40 till 45 år hur många ÄD har du gjort?
isisisis skrev 2010-02-21 16:54:28 följande:
TS.Har du tagit till dig statistiken för IVF/naturlig graviditet jämte ÄD?Den ligger på 1-5 % vid IVF /naturligt plus MF risken som är hög är man tex har en ålder på 42.Vid ÄD har du som bekant?unga ägg och rocentsatsen ligger på 30-50% chans till fullgngen graviditet.Lite skillnad.Det är ju en väsentlig betydelse!?
Många över 40 får högre odds än så annars skulle inte ens IVF-klinikerna ö.h.t göra IVF på oss över 40. Finns ju många som fått barn via IVF och passerat 40. Jag fick 20% chans och blev gravid och vet många som fått högre odds än så trots den höga åldern. Men-och där håller jag helt med dig!- har man gjort flera misslyckade IVF:er och speciellt om man aldrig blivit gravid eller bara får missfall så tycker nog jag också man ska gå över till ÄD. Ska tillägga att ingen jag känner som börjat försöka få barn efter 40 blivit utan utan tvärtom-de har ganska lätt fått både 1 och 2 barn spontant så inte är oddsen riktigt så usla som du påstår. Bara för att du övergått med glädje till ÄD och lyckats så måste inte alla andra över 40 göra det. Ibland måste beslutet få ta tid också som för oss. Vi är så envisa att trots våra numer låga odds provar vi en sista IVF och tänk-Falun hade inga betänkligheter heller att låta mig prova. Skrämsepropaganda gör i vart fall inte mig mer benägen att prova ÄD utan det måste mogna fram i så fall.