• isisisis

40 till 45 år hur många ÄD har du gjort?

Jag hade immunologska faktorer som påverkade genomströmningen i livmodern,det kvittade om det var egna ägg eller andras .5 mf med egna ägg.
    Gjorde 4 ÄD innan jag fick Fragmin.
    Då lyckades jag på första försöket med nya medicinen

• isisisis

Det finns statistik på ÄD konta IVF tex .
    Är du över42 är det ca 1-5 chansvid IVF eller egna försök.
    Med ÄD ligger chansen på 30-50 %.
    Och MF risk/kromosomfel tar du ner i en nivå som ligger på en ung kvinnas.

• isisisis

De som gjort många ÄD och inte lyckats har förmodligen fysiologiska orsaker till att det inte lyckas.
    Immunologin spökar ofta när man blir äldre.
    De allra flesta lyckas  på ett par 3 försök.Många på första.

• isisisis
    spencer skrev 2010-01-15 17:49:14 följande:
    Jag förstår verkligen dilemmat. Efter det andra misslyckade försöket var jag själv väldigt slutkörd - tyckte också att det kