Inlägg från: thecarseatlady |Visa alla inlägg
  • thecarseatlady

Frågor och kommentarer om bildtråden(nr4)

Jättefin bild Myskatt! Tack för den! {#lang_emotions_smile}

• thecarseatlady

Tack för bilden Tinis77! {#lang_emotions_smile}

Sodapopp9; Jag har fått förklarat för mig att det brukar rekommenderas att bilstolar som har stödben monteras med minst 1cm's mellanrum mellan stol och bilsäte bara för att föräldrar ska bli tvingade att använda stödbenet. Annars kan det finnas föräldrar som tänker att det inte behöver användas för att stolen ju lutar mot sätet framför eller mot instrumentbrädan. Men tanken med bakåtvända stolar har från första början varit att de ska luta mot någonting, stödbenet är bara en liten extra säkerhet. Så sålänge man använder stödbenet rätt kan man med fördel även låta bilstolen nudda i sätet/instrumentbrädan framför. Huvudsaken är att stolen inte lutar så tungt att stödebenet hamnar fel eller flyger i luften.

• thecarseatlady

^ Jag skulle inte köpa något annat än en Britax Two-way åt ett barn som snart fyller 4. Med de måtten han har kan han troligen använda en sån bakåtvänd i ca 2år till.

• thecarseatlady

Tackar igen för bilderna i tråden! {#lang_emotions_smile} Alltid lika kul att se olika lösningar i folks bilar! Speciellt när det handlar om säkra, ordentliga bakåtvända bilstolar, och inga antika loppisfynd som man ofta ser i bilar annars...

• thecarseatlady

Lyfter upp denna tråd också ifall någon har något att säga om bildtråden {#lang_emotions_smile}

• thecarseatlady
    Ca rr o skrev 2010-07-02 20:25:05 följande:
    Till alla er som har eller vet något om Britax Hi-Way, Måste "klackarna"  på stolen få en bit UTANFÖR sätet när man har satt fast den? eller går det bra att ha hela klackarna i sätet.. Blir så trångt för den som sitter fram när man har klackarna en bit utanför och sonen är inte så gammal än så gott om plats för benen ändå :) Men hittar inte i manualen något om det.. Men har inte vågat flytta stolen längre in på sätet eftersom jag inte vet helt säkert.. Men när jag använder "kilen" som hör till när vi åker i min mammas bil så går det inte att få klackarna utanför sätet eftersom man ska ha kilen helt intill ryggen på sätet om man säger så..
    Du kan helt lugnt montera Hi-wayn helt upp på sätet, klacken behöver inte vara utanför. Glad
    Bambusa skrev 2010-06-30 20:29:38 följande:
    men, ja skrev nyss men de försvann... aja, frågan var om akta gracos cosmic comfort s, vi får den inte att sitta stabilt, varken med vanligt 3punktsbälte eller fast 2punkts... och när man satt i och tagit ur några gånger lutar stolen åt de hållet.. Rynkar på näsan  har henne i mitten.. babyskyddet gick att få fast hårdare, samma märke på den, men då var de stödbenet som inte satt bra i mitten istället, så då fick vi ha henne åt sidan..
    Om ni har spänt både bältet och underförankringsbanden så hårt det går och stolen ändå inte sitter stadigt, skulle jag försöka montera den på en annan plats i bilen. Blir det likadant på sidoplatsen bak?
  • thecarseatlady
    Bambusa skrev 2010-07-03 00:10:35 följande:
    carseatlady, vi har andra bälten på sidoplatserna, så spännet skulle hamna innanför "hornen" på solen, vet inte om de är okej ?  i fram är halva delen rullande, men om man spänner ut den helt borde du ju bli de samma som ett fast? d är den bilen vi åker mest, för den är så stor och bra, kan ha hundbur och vagn och resärvmatstolen med utan problem..  men en nackdel med dom bilarna är ju att de är mkt mer fjädring i sätet, så den ger med sig mer, kan ju vara en nackdel när man ska ha bilstol, har dock en antiglidmatta under, köpt på babyland..  hade dock samma problem i saaben,å den är ändå från 80talet.. har en twoway i min pappas bil som ja fundera på att prova i våra, men ja hade önskat bätre sidoskydd och stöd när hon sover, vilket hon ofta gör i bilen, och vi åker mkt bil..
    Nej, jag skulle inte våga montera den så att bältesspännet hamnar innanför hornen på stolen. Provade ni alls stolen i bilen innan ni köpte den? Kanske någon annan stol skulle passa mycket bättre...

Two-wayn går bra att sova i om ni monterar den i viloläge, har ni testat det? Och sidoskyddet kanske ser ynkligt ut jämfört med en del andra stolar, men det är nog fullt tillräckligt så länge stolen monteras bakåtvänd. Läs mer om sidokrockar här www.carseat.se/
  • thecarseatlady

^ Och förresten! Varför står det att du, N21, har lagt in den senaste bilden i bildtråden när jag inte kan se den?

• thecarseatlady
    Finesse skrev 2010-07-29 08:34:17 följande:
    Jag skulle köpa huvudskyddet om jag var du. Min systerdotter har det i sin stol å hon sitter mkt bättre med huvudet då. Så vi kommer att köpa till det till vår stol sen. Nu är Ebba för stor för det så vi väntar tills bebisen kommer.
    Vilken bebis? Är du gravid?! (nyfiken? vem? jag?)
  • thecarseatlady
    Finesse skrev 2010-07-29 10:35:37 följande:
    Va vem då? kanske det kanske.. det är därför jag undrar hur folk kan vara så dumma att dom vänder det äldre syskonet istället för att köpa en till bakåtvändstol.
     Haha, jag förstår. Då säger jag kanske grattis då! Skrattande
  • thecarseatlady
    AnLj skrev 2010-07-29 22:08:16 följande:
    Det blev en Hi-Way och inget huvusstöd. Vi fick tipset om att det bara är i vägen av säljaren!
    Nu sitter han bakvänt och i mitten bak! Bättre än så kan det inte bli! Sonen tycker att det är kul att åka bil igen!
  • thecarseatlady

BullMama: När du monterar Multi-tech och har dragit bilbältet genom stolen och knäppt fast det, kan du trycka ner bilstolen i sätet med en hand medan du spänner bilens bälte så hårt/stramt det går och matar tillbaka all slack med den andra handen. Efter det knäpper du fast bälteslåset på den sidan av bilstolen som finns närmast bilens bälteslås. Där inuti ska både höft- och diagonalbälte finnas. På andra sidan av bilstolen ska däremot bara höftdelen av bältet sitta fast i låset, medan diagonalbältet får gå rakt upp. På dina bilder är varken höft- eller diagonalbältet inuti låset, och bältet behöver spännas hårdare. Vet ju inte om stolen bara är tillfälligt monterad så eller ej, men säger det iaf. Glad

• thecarseatlady

^ Och Multi-tech ger tyvärr ganska dåligt med benutrymme, men det är inget man kan göra något åt. Man kan bara ta bort barnets skor för att ge det lite mer plats. Så här satt min son i somras när han var 3,5år. Ganska böjda ben, eller hur?

• thecarseatlady
    IVFmamma skrev 2011-09-03 21:50:19 följande:
    Detta är egentligen inte aktuellt ännu men jag ber om råd och tips redan nu. Jag har 2 barn(so far) varav den ena fyller 3 i oktober, min tanke är att hon ska sitta bakåtvänt så länge som det går, minst 2 år till men gärna mer(har köpt en Britax 2 way så när den är urvuxen så) men ALLA verkar vända barnet framåt vid 4, ibland t.o.m vid 3 år och än så länge har jag inte fått några "påtryckningar" om varför hon sitter bakåtvänt men jag är rädd att det kommer att komma. Många jag nämner riskerna med att vända barn framåt för tidigt till säger mest: "Jamen Kalle vände sitt barn framåt vid 3 och det gick bra". Mitt svar då blir: Ja men Kalle krockade aldrig. -"Men min son fyller snart 4 så..."

Detta ger mig ångest redan nu.. Egentligen inte att jag inte ska kunna stå emot tjatet för det vet jag att jag fixar men mer att dottern ser att kompisarna åker framåt, när hon ska åka med mormor i bilen osv.
    Min syrra har ibland sin 2 åring(ska fylla 3) framåtvänt och hur 17 säger jag till min dotter att det är fel.
    Jag brukar säga som det är: Om du sitter åt andra hållet så kan du dö och det kommer blod, kanske jag är hård men hur har ni andra gjort för att få barnet att sitta kvar bakåtvänt trots att kompisar sitter framåtvända?
    Jag har varit helt öppen och förklarat redan från början så mycket som barnen kan förstå. Har även visat filmer. Det har resulterat i att våra barn tycker synd om alla de andra som inte får åka säkert, och som högst troligen kommer att skadas svårt om de krockar. Våra barn har därför alltid stolt visat upp sina bilstolar, t.o.m. när dottern hade fyllt 10 och visade bältesstolar för sina jämnåriga kompisar och frågade varför inte de hade någon. Så jag tror nog att det till största delen hänger på föräldrarnas inställning, och att barnen härmar den. Jag minns inte exakt hur gammal sonen var (men jag gissar på ca 7 år) när hans en kompis kläckte ur sig "Va, sitter du i babystol ännu?!" Sonen svarade lugnt "nej, det heter bältesstol och den skyddar mig om vi krockar." Sen lade han till "Har DU ingen sån? Oj, stackars dig..." Kompisen var nog tyst efter det.... Flört
  • thecarseatlady
    Bambusa skrev 2011-09-07 21:51:35 följande:
    hur hög i ryggen är kidzone mot tw och brio zento??  min dotter har lång rygg, och tw vågar ja inte ha till henne eftersom hon trycker på knappen som gör bältet slappare..
    Vet inga exakta mått men min långa kille kan i alla fall använda dem alla tre ännu. Hi-way och multi-tech är urvuxna.
Svar på tråden Frågor och kommentarer om bildtråden(nr4)