• Finesse

Frågor och kommentarer om bildtråden(nr4)

Jag skulle köpa huvudskyddet om jag var du. Min systerdotter har det i sin stol å hon sitter mkt bättre med huvudet då. Så vi kommer att köpa till det till vår stol sen. Nu är Ebba för stor för det så vi väntar tills bebisen kommer.

Ebba 071228
  • Finesse
    thecarseatlady skrev 2010-07-29 09:41:58 följande:
    Vilken bebis? Är du gravid?! (nyfiken? vem? jag?)
    Va vem då? kanske det kanske.. det är därför jag undrar hur folk kan vara så dumma att dom vänder det äldre syskonet istället för att köpa en till bakåtvändstol.
    Ebba 071228
  • Finesse

I en Citroen C5 (från -08) så rymms tre bilbarnstolar.. eller iaf en bilbarnstol (hi-way) och två babyskydd.. det har vi testat då min svägerska hade en sådan bil. Dock hade en kompis till min sambo en sån bil och till slut sålde han den för den levde på verkstan :S

Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Finesse
    Amlin skrev 2011-01-07 09:52:36 följande:
    Ja, det är väl så tankegångarna går här. De verkar rymliga och lastar otroligt bra. Dessutom är ju priset inte värst. Men de verkar ha mycket kvalitetsproblem och frågan är om inte det blir dyrare i längden.
    Ja jag vet inte.. man har hört så mkt olika om dom.. men den är stooor inuti tycker jag.. annars är jag Ford Mondeo ett val.. dom har jag hört blivit bättre iaf.. 
  • Finesse
    Pihl skrev 2011-01-13 00:31:24 följande:
    Hej! Slänger in en fråga här till er:) Vi behöver en bil som vi kan ha två bakåtvända bilstolar i, en i framsätet o en bakom. Vad har ni för erfarenhet av vilken bil som är längst inuti? Många verkar skriva ford mondeo.. vi har en focus nu o den är på tok för liten o visst var mondeon större men finns det ännu bättre kombibilar?:)
    Större än Ford Mondeo blir nog svårt att finna.. Citroen C5 kanske?

Volvo och Saab är inget att kolla efter om man vill ha en stor bil.. dom ser stora ut utvändigt men är inte det invändigt.. inte vad jag tycker iaf..

Min svägerska fick dock in två bilbarnstolar, en fram och en bak i deras ford focus.. men barnen hade riktigt dåligt med benutrymme så den äldre vändes redan vid 3 års ålder vilket är ALLDELES PÅ TOK FÖRTIDIGT! 
  • Finesse
    norgesessan skrev 2011-01-13 09:54:32 följande:
    Hade inga problem med vår saab 9-5...Hade tre bakåtvända stolar i den (en i framsätet) och jag satt på den lediga platsen bak, Har bilder i mitt galleri.
    Och jag förstår inte alls hur ni fixade det då vi inte kan han nån i framsätet överhuvudtaget.. men hade dina barn bra benutrymme då? Vi har en hi-way bak men kan inte ha nån stol alls fram.. kan knappt sitta i framsätet.. Sen beror det på vad man har för stolar i bilen oxå.. Vi har sportstolar vilket gör att dom är bredare å tjockare..
  • Finesse
    Busbellan skrev 2011-01-13 09:59:23 följande:
    Ser att det diskuteras C5:an här, kan ju bara komma med min erfarenhet av den bilen, har haft den ett tag nu.
    Visst den är stor inuti, men först och främt är det bagaget som är stort, inte där man ska sitta.
    Vi hade ett tag en bakåtvänd stol bakom passagerarsätet och med klacken nedanför sätet så satt man i princip i vindrutan om man satt framför.
    Sen är det ju det här med kvaliten på bilen, vi har haft en he del problem. Det har varit bromsvajrar som gått av, hanbromsen har frys fast, bromsarna tjuter vad man än gör samt att bakrutan en gång bara exploderade så det blev småsplitter av den.
    Behöver jag tillägga att jag är minst sagt sugen på att byta bil
    Ja min sambos kompis har oxå haft riktigt stora problem med deras c5:a.. men det är betydligt större invändigt en 9-5:an..
  • Finesse
    Pihl skrev 2011-01-13 11:01:15 följande:
    tack för jättebra respons på min fråga! Tror oxå att mondeon är större än saab vad jag sett  o det e ju som sagt inte ett stort bagage som efterfrågas utan platsen i bilen. Ska låna hem en mondeo idag o prova med båda bakåtvända stolarna i o se hur det funkar. Är ju inte så länge de använder babyskyddet så det e ju de andra stolarna som ska få plats. Vi har köpt en britax MT nu till sonen för besafen blev för liten, bara 18 kilo ju. Är väl en rätt stor stol men de ska ju kunna sitta i den oxå länge. Blir kanske en TW sen vad jag kunnat se av er som skriver att de kan sitta längre i den ifall han växer ur MT innan 25 kilo på längden. Här kommer aldrig att vändas för tidigt!!!! Därför jag e så angelägen om att hitta en stor rymlig bil!! :) Tack för hjälpen. Nån som provat avensis? tittade på en igår men fick för mig att mondeon e större?!
    Tyvärr tror jag inte avensis är större.. mina föräldrar har en sån, dock kombisedan modellen.. men jag antar att dom är lika stora invändigt ändå.. å den är mindre än 9-5:an..
  • Finesse
    Bambusa skrev 2011-01-14 16:01:11 följande:
    hur långa barn kan man ha i en hi-way ?? min syster ska sälja sin som bara är använd i ca 2år.. blir ju bra mkt billigare än en ny, samtidigt som ja har full koll på att dom inte krockat eller så.. 
    Jag vet inte.. men min dotter är 97 cm lång å sitter riktigt bra.. hon kan nog växa minst 10 cm till innan stolen är urvuxen.. men vi kommer ändå köpa en större till henne eftersom vi ska få ett syskon snart. Hon ska sitta bakåtvänd så länge det bara går.
  • Finesse
    Amlin skrev 2011-01-15 18:55:18 följande:
    Om ni ska köpa en större, vilka modeller tittar ni på då?
    Ford Mondeo har min sambo spanat på.. han gillar inte ford egentligen, men det sägs att dom börjat göra bättre bilar..
Svar på tråden Frågor och kommentarer om bildtråden(nr4)