcker. De hade ett väldigt informativt föräldramöte om högläsning, böcker mm för ett tag sen. Rektor, lärare, speciallärare, fritidspedagoger och bibliotekarie var med. Lärorikt och vi fick många tips och råd. Gbg: förstår att du måste vara såååå stolt! Med all rätta!

• Nisselina

GBG: Min dotter kan simma (hon tog kandidaten och kilometermärket i somras) men jag tror att detta beror helt på att hon har gått i simskola varje dag en tid på sommarlovet. Tre veckor sommaren -11, sex veckor sommaren -12 och tre veckor i år fast då var det bara märkestagning. Det lossnade rejält för henne vecka fem och sex sommaren -12 och min tolkning är att det var pga att det var så intensivt. (Plus att vi badade och simmade privat efter simskolan). Hon hann inte "glömma" simningen pga att den bara var en gång i veckan. Förstår du hur jag menar? Så mitt tips är att om möjligt ta en "intensivkurs".

• Nisselina

Vi har läst Doktor Proktors Pruttpulver av Jo Nesbo. Ska vara norskt ö i Nesbo men jag får inte till det.
    Hysteriskt rolig bok! Kan rekommenderas varmt! Finns flera i serien, vi är nu inne på Doktor Proktors Tidsbadkar.

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*