• Chris

Campingtråden längtar efter våren !

Wilowa skrev 2010-10-17 09:53:17 följande:
    Sitter och njuter på campingen med en halvtaskig uppkoppling. Solig Igår satte vi upp vintertältet för första gången och jag ställde mig frågan om man verkligen kan sätta upp det i smällkalla vintern och ta ner det efter en vecka. För det första så lär vi frysa både fingara och häck av oss och sedan kommer det troligtvis frysa fast. Hur gör ni andra som ställt upp husvagnen tillfälligt under vintern?
    Vi har alltid slått upp vintertältet då vi har varit ute på vintern. Har inte varit några problem. Istället för att slå ner pinnar i markne som i princip är omöjligt om man inte borrar så brukar jag sätta snö runtom som håller tältet på plats. Det har funkat bra dom gånger vi har varit iväg. det är gott att ha förtältet där man kan borst av sig snö så man inte behöver dra in det i vagnen. Sen brukar vi skidor och pulkor där över natten också.
  • Chris
    Wilowa skrev 2010-10-18 18:16:01 följande:
    Det låter bra för jag vill verkligen ha upp tältet, för just som du säger så är det ju skönt att kunna sopa av sig snö och ha det som förvaring. Jag fattar inte hur vi kunde stå säsong utan vintertält när jag var barn. Fast ni har alltså inte haft några problem med att tältet frusit fast?
    Nej inga problem med att tältet fryser fast. Det som blir är att den snön som man skottar rutn tältet fryser ihop men det fastnar inte i tältduken. Jag tror inte att den tältduken fryser fast så lätt...om det nu inte skulle börja töa så det blir vatten som står runt tältduken som sen fryser....
    Tältdukensmaterialet är ju väldigt "halt" så snö/is får nog inget grepp om den.
  • Chris
    Wilowa skrev 2010-10-19 18:26:17 följande:
    Det låter toppen! Bara att hoppas på skapligt väder och acceptabel temperatur då med.

Första gången vi satte upp det var i Säfsen då vi var däröver nyår...jag minns inte exakt temperatur men det var rejält kallt under -20gr på nätterna, men det var inga problem att få upp tältet. Det går ju så pass snabbt så det är inget att oroa sig för Skrattande

Här är en bild från det tillfället
    www.facebook.com/photo.php&l=89db0a3abf&id=675484163

• Chris

Till helgen så åker jag och mista grabben upp till husvagnen. Skall fixa det sista runt vagnen innan det kommer snö där uppe Skrattande

• Chris
    Wilowa skrev 2010-10-28 09:54:03 följande:
    Hoppas ni får bra väder då. Här verkar det lite osäkert, men plusgrader i alla fall. Vilken väg åker ni upp? Åker ni 45:an så åker ni ju mer eller mindre förbi här.
    Vi har lika långt att åka 45:an upp via Karlstad eller att åka via Mariestad/Kristinehamn. Så vi brukar ta den väg vi känner för

Vi har varit 2 höstar nu till Ullared med husvagnen men iår så blev det ju inget pga att vagnen står i Säfsen.
  • Chris

I Säfsen börjar dom ha en hel del snö i familjebacken. Dels natursnö men sen så går snökanonerna dygnet runt. Får se när backen öppnar.
    VI skall ev. åka upp om 2veckor för att fixa en snösäkring i förtältet. Hade trevliga vänner som var uppe i helgen som hade kollat till vårt tält och taket tyngdes ner av ca 10cm blötsnö som dom tog bort.

Annars blir premiären över nyår, då vi planerar att stanna ca 1 vecka

• Chris

Till helgen åker vi upp till vagnen. Dom har nu ca 20cm snö och det har lovats mera i veckan...skall även bli -10 till -15 gr till helgen så det blir ritkig vintercampingkänsla då. Vi skall montera upp vintersäkring i förtältet och så lär det finnas en del snö att röja runt vagnen.

På vägen upp dit planerar vi att åka via Bytt och Nytt i Falköping för att se om vi hittar beg. slalomutrustning till barnen.

• Chris

Äntligen fredag och idag åker jag upp till husvagnen direkt efter jobbet. Blir nu först denna helg och nästa som jag kommer att åka upp själv. Dels för att jag har lite att fixa i husvagnen och sen bir det en heldel skoteråkning. Sen helgen efter det så börjar ju sportlovet för oss så då åker vi upp hela familjen Skrattande.

Tolta: Ett tips om ni har bokat och betalt Säfsen innan ankomst så finns det ingen checkin på campingen. Det är bara att åka till sin plast och parkera, elluckorna e upp låstaGlad. Dom som inte står säsong har platser på den hyllan som är längst ner...alltså den första som man kommer till då man svänger från vägen.
    Detta informeras det tydligen dåligt om får man ser med jämna mellanrum ekipage som åker uppmot restaurangen och försöker hitta nån reception. Har lett till några incidenter då husbilar/huvagnar börjat kana längs den isiga backen upp.

• Chris

Var upp ei vagnen i helgen. Det var helt underbart väder med mycket sol och bara nån enstaka minusgrad. Blev mycket fixat i husvagnen bl.a. handdukstork och lite mysbelysning och sen en heldel snöskoteråkning.

Nu till helgen åker jag upp själv igen för att fixa iordning allt med elen som jag påbörjade förra helgen.

Sen vecka 7 så är det ju sportlov för oss så då drar vi upp hela familjen sent på fredagkväll och stannar hela veckan. det skall bli härligt och vi har "beställt" bra väder Solig

Första frågan man får av många då man säger att man skall till husvagnen nu under vintern " är det inte kallt?"...Skrattande

• Chris

Kinkig skall man vara då man köper nytt. Inte kul att man är lite besviken redan då man kommer hem men en ny vagn.
    Jag drömmer om den dagen då vi kommer att beställa en helt ny vagn så man kan exakt bestämma hur den skall vara både med klädsel och all utrustning. Våra 2 senaste har ju varit nya men demovagnar så då har man ju fått ta dom som dom är....iof så har ju priset på dom vagnarna varit betydligt bättre än om man hade beställt nya..Glad.

Svar på tråden Campingtråden längtar efter våren !