Frågor och kommentarer om bildtråden(nr4)
Jättefin bild Myskatt! Tack för den!
Jättefin bild Myskatt! Tack för den!
Tack för bilden Tinis77!
Sodapopp9; Jag har fått förklarat för mig att det brukar rekommenderas att bilstolar som har stödben monteras med minst 1cm's mellanrum mellan stol och bilsäte bara för att föräldrar ska bli tvingade att använda stödbenet. Annars kan det finnas föräldrar som tänker att det inte behöver användas för att stolen ju lutar mot sätet framför eller mot instrumentbrädan. Men tanken med bakåtvända stolar har från första början varit att de ska luta mot någonting, stödbenet är bara en liten extra säkerhet. Så sålänge man använder stödbenet rätt kan man med fördel även låta bilstolen nudda i sätet/instrumentbrädan framför. Huvudsaken är att stolen inte lutar så tungt att stödebenet hamnar fel eller flyger i luften.
^ Jag skulle inte köpa något annat än en Britax Two-way åt ett barn som snart fyller 4. Med de måtten han har kan han troligen använda en sån bakåtvänd i ca 2år till.
Tackar igen för bilderna i tråden! Alltid lika kul att se olika lösningar i folks bilar! Speciellt när det handlar om säkra, ordentliga bakåtvända bilstolar, och inga antika loppisfynd som man ofta ser i bilar annars...
Lyfter upp denna tråd också ifall någon har något att säga om bildtråden
^ Och förresten! Varför står det att du, N21, har lagt in den senaste bilden i bildtråden när jag inte kan se den?
BullMama: När du monterar Multi-tech och har dragit bilbältet genom stolen och knäppt fast det, kan du trycka ner bilstolen i sätet med en hand medan du spänner bilens bälte så hårt/stramt det går och matar tillbaka all slack med den andra handen. Efter det knäpper du fast bälteslåset på den sidan av bilstolen som finns närmast bilens bälteslås. Där inuti ska både höft- och diagonalbälte finnas. På andra sidan av bilstolen ska däremot bara höftdelen av bältet sitta fast i låset, medan diagonalbältet får gå rakt upp. På dina bilder är varken höft- eller diagonalbältet inuti låset, och bältet behöver spännas hårdare. Vet ju inte om stolen bara är tillfälligt monterad så eller ej, men säger det iaf.
^ Och Multi-tech ger tyvärr ganska dåligt med benutrymme, men det är inget man kan göra något åt. Man kan bara ta bort barnets skor för att ge det lite mer plats. Så här satt min son i somras när han var 3,5år. Ganska böjda ben, eller hur?