• Chris

Campingtråden längtar efter våren !

Inte så många nätter hemma nu innan vi åker ner igen . Kylskåpet hade funkat utmärkt på gasol och automatstarten på värmen hade också funkat. KOllade även upp hur mycket gasol det hade gått åt. Kylskåpet ( stor modell) hade ju stått på drygt 5dygn och värmen hade varit på i ca 4h. Då hade det gått ganska så exakt 2kg gasol.

I lördags blev det "fricamping" för oss... en elstople fick kortslutning och brann ( stod ingen vagn där) och det var samma matning som till våran stolpe.  Så vi fick köra utan el och dom hade inte hunnit fixa det tills på söndag förmiddag då vi åkte hem. Det var lite konstigt för hela elsystemet på campingen var genomgånget innan säsongen började. Och som sagt vid denna stolpe stod ingen vagn.

Nu till helgen blir det "träff" på våran camping...först är vi 2 familjer som står försäsong + 1 familj som står helsäsong. Förutom detta så kommer Mias jobbarkompis med familj med deras husvagn och sedan även Mias syrra med familj som har bokat stuga...så vi hoppas på fint väder så vi kan duka långbord

• Chris

jmmm: Vagnen stod utan värme under veckan och så hade jag inställd att den gick igång vid kl. 15 på fredag. Jag vet inte på hur många liter det stora kylskåpet är på det är ju det som är standard i Kabe Royal oc vi har separat lucka för frysen. Räknade ut att gasolkostnaden för alla dom 5 dagarana var mindre än vad elen skulle ha kostat för 1 dag. Detta pga av att vi som inte står säsong betalar fast pris per dag för elen.
    Nej utan el var ju inga problem...bara det att vi blev avbrutna mitt i tv tittanden

Vet att det på husvagnsforum har varit uppe hur mycket effekt det finns i en gasolflaska så det går ju att räkna ut vad som lönar sig.

• Chris
    jmmm: Vi lämnar allt i vagnen också men tömmer vattnet...vi vill inte ha det stående hur som helst i tanken över veckan. Så då tycker vi att vi kan släppa vagnen kall och kör bara upp tempen då vi kommer dit.

Ja väldigt smidigt att bara ställa in autostart på panelen så är det varmt då man kommer. Smidigt att det funkar på gasol också
  • Chris
    jmmm: Vi betalar 220kr/dygn inkl. el för dom dagar vi är i vagnen. Vet inte hur det är om man inte är där under en helg. Vi fick beskedet att vi måste betala även om vi inte är där på helgen men kompisen fick tvärtom att är han inte där betalar han inget.
    Vi har också 6 veckor och då vi är där alla helger + denna långhelg så blir det 2860kr inkl. el.

Det borde ju inte bli så många köldnätter mer nu...ni kan säkert skippa värmen och köra autostarten så har ni varmt och gott när ni kommer dit istället.
  • Chris
    jmmm skrev 2010-05-11 12:38:33 följande:
    chris: så ni betalar bara de dagar ni är där så att säga?
    Precis dom har så på försäsong och eftersäsong.
  • Chris
    magnooli:  Välkommen hit. Vi hade en sån enkel från Ikea. Den med plaststol och metallben.
  • Chris
    Wilowa skrev 2010-05-14 12:52:03 följande:
    Vi tittar lite efter vinterförtält på Blocket...vad ska man tänka på när man köper ett sådant? Passar de till alla vagnar? passar även ädre tält till nyare vagnar? Är det djupbegränsningar på tälten om man ska stå på campingen i Tandådalen?Sedan underar vi, ni som drar era vagnar på vintern, vad har ni för däck?Jo, jag vet att vi går mot sommarsäsongen nu, men det är så kallt att det känns som det är vinter än.
    Ja vad jag vet så passar vintertält till alla vagnar. Vet inte om Tandådalen har någon begränsing, bäst att kolla med dom. Då vi har varit där så tycker jag har sett alla möjliga modeller.

Vi har dubbdäck på vagnen men det beror ju på att vi har det på bilen och då måste man ha det på vagnen.
  • Chris

Vi hade till förra vagnen en liten elugn som vi köpte på Jula för ca 600kr. Den funkade bra men var liten. I våran nya vagn har vi gasolugn så nu släpar vi inte med elugnen längre.

• Chris

Vi har också pratat om att dra ner i europa, men nu är det lite mera planeringen eftersom campingplatser neråt i europa ofta inte har plats för större vagnar. Gäller att kolla upp lite innan man åker isåfall. Så vi får se hur det blir framöver.

Våra kompisar var för 2 år sen ner till Italien och Garda Sjön...dom planerar en liknande resa i sommar...ska vara borta typ 4 veckor. Dom planerar att köra ner själva sen så flyger barnen ner och joinar dom i typ 1-2 veckor och flyger hem igen sen.

Nu till helgen har det ju lovats kanonväder så det ska bli skönt att åka till vagnen imorgon. Hittills har vi haft lite otur med vädret på helgerna. Själv tänker jag passa på och åka till Falkenbergs motorbana och kolla på lite motorcykeltävlingar  på lördag

• Chris

Dom var så vänliga på Hansa Gårds camping där vi står försäsong att vi får stå kvar över midsoomaren under samma villkor som försäsong ( vi betalar bara då vi är i vagnen). Så för oss blir det Hansa Gårds Camping på midsommaren tillsammans med 2 andra familjer som också står där.

Sen drar vi hem vagnen och den hinner stå hemma 2 helger innan vi drar iväg på semster i 4 veckor. Då skall vi besöka Finland, Kalix, Byske Havsbad, Höga Kusten, Söderhamn, Kolmården och Öland

Svar på tråden Campingtråden längtar efter våren !