• jmmm

Campingtråden längtar efter våren !

Mrseriksson: Så spännande med ny vagn e ni i tagen att beställa nu? Lång leverans? eller blir det en fabriksklar vagn?
    angående vikterna, så yepp då är det de valbara vikterna. När man då köper en fabriksny vagn som ej är inregistrerad kan man smidigt välja någon av dessa. Du kan ju då välja mellan 1450/1480/1570 o jag skulle helt klart råda till 1570 då. Kolla vad tjänstevikten är för det är totalvikten  -´tjänstevikten som blir de kiloantal som ni får lasta.
    I tjänstevikten ingår (oftast) fylld vattentank, 1 fylld gasoltub, 1 batteri o även kabel. Alltså vagnen i ett brukarklart skick. Sen kan tyvärr vagnarna väga mer än tjänstevikten när de är klara bla så tillkommer ju vikten på alla de tillval man gör + att tillverkarna enligt lag får diffa på (5%över tjänstevikten om jag itne rör ihop de). det kan ju bli några kilon..... Vilket man frå tänka på då man lastar o vi e ju många som vet hur de brukar bli när man lastar ut i vagnen hihihi vi har föresten en tjänstevikt på 1370 o totalvikt nu på 1600. ganska många kilo försvinner pga tyngre vagn, större kyl& hekitaklucka o extra balken, blir en ny vägning på väg hem från vinterförvaringen så man har koll på sina viktbegränsningar. inte kul o bli tagen. tur man har bil som får dra mer o ett be kort så åker man itne lika hårt iallafall

Det är föresten olika hos olika tillverkare om det kostar något extra om man byter vikt/väljer annan än standardvikten som oftast är den lägsta. Vissa tar inget för de, andra tar en slant beroende på vilken av vikterna, vissa tar en slant om man ändrar vikt senare under brukandet  (efter reg) andra tar inget, men om man ändrar vikt efteråt e de bökigare. Vi gjorde det på vrå pga be kortet o då fick vi köpa o montera en balk under vagnen, grymt löjligt egentligen för den hade inte funnits om vi lagt den vikten direkt. men nu skulel en ändring ske för att besiktningen skulel bli nöjda o då var detta det smidigaste sättet

Lycka till

• jmmm

varierar tjänstevikten??? e de beroende på inredningen/planlösningen?
    Nu börja min hjärna snurra ett företag m 3 filialer varav en i umeå........ men aj de e klart polar återförsäljarna har jag dålig koll på hade du sagt en kabe, hobby elelr adria åf så hade jag haft bättre koll
    1425 i tj vikt + ev tillval kräver ju lätt 1570 i totalvikt för att få lasta nåt alls. e som en hel del av hobbys modeller där man på en ren vagn(utan tillbehör) kan ha en lastkapacitet på 40 kg skrattretande. då gäller de o köra m tom vattentank osv för o spara in kilon där

• jmmm

Mrseriksson: va tvingen o ta en snabb kik in till dem;-9 men de sålde solifer/polar så dem har jag ingen större koll på
    Men du om den är översnöad o du vill komma in o kika i den tycker jag du ska ringa dem o be dem ha den visningsbar när du kommer. De ska de kunna fixa Tror nog att det är en 2011 om de fick in dne i höstas. modellåren kommer ju ca sommar/höst året innan Men kolla upp det innan ni köper för vikter o så kan skilja mellan åren, så ni nu verkligen får dra Har haft kunder på jobbet som trott att man bara själv kunnat välja vikt men riktigt sååå enkelt e de ju itne utan man måste säga till innan reg
    Så spännande med ny vagn de var en barnkammare eller hur? Där vi har vår vagn nu i vinter står en 10 eller 11a 590 polar

Polar har ju precis som kabe tyvärr winterhof säkerhetsdrag Hoppas att beteendet som kaben hade i fjol blir bättre nu med ny dragbil annars e jag sugen på o byta till ett alko säkdrag istället.

• jmmm

ja de e ju sant. Om det planeras byte av bil någon gång inom skälig tid kan ni sätta 1700 men bara se till då så att "den faktiska" vikten överskrider 1600. Gör den det är det inte skoj Vi gjorde så nu i glappet mellan en bil o en annan. Det gäller ju bara då att ha koll på viktne o även kunna regelverket, för poliserna som man ju kan tycka skall kunna detta kan de många ggr inte själva   har haft diskutioner med flera poliser när jag jobbade, ganska kul faktiskt o höra deras resonemang
    Har ni E kort bägge två Mrs eriksson?

