• Chris

Campingtråden längtar efter våren !

Vi har haft husvagn i ca 4år och har åkt runt både sommar och vintertid. Nu till vintern skall vi ha våran vagn uppställd i Säfsen.  Under våren hade vi uppställt vagnen på försäsong på Hansagård camping i Falkenberg.

Imorgon drar vi ju iväg på en 4 veckor lång husvagnssemester och då campar vi allt från 1 natt/camping upptill 1 vecka. Jag försökte räkna lite snabbt och kom till att vi har besökt ca 30 olika campingar under dessa år. Sen har vi ju besökt vissa flera gånger.

På vintern har vi haft våran husvagn uppställd hemma på tomten under en enkel typ av carport. Det hur man skall förvara en vagn under vintern finns hur många "teorier" som helst om. Så det finns väl inget som är helt rätt eller fel

• Chris

Helt rätt fläkten skall inte lösa problemet utan bara förbättra kylningen på ett fungerande kylskåp.

Jag har gjort ett enkelt fäste av alu.profiler som jag skruvat fast under kylflänsarna i det nedre luftintaget. Strömmen tar man där det finns 12V närmast. Jag hade en plint bakom kylskåpet så där kopplade jag in mig. Jag har dessutom satt en strömbrytare innen i vagnen så man kan stänga av och på fläkten. Men man för lösa detta på olika sätt för det är olika förutsättningar på nästan alla vagnar Lika är det hur stor fläkt som får plats. Jag fick plats med en 92mm datafläkt. Vissa har haft trångt och monterat flera små istället.

I denna tråd på husvagnsforum finns en del bilder på olika monteringssätt och allmän diskussion om fläktar.
    http://www.husvagnsforum.com/index.php?option=com_kunena&Itemid=67&func=view&catid=33&id=167023

• Chris

Nu till helgen kommer jag att åka upp till Säfsen och kolla in våran vinterplats. Har haft kontakt med dom som stod på den platsen ifjol och tomten är inte helt plan. Så jag behöver kolla lite hur mycket som behöver pallas under för att stödbenen skall "nå ner". Verkar vara så att vagnen måste backas inöver diket som är bakom. Första helgen i oktober så kommer vi att ställa upp vagnen i Säfsen för vintercampingen.

Här finns bilder på våran vagn:

www.facebook.com/album.php&id=675484163&l=ba96d85ed3
  • Chris
    marremask såg att du tidigare frågade om det funkar medlängre vagnar. Vi har ju också en ganska så lång vagn en Kabe 780 och den har en totallängd på ca 9m.( eran tror jag har ungefär samma längd) I år är det en camping som först bokade in oss på en plats där vi inte fick plats för tomten var för  kort, men det var enkelt att byta till en annan tomt. I princip alla campingar vi har besökt har exakata uppgifter på hur stora dom olika tomterna är så det är bara att ringa och kolla.

Dom andra campingarna vi har besökt så har vi kollat upp hur stora tomterna är. Är det en camping med endast ett fåtal stora tomter där ni får plats så kan det ju vara en ide att boka. Men dom flesta campingar så är det inget problem, men jag har lärt mig att det kan vara bra att kolla upp.
  • Chris
    marremask: inga problem att köra runt med en sån stor vagn. Vi åkte ju runt på semestern i 4 veckor och det är inga problem. den största skillnad mot våran gamla ( som var 1m kortare) är nog förtältet. Det som vi har nu har betydligt flera pinnar så det tar längre att sätta upp Skrattande.

Sen kan det vara lite klurigt vid vägbyggen och sådana ställen då det är lilet smalare och svänger mycket, då får man ha lite extra koll i backspeglarna.
  • Chris
    Tolta: Det borde ju kunna övningsköra med ett vanligt täckt släp som inte väger för mycket. Då kan du ju iaf öva på dom moment du tycker är svårt med släp. Många sådana släp får man ju köra på vanligt B-kort.

Har man en "lätt" husvagn funkar det ju också att öva med den eftersom den också får dras på B-kort med lämplig bil
  • Chris

Vi drar upp våran vagn till Säfsen redan den 18 sept. Då blir det en del fix med att få pallat unde rvagnen så den står stadigt hela vintern. När vagnen är på plats så får vi kolla upp hur vi skall lägga golvet.  Men golvbygget och vintertältet åker vi upp en annan helg och fixar.

• Chris
    marremask skrev 2010-08-31 13:45:47 följande:
    Vi drar också upp vagnen den 1/10 . Börjar närma sig och ska bli så kul.

Chris: hur bygger ni golvet i tältet?
    Det blir nog troligen ett trallgolv som är större än tältet. Vi vill ha lite plats utanför tältet med nån liten bänk och skidställning. Hur stort det blir får vi se då vi fått vagnen på plats och kan kolla läget. Sen inne i själva tältet har jag köpt plastplattor som är ca 30x30cm som man klickar ihop. VI hade dom ifjol då vi stod 1 vecka i Sälen och dom plattorna ger bra fäste så man inte halkar omkring
  • Chris

Vi får se vad vi lägger under golvet. Jag tror inte det funkar med pallar för oss, blir för högt då, då man får inte tältet spänt. Vi kommer att lyfta vagnen med en planka under hjulen så då kan man ju ha lika tjockt golv. Sen lutar vår tomt så i framkant kommer vi nog att få fylla under med något medans i bakkant får det ligga på marken.

Det är därför vi inte kommer att fixa golvet första helgen, vi vill få vagnen på plats och sen kolla hur vi ska fixa golvet så får man ta med sig det materialet som behövs nästa gång man åker upp Glad. Sen kommer vi ha att pallbockar under ramen också får att vagnen skall stå stabilare.

• Chris

Vi hoppar också Elmia år...dels har vi fullt upp på helgerna och sen är det bara risk att man blir biten av "bytarsjukan" eller vad man nu skall kalla det Skrattande.

Igår tvättade jag också vagnen, monterade vinterskorsten och fixa lite extra isolering på utsatta ställen. På fredag kör jag iväg den för den årliga fukttesten och sen då vi får hem den därifrån så blir det att städa ur den och packa in alla vintergrejer. Det är ju bara knappt 2 veckor kvar nu innan vi drar upp vagnen till Säfsen.

Svar på tråden Campingtråden längtar efter våren !