• Vi 5

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Kaz, vad fint du tänker om S känslor för att pappa är borta! En idé till till din fina idé om kalender tills pappa kommer hem är att ni kanske kan ha en liten pappastund varje kväll nu när han inte går att nå på telefon och tex titta på någon lite film med pappa ena kvällen, titta på bilder, eller rita eller göra något till honom en annan. men att det centrala är att ha en liten pappastund när ni tänker på honom tillsammans. 

Vinkar till er andra innan jag fortsätter mitt intensiva knapprande på avhandlingen, bara tre veckor kvar till tryck :-O

• Vi 5

Har just laddat in några bilder på datorn från min nya kamera, kanske inte den skickligaste fotografen, men den sötaste pojken
  • Vi 5

Assar, så härligt att få lite ledig tid tillsammans och samtidigt hinna röja undan lite.

Mandra, bra jobbat med tentan! Och så sjuk och ynklig V lät, stackarn1 Och stackars dig, skönt att höra att hon verkar lite bättre. Och du är en fantastisk person som stöttar din grannfru så också! Även oom det som du säger är hon som gör det stora jobbet så tror jag precis som Ela skriver att det är sådant vardagsstöttande och pepande som kan få en människa att orka fortsätta kämpa. Och fy vilken pappa och farmor, det låter ju helt bedrövligt! För övrigt tänker jag fortfarande på den där misshandeln av barnet jag länkade till för ett tag sedan. Jag har inte hört något om det hela sedan, men hoppas verkligen att de har hittat mamman och tagit hando m barnen. 

Kaz, hoppas att du har fått fortsatt bra läggningar och lite egentid!

Funderar också över var Milla är? Det var väl inte nu hn skulle vara själv med barnen?

Ja, visst är han fin min E Vad roligt att ni tycker att han är lik mig!  I torsdags skickade jag manus till vår forskningsledare för kommentarer (helt plötsligt dök han upp och ville läsa, vilket var väldigt bra). För att hinna lämna det innan han åkte på konferens fick jag sitta på jobbet i torsdags till kl 24. Så igår orkade jag inte jobba så mkt och var ledig på em hämtade E på dagis och var ute och lekte i lekarken och nu i förmiddags har jag och Edvin också varit ute och samlat ihop kvistar och gamla löv och haft mysigt i solen innan jag cyklade iväg hit till jobbet, men nu blir det jobb resten av helgen.

• Vi 5

Assar, det låter fantastisk! Jag fundera febrilt på om det finns någon jag skulle kunna önska mig en sådan städning av som disputationspresent men kommer inte på någon  Jag är väldigt nyfiken på vad en sådan städning kan tänkas kosta, men vet inte om du vet eller om du vill dela med dig?

Vem var det förresten som fick så mycket tillbaka i skatt? Jag hade visst inte betalat tillräckligt i skatt för att få fullt rotavdrag, så det blev 15 000kr att betala tillbaka Vi trodde nog att det skulle saknas lite, med tanke på att jag varit föräldraledig, men inte så mkt. (ringde skatteverket för att fråga i somras, men det hjälper inte till med uträkningar och det var hur krångligt som helst att göra det själv). Jag ska inte klaga, visserligen är doktorandlönen verkligen ingen höjdarlön, men så fort jag blir klar och får alla papper, typ vid årsskiftet så får jag om jag får en ttjänst minst 10 000kr mer i månaden  

Mandra, maken provade den kosten några månader förra året, han körde den fullt ut, men han storkande på ägg och lax efter 2-3 månader, nu är han med i Itrim och där är det inte så myckt kolhydrater heller, men mer varierat så det trivs han bättre med. Han tappade många kilo iaf Stackars väninnan, om man "lyckas" bli inlagd så länge är det tyvärr illa. Du är alltid så omtänksam mot andra, men ta inte på dig mer än du själv orkar bara, det hjälper ju inte dem heller... Min kollega som var opponent har precis fått en sådan diagnos och blivit sjukskriven, jag har tjatat på honom länge att ta tag i det och av någon anledning lyssnade han förrförra veckan och vi gick till personalansvarig så fick han remiss direkt.

Kaz, skönt att det verkar fungera med läggningen, vi kör ju musik varje kväll och det brukar fungera himla bra även om det tar olika lång tid. Och så bra att det blev mer konkret för S med klistermärkena!

Pyttis, härligt med fin vårdag!

juni, ja godis är gott och beroendeframkallande! Jag var jättesötsugen när jag ammade okså och inbillar mig att man behöver mer snabba kolhydrater (om än inte just godis ), kanske bättre att ta tag i det efter amning? Själv ska jag ta tag i mitt enorma godisätande efter inlämning. Yngsta syrran ska sluta röka så då ska jag sluta med godis samtidigt!

• Vi 5

Katelynn, så klart att man inte kan ställa vilka frågor som helst någon random tråd hur som helst Tyvärr har jag inte så mycket att komma med, min pojke är snart 2,5 och har äntligen börjat sova nästan hela nätterna. När han vaknar på natten vill han oftast ha en kram och somnar sedan om, eller så är han törstig och bälgar i sig vatten. Det jag kommer att tänka på, om det inte är snopprelaterat, är om det kan vara varmare än vanligt i rummet, ljusare än vanligt, ändrade matvanor eller annat mer praktiskt.? Eller vad är det som händer när han vaknar? Vill han något? Är han orolig eller vaknar bara och somnar om? Hoppas att du kan få mer ut av de som har lite större barn

Mandra, det där med att dra till mig människor som vill prata känner jag igen. För min egen del har jag nog både medvetet och omedvetet stängt till det fönstret en del, för sedan några år tillbaka händer det inte alls lika mycket som förr. Jag funderade mycket på det under en period, för jag kände dels att det ofta blev för mycket för mig och dels att det då ofta kunde bli för mycket även för den andre. Jag har nog blivit mer medveten om vad det gör med mig och med andra och bättre på att styra det. Men det handlar ju om hur man själv trivs med den rollen 

• Vi 5

Mandra, tack kärleken är delad Hjärta Och det är no lite så det är för mig med att det inte äter lika mycket energi längre och därför inte blir jobbigt vare sig för mig eller den andra pga det. Och jag håller helt med dig om att delade sorger är halva sorger och även jag gillar ju att dela och få dela, men det jag tänkte på var när det blev ett så tydligt mönster och att det liksom bara hände, det kändes nästan som att varenda människa skulle berätta alla sina sorger och bedrövelser för mig och jag hade inte så bra koll. För övrigt tro jag att det är lite av ett psykolog(i)studentproblem. Det är som att man en period reflekterar så mkt över allt möjligt att alla "försvar" är nere

Hörni, jag är på allvar bekymrad över att inte ha sett till Mila på länge. Är det någon som har haft någon kontakt med henne? Är särskilt bekymrad pga att jag minns att hon sa att hon tyckte att det var tungt och hade varit det ett tag. Funderade idag på hemvägen på vad som skulle hända om någon av oss mer akiva plötsligt försvann (för att något allvarligt hade inträffat) då skulle vi kanse aldrig få veta varför den personen försvann. Började fundera på någon slags kontaktlista, eller så...

• Vi 5

juni, jo det kanske går att spåra de flesta via andra källor, det har du rätt i, men det skulle vara väldigt jobbigt om någon försvann utan förklaring tycker jag. 

Ela, ja de brukar jag med prata med Och sådant småprat med någon ensam själ bjuder även jag gärna på. Min ena syster är likadan, men hon är mycket snällare än jag, en period hade hon alltid med sig smörgåsar till frkost till några uteliggare vid Fridhemsplan  och det var en period när hon verkligen inte hade något själv att leva av. 

Assar, aha igår och en mejladress, toppen, då får vi bara hoppas att hon mår bra också! Tack för prisinfo, det var nog något sådant jag hade gissat på

• Vi 5

Hej Milla, där var du! Skönt att se dig Och så bra att du fått remiss till kurator, hoppas att det inte tar så lång tid nu bara.

• Vi 5

M73, håller mina tummar!

Kaz, mysigt att vara ledig! Men det kan ju bli lite tufft om man är själv hela tiden, så jag hoppas att ni har aktiviteter inplanerade sm är avkopplande även för mamman

Mandra, vad trist att trivas på ett sätt, men ändå känna att det är för otryggt. Det låter verkligen inte kul att vakna på nätterna av påtända människor som sparkar på ens dörr. Är det svårt att få tag i annat boende? Står ni i några köer?

Assar, Roligt med syster på besök! Det låter som att du skulle behöva lite mer vila! Hoppas att du får det riktigt avkopplande på Åland

MalinKat, uj vad hektiskt ni har haft det! Spännande med plåtningen i helgen

Själv jobbar jag som 17 för att försöka hinna bli klar. Jösses så många runt-omkring-grejer man ska ha reda på med dessutom, massa olika nummer till avhandlingen olika sammanfattningar av olika slag, som även ska skrivas på svenska, det känns som att det är omöjligt att skria om mitt ämne på svenska, det låter inte klokt Jag sover inte om jag inte tar sömntabletter för jag är så stressad så jag är på så sätt glad över att det inte blev något syskon denna gång heller annars hade jag ju inte kunna ta tabletterna (och med tanke på att jag hade oroat mig även för att stressen skulle orsaka skador och ev mf). Just nu är det festplanering med och cateringfirman är ruskigt strulig, skulle ha fått se lokalen igår, blev uppskjutet och sedan i dag har tiden först ändrats en gång och sedan blev det inställt ändå till slut.  

• Vi 5

Mandra, grattis till lyckad tenta för dig! Bättre fot för V och lyckad intervju för T. Böterna glömmer vi

Kaz, usch vad oroligt med en make som är på sådana äventyr. Hoppas på bra väder!

M73, hur gick det på intervjun? De söker en med din kompetens här på vårt universitetsbibliotek annars 

Assar, när skulle ni åka? Hoppas det blir härligt!

Blä, nu  känns det tungt, jag har SÅ mycket kvar att göra och skriva och jag är så trött och sliten. Känner mig helt gråtfärdig hela tiden och så är det typiskt när man behöver fokusera att andra saker dyker upp och invaderar hjärnan. Dels tänker jag på pappa, lite för att jag vill skriva något i mitt "tack" men inte vet hur jag ska skriva (det var ju en komplicerad relation) och framförallt tänker jag på Albin som skulle fylla 5 år snart. Och jag har inte tid och ork att vara ledsen och tänka på det nu, men det liksom bara väller över. Och stackars Edvin som har en mamma som är borta nästan hela hans vakna tid just nu och kommer vara det mer än en vecka till. Usch så eländigt. Och så kan jag inte säga nej till saker så idag blir det ett himla farande... Nej nu måste jag försöka samla ihop mig, *torkar tårarna* (förlåt att jag använder er som avlastningsplats, men det brukar hjälpa lite

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*