Tolta har du Ekort nu? annasr fram m böckerna ni ska veta vilekn befrielse det är att båda har det, båda har rätt o köra ekipaget o de ger frihet okej jag e ingen höjdare o backa m vagnen o in på campingar får mannen gärna backa MEN jag kan o får köra iväg själv m den o nu e vi inte lika bundna va gäller bilval iheller. som när vi skulle ha hem vår vagn när vi köpt den. jag smällde bilen som vi hade drag på.... smart *not* eftersom det inte är många bilar som på B kort får dra en 1470kg tung vagn.... det gjorde att vi inte kunne låna/hyra nån bil o dra hem med. Tur vi hade en snäll gubbe med bil o Ekort som hjälpt till på jobb o att vi kunde passa på med en husbilsleverans samtidigt ....

Tolta: hrä e de oxå förkylt, haft feber i 2 helger nu barnen har oxå haft men nu e de mest snorigt här. Hoppas ni kryar på er snabbt!

• jmmm

Tolta; hihi så du tycker att mannen gör sig bäst på vägarna Här e de oftast mannen som kör när vi e ute överhuvudtaget, men jag vill ah friheten att FÅ köra o därför kör jag oxå en del under sem för o hålla igång de. I början testade jag mest för att ifall de händer nåt som i sunes sommar typ. men nu tycker jag de e kul oxå
    Sen hämtar jag o barnen upp mannen på jobb ibland m vagnen kopplad lycka till den dag du tar de

• jmmm

Mia:  Så ni ska neråt skåne i sommar?? I fjol var medlem2 här ner, poppis m skåne Vi skåningar som inte tycker här e nåt speciellet fats alla andra säger att de e vackert! Vart i skåne har ni tänkt åka, tänkte om amn skulel tipsa om andra campingar.
    Tobiksviks camping har vi besökt. Platserna där är väldigt oika stora. Vi hade en vagn som var totalt 7 m med draget då o hade det inte varit för att svärmor stod med husbil på andra sidan hade vi itne klarat måttet ut i gatan o mot grannen bakom var de verkligen inga säkerhetsavstånd..... detta var på vänstra sidan när man kommer från servicehuset. På höger sida var det bättre platser såg vi. så kolla upp platsstrl m tanke på er vagn. Det är supersmidigt o mysigt att promenera in till simrishamn o i hamnen kan man luncha. Servicehus okej, men inte mycke mer än så. stranden ligger jätte nära.

Borrby har jag inte besökt men hört en del om. Där har många platser egent vatten o avlopp.

• jmmm

Lekan på Tobiksvik bestod då ( 3år sen i påsk) av en hoppkudde(om jag inte minns fel) gungor o nån rutschkana o nån gngfigur. alltså ingen stor/avancerad.

Västervik e fint, men de beror lite på vart på campingen man hamnar oxå tycker jag. nu har de renoverat väldigt mycket i o för sig. sen e de en camping där man betalar en summa o får allt inkluderat typ. tex tvätt. Brukar va tvungen att boka om man ska ha el iallafall.

Regenbogencamp i åhus var fin redan innan de renoverade, nu är den troligtvis toppen! om ni nu ska ta den vägen upp

• jmmm

Libero: vi har en med gummisteg, upplever dem som mer hållbara än trästegen. Har en tvåstegs. Tänk bara på o titta under "fötterna" våran skar nästan hål i matten först, emn nu har den fått skor
    Chris & Mia: hahahh tyckte de var lite kul att ni blivit tipsade om tobiksvik när ni pratat om västervik de e ju nåååågra mil i mellan Men skåne  e vackert o framförallt österlen då
    O sen kan man ju besöka rafshagene eller va den nu hette i Kalmar, eller va säger du Mikah

• jmmm

Cris: aha ja de förklarar ju de hela ja de där med rutiner o semesterplanering osv e ju va de e.....
    Ja e arbetslös för tillfället vilket betyder att de itne går att planera något..... får bli att mannen får lägga sin semester o så får vi hoppas jag kan va ledig samtidigt

Svar på tråden Campingtråden längtar efter våren !