Inlägg från: petronellan |Visa alla inlägg
  • petronellan

Vi som har prematura sammandragningar

Pilea skrev 2010-03-31 10:13:22 följande:
    Hon mådde prima Kunde amma o slapp sond, fick iofs tilläggsmatas med kopp också var 3:e timme. Slapp neo o var på BB 1 vecka. Fick sola 1gg. Låg i vanlig plastbalja o kunde hålla värmen bra. 
    vad skönt! Då hoppas jag på lika stark bebis =) Eller ja, helst på att vara gravid nån vecka till.. men man vet ju inte =)
  • petronellan
    Fidelia skrev 2010-03-31 16:52:23 följande:
    Är ny här och bara har lite funderingar kring detta med sammandragningar.. Jag är nu i v.23 och har i ett par veckor haft stenhård mage till o från. Först trodde jag det bara var bebisen som tryckte på väldigt för magen blir ju verkligen stenhård.  Det gör inte ont eller så, men är lite obehagligt och det spänner liksom... Har läst och sökt lite på internet och fattar det nu som att detta är sammandragningar. Att livmodern förbereder sig.. Pratade med en annan bekant och nämnde detta. Då jag har ett väldigt tungt fysiskt arbete samt att jag får denna stenhårda mage både på jobbet och även som nu, när jag ligger hemma o slöar i soffan en hel dag. Hon tyckte då att jag skulle ringa o kolla med min BM, kanske det vore smart att dra ner lite på tempot... Eftersom jag även känner sammandragningar i viloläge.. Vad tror/tycker ni som har erfarenheter av detta? Just att det inte gör ont, men spänner ordentligt och magen blir verkligen stenhård. Tacksam för tips!
    Jag hade ringt BM eller förlossning, så att en läkare kan kontrollera att inte cervix är påverkad av sammandragningarna. Är säkert ingen fara men bättre att kolla upp i tid, om man behöver vila extra eller så.
  • petronellan
    Fidelia skrev 2010-03-31 17:12:42 följande:
    Jo, jag hade tänkt ringa BM imorn, får se vad hon säger...
    Det vanligaste är nog att så länge sammandragningarna inte gör ont eller kommer regelbundet är det ingen fara. Det rådet fick jag, men sen visade det sig att min tapp var påverkad iaf. Så det bästa är nog att kolla för säkerhetsskull
  • petronellan
    anlo80 skrev 2010-04-07 11:10:24 följande:
    Idag var jag hos läkaren för koll av tappen, den har innan varit runt ca 20-25 mm lång men nu var den 10 mm! Jag är i v.34+4. Kan tappen vara så här kort länge tror ni eller är det tecken på att det kan hända något inom det närmaste?Förra barnet kom i v. 35+0Gissningar?
    Jag hade bara 6mm när jag blev inlagd första ggn. Det var 9 veckor sen och fortfarande bebis i magen =) Har tom varit uppe på över 20mm igen sen dess, så det kan variera väldigt mkt. Men då har jag verkligen legat ner på heltid sen dess.
    Först nu det sista jag börjat vara uppe lite mer, när jag kommit så här långt. Men du är ju redan i v35 så det kommer ju gå bra ändå. Jag var bara i 27+3 när jag blev inlagd.
  • petronellan
    helenas83:
    Känner igen det! Så frustrerande. Visst ingen kan veta säkert vad som kommer hända och när, men ändå konstigt att alla läkare säger så olika. Man har ju som sagt hunnit träffa en del :-/ 

Någon har velat lägga in mig så fort tappen ändrat sig ngn mm och andra verkar inte det minsta oroliga.

En läkare sa att man "aldrig brukar skriva ut bricanyltabletter"... fick sen med mig bricanyltabletter hem av nästa läkare när jag blev utskriven samma dag?!

För ett par veckor sen sa läkaren, som de sagt till dig nu, att inga mer kontroller behövs om jag inte känner annorlunda på nåt sätt. Bokade iaf in en kontroll en vecka senare för min egen skull och läkaren jag fick träffa då ville att jag skulle på ny kontroll nästa vecka igen.

Bara ett fåtal händelser av allt man blivit förvirrad av den här tiden =) Blir väl så när ingen har facit helt enkelt
  • petronellan
    Noemi skrev 2010-04-08 18:41:32 följande:
    Någon som vet hur det är med bricanyltabletter egentligen. Jag har sådana att ta vid behov. Tycker att jag nästan jämt har massor av sammandragningar så vad betyder "behov"? Och ska man vara försiktig med att ta för ofta? Läkaren jag träffade idag sa att det inte finns någon forskning som tyder på att bricanyltabletter fördröjer en förlossning. Endast bricanyldropp om det ges före vecka 28 har visat sig kunna fördröja en förlossning enligt henne. Det kändes ju inte så hoppfullt... när det är det enda man har att ta till. Vad har ni andra för erfarenheter?
    Håller med elaisa, det hjälper att vila. Har legat 23h/dygn sen v.28 och är nu i v37... så det tror jag på. Handlar väl om att ha så lite tryck som möjligt på livmodertappen helt enkelt.
    Sen är det fruktansvärt jobbigt både fysiskt och psykiskt, men det enda man kan göra är väl att fokusera på målet.
    Har haft bricanyltabletter några veckor innan. Vad jag förstått minskar de sammandragningar och på så sätt kanske skonar tappen från allt för mycket påfrestning, men om kroppen verkligen "satt igång" förlossningen på riktigt så kan inte bricanyl stoppa det.
  • petronellan

Äntligen! 37+0 idag... bebis färdig! =)

• petronellan

Ja, känns så himla bra! Men samtidigt jättekonstigt! Att inte längre behöva ha ångest och vara orolig så fort man ska på toa eller det kommer sammandragningar. Att det helt plötsligt är ok.
    Jag har fokuserat så mycket på att det inte får hända något så känner mig helt oförberedd på förlossning och att faktiskt bli mamma, på riktigt, snart.
    Ingen koll på hur jag vill ha min förlossning överhuvudtaget. Tror föräldrautbildningen hade varit bra för mig men det får väl bli improvisation =)

Försöker vänja mig vid att vara uppe mer och mer, men förtvinade muskler och foglossning gör att det blir väldigt lugnt ändå =)

Skulle f.ö. inte förvåna mig om man går till v43 och får en jättebebis efter allt som vart {#lang_emotions_cool}

• petronellan
    Noemi skrev 2010-04-13 10:13:07 följande:
    Jag är ledsen för din skull - att du förlorat två nära på så kort tid. En viktig påminnelse för mig i alla fall att vara glad för allt som är i livet just nu! Ta hand om dig, stor kram! Jag är själv glad idag för första gången på länge. Åkte in akut till förlossningen igår för jag hade enorma smärtor i livmodern och tryck över svanskotan. Efter en bricanyltablett släppte det värsta. Jag har verkligen hjälp av mina tabletter och inte alls så farliga biverkningar. Jo, allt var väldigt bra för min tapp var 4 cm lång!! Den har nästan blivit dubbelt så lång efter fem dagars totalt sängläge och bricanyltabletter. Och jag är så otroligt glad och lättad över detta. Nu tror jag att jag kommer att klara fem veckor till så att jag kan passera min sons födelsevecka, nämligen 32+5. Idag är jag 27+4. Tack till er som stöttat mig här och gjort mig uppmärksam på hur viktigt det är med vila. Det har verkligen hjälpt mig. TACK!!! Hoppas alla får en riktigt fin dag idag!!! Kram!
    Grattis! japp, vila är grejen :)
  • petronellan
    PuH84 skrev 2010-04-23 13:22:32 följande:
    Kanske en tråd för mig??? =) Om jag får vara med!! =)Låg inne förra veckan pga sammandragningar, och jag hade även börjat öppna mig så smått... Var då i V. 34+6 Dom lyckades stanna upp allt och bäbis mår bra! =)Jag däremot... Har värk och ont och är som en bitterf***a! Ursäkta uttrycket! Jag vill höra hur det har gått för andra!! =) Hur länge har ni gått tills det satt igång igen?? Går här och inbillar mig att jag nu går över 14 dagar! Jag förstår att det finns dom som har det betydligt värre än mig!!! Men det är ändå skönt att få veta!
    tja, jag hade sammandragningar, men inga onda så "det var ingen fara" enligt bm och andra... sen blev det helt plötsligt ambulansfärd i v28 då tappen var i princip utplånad... sen dess 9 veckors sängläge och bebis har hållit sig kvar

Nu är jag i v39 och lever som vanligt sen ett tag men inte kommer det nån bebis för det =)
  • petronellan
    puH84: Ja, bergochdalbanan känner jag till. Första chocken, följt av 3v i skräck på sjukhus å bara vänta på att det ska dra igång, sen hem med konstant oro och koll på sammandragningar och kontroller på sjukan.
    Vart inlagd ett par ggr till innan jag kom tillräckligt långt i graviditeten. Förra helgen var det misstänkt havandeskapsförgiftning. Ja, har nog varit det mesta faktiskt =)
    Att så länge fokusera på att barnet INTE får komma för att sen bara förstå att nu är det ok... ingen lätt omställning.
    Med tanke på all skit i graviditeten är jag nu helt inställd på att till slut gå över och få en jättebebis som inte kommer ut =)
  • petronellan
    elaisa skrev 2010-04-23 19:21:55 följande:
    Jag har också lite svårt med omställningen från att göra allt för att bebisen ska stanna i magen till att det är ok och fritt fram att föda, det tar lite tid att vänja sig vid det efter 5 månaders oro...samtidigt vill jag verkligen inte klaga över det utan är ju precis där jag innerligt önskat hela tidenNu ska vi inviga grillen med oxfile o chorizo korv, mums!
    Ja, visst är det svårt att vänja sig. Jag känner som att jag fastnat där jag var när det satte igång och känner mig inte alls färdig med graviditeten. Psykiskt. Fysiskt känner jag mig rätt klar =) Varit så fokuserad på det som varit att jag inte mentalt fattat att jag faktiskt ska bli mamma nu. Skulle ju komma gradvis med förberedelser, babyshopping, föräldragrupp, boande mm =)
  • petronellan
    skruttibangbang: Jag håller med elaisa. Ring och be om en extra kontroll.

Är det något man lärt sig så är det att alla reagerar väldigt olika på sammandragningar. En del kan ha hur mycket sdr och hur ont som helst utan att tappen påverkas .... andra har färre, knappt kännbara sdr men ändå en i princip utplånad tapp.

Men tycker inte du ska behöva gå orolig så länge och inte veta. Ring idag om så bara för att få ett positivt besked =)

Lycka till
  • petronellan

Hej alla!

Nu har min lilla tjej kommit... i v.40+5... så vila gjorde visst susen. Lite för bra t.o.m. =) 

Svar på tråden Vi som har prematura sammandragningar