• Chris

Campingtråden längtar efter våren !

jmmm: Ja det var från skroten i Sjöbo vi köpte instegsgarderoben.

Såg att din brosa ( elelr vem ni nu skulle låna laddare av) har tävlat med bilstereo. Jag borde nästan känna honom då för jag har varit aktiv inom det sen -95...iof bara som domare den senaste tiden men den kretsen är ju inte så stor :)
  • Chris

Vi har inte packat på något speciellt sätt i våra skåp. Allt står som vi vill ha det då vi använder vagnen. I vissa skåp ligger grejer för sig och i vissa skåp i små platskorgar. Vi har aldrig råkat ur för att nån dörr öppnats och grejer åkt ut. Det enda som vi sett är typ att nån kudde eller sängöverkast kommit på glid eller åkt ner på golvet. Då har vi ändå kört ca 1000mil dom senaste 4åren...på allt från motorvägar till mindre grusvägar och krokiga norrlandslandsvägar :)

Tänker på Polly som skall iväg på sin första tur, det mesta funkar bra bara man tänker efter lite, man skall så klart inte ha tunga saker liggandes löst som kan börja glida men man behöver inte överdriva med att "spänna" fast allt heller.

• Chris
    marremask: Vi reggade ju om våran förra vagn för att få högre lastvikt men då vägdes inte vagnen om utan dom går på det som står på regbeviset. Och det har visat sig i princip i allafall jag har hört/läst om att det är tillverkares lättaste vagn i den serien som dom typar in.

Detta med vikter går det mycket ryckten om. Men det man iaf kan konstatera är att det är inte många vagnar som väger det som står i papprena. Har även hört om att vissa vagnar blivit vägda utan dynor i när dom typats ( men som sagt detta är bara ryckten). Men dom som verkar stämma är att tillverkarna använder sin lättaste vagn i en viss serie och typar in. Sen använder dom den typiningen till alla vagnar i just den modellserien. Och det är ju OK så länge inte vikten är högre än +5% av den typade...men här brister det ju tydligen också som många erfarit. Sen vad jag vet så är det ju inga tillverkare som ändrar i reg.beviset även om man plockar på fabriksmonterad tillvalsutrustning...och absolut inte om det är utrustning som skruvas på hos återförsäljaren. Att det får säljas vagnar med typ 10kg i lastvikt ( det är det minsta jag sett) så är helt otroligt. Då vagnar högst troligt har  minus lastkapacitet redan då man rullar hem den tom.
    Detta med 5% är ju också lite konstigt...en vagn som är typad för t.ex. 1500kg så kan ju väga 1575kg (med +5%). Har man sedan t.ex. valt en lastvikt på 70kg så ligger man ju på minus 5kg fastän allt har gått rätt till.

Vi får ju vara glada då polisen inte har högprioriterat detta med att väga/bötfälla husvagnar....då skulle ju nästa hela camping Sverige stanna :)
  • Chris

Ja glad Midsommar till Er alla.

Vår vagn står nästan färdigpackad hemma...bara lite kläder och mat som skall packas innan vi drar ner till Falkenberg...tyvärr tycks det ju blir typiskt svenskt midsommarväder med +15gr och regn eller regnskurar Rynkar på näsan Tur vi har stort förtält så det blir att duka långbord därinne Glad

• Chris

Halloj alla!

Själva var vi ute med husvagnen i ca 3 veckor...det var ju inte det allar bästa vädret...några dagar sol men mest molningt och regningt. Då var vi både på östkusten och västkusten. Vårt första stopp var på Daftö i Strömstad. Dom har ju gjort så att om man bokar plats så har dom bara 2 dagar i veckan som det är bytesdag, torsdag och söndag. Detta är ju inte så smart eftersom det dessa dagar blir hiskeliga köer i receptionen. Min föräldrar som var med och hade hyrt stuga som redan var betalld och allt fick vänta i ca 1½h bara för att få sin nyckel. Vi hade ju också allt bokat och betalt och fick vänta ca ½h på att få nycklarna till vårt elskåp.
    Då var det betydligt trevligare i Västervik där vi inte ens behövde stiga ur bilen då vi checkade in. Stod en trevlig kille vid bommen då vi kom så frågade om vi bokat...ja sa vi och behövde bara visa våran bokning så fick vi våra kort och kunde köra rakt till campingtomten :)
    Sista anhalt var Öland och Saxnäs där vi varit tidigare. Från Öland åkte vi faktiskt 2 dagar innan vi tänkt pga av tråkigt väder.

Så vi har nu börjat spåna på om vi skall dra till Italien nästa sommar. Har en jobbarkompis som var till trakterna kring Venedig nu 3 sommrar i rad och dom har ju haft i princip sol hela tiden då dom varit där nere. Problemet där nere är att många campingar har så små platser så vi inte får plats med vårt ekipage, så vi lär ju få kolla upp det och boka.
    Den campingen som min jobbarkompis bor på iår heter MArina de Venzia eller nåt liknande och där har dom ite större platser där vi skulle få plats. Ca 12000kr skulle det kosta för oss att campa där i ca 3 veckor.

Nu skall vi bara ha gjort en fukttest på vagnen och sen skall jag montera in larm/fjärrstyrning av värme/kylskåp sen så drar vi upp vagnen till Säfsen och ställer upp den för vintern. Iof så har vi en hel del på programmet nu under hösten så jag skulle gissa på att vi ställer upp vagnen i Säfsen i början på oktober :)

• Chris

Städning ja...vi skall ha en fukttest först...sen skall jag installera larm/fjärrstyrning...sen blir det väl en storstädning innan vagen skall dras upp till Säfsen :)
    Ja inte bara städning man får ju plocka ut sommargrejer och in med vintergrejer också :)

• Chris
    jmmm: kan tro det var kul att ha premiären för att åka iväg själv avklarad :)

Det där med folk som står/sitter och kikar tycks vara väldigt vanligt på många campingar...det är lika då vi kommer med vårt långa ekipage...många som vill kolla om man skall kunna få in den på campingtomten :) Men så länge dom bara kollar och inte lägger sig i så är det OK för mig :)

Vet inte om det är vanligare i södra Sverige för dom campingar vi bott på i norra delarna av Sverige så ha vi aldrig upplevt detta.
  • Chris

Flissi: Tror vissa brukar köra med att lägga enris runt vagnen och att det skall hålla bort mössen, har dock ej testat själv så jag vet ej omdet funkar.

• Chris

Förra veckan gjordes det fukttest i våran vagn. Sen under helgen servade jag den och monterade in larm/fjärrstyrning av värme och kylskåp. Så nu är det bara tvätt/städning kvar. Lutar mot att vi drar upp den till vintersäsongplatsen nästa helg....innan dess så blir det 1 vecka på Kreta.....utan husvagn ;)

• Chris

Så då var våran husvagn på plats för vintersäsongen. Jag var själv upp med vagnen i helgen och gjorde iordning allt. Det var kanonfint höstväder på lördag med klarblå himmel och det var frost under natten. Vi har fått en ny plats jämfört med ifjol och den verkar betydligt bättre på alla sätt. Det var riktigt många som var uppe vid sina vagnar nu i helgen..berodde säkert på det fina vädret.

Har även monterat in fjärrstyrning/larm. Väldigt smidigt att kunna slå på/av värme, kylskåp och larm bara genom att skicka SMS. Kan även kontrollera batterispänning, ute/innetemp mm genom att skicka ett sms. Och på detta sättet är vi ju inte i händerna på dom som skall slå på/av elen. Det har ju hänt att det missats att både slå på och slå av...ingetdera är bra :)

• Chris
    jmmm skrev 2011-09-20 17:42:15 följande:

chris: vad e de du installerat? kabes egna eller nåt annat?

Det funkar som Kabes egna och är det som Kama säljer. Minns inte vad det heter i Kamas broschyr. Men jag letade rätt på tillverkaren och det är en firma i Finland...och i Finland säljs det hos vanliga elektronikaffärer...ca 2000kr billigare än vad Kama vill ha för sitt och ca 4000kr billigare än vad Kabe vill ha för det dom har "tejpat" Kabe på :)

Det heter Telemic Caravancontrol
    http://www.telemic.net/index.php?option=com_content&task=view&id=72&Itemid=91
  • Chris

Ja jag monterade in en datafläkt för att få cirkulation på luften bakom kylskåpet. Jag minns ej storleken om den var 60x60mm eller 80x80mm. Sen har jag bara kopplat den på en brytare så man enkelt kan slå av/på den. Fläkten har jag riktat uppåt så den suger in luften från gallret och blåser det sen rakt uppåt.

• Chris

Jag skruvad fast två aluminiumvinkeljärn som jag har som fästen ( vissa har bara limmat fast den eller använt montageband). Sen skruvade jag fast fläkten i dom. För oss räcker det med en fläkt, men vissa där det är trångt kör med flera små fläktar istället.
    Allt jobb gjorde jag utifrån bara att ta bort gallret. Fläkten behöver ju 2 kablar in +12V och jord. Båda dom finns i en kopplingsplint som finns bakom kylskåpet så där kan man koppla in sig. Sen måste ju en av kablarna dras in i vagnen till en brytare så du kan slå av/på fläkten. Jag monterade även en lysdiod där som lyser då fläkten är igång så behöver man inte gå ut och lyssna :)

Det som nästan tar mest tid är att fundera ut var man får plats med fläkten och hur stor man kan ha...sen är det väldigt enkelt resten så det borde han klara. Det finns pilar på fläkten så man monterar den rätt väg så att det blåser dit man vill.

Jag testade på våran förr vagn då det var typ +25gr och då sänktes tempen med ca 6-8gr ( vill jag minnas det var) inne i kylskåpet så för oss funkade det bra iaf.

• Chris

Jo jag har fläkt i 780 också men där har jag inte mätt upp skillnaden. I förra vagnen hade vi inte stora kylen. Vinkeljärnet kan man skruva rakt i den plåten som sitter där i ventilationshålet. Man ser ju var dom själva skruvat fast saker så där går det att skruva.

Angående kylen så kan jag tänka mig att den regleringen kanske inte är så bra att den därför pendlar. Vi har dock inte upplevt detta...men vi har ju heller inte hållit så koll på det.

Svar på tråden Campingtråden längtar efter våren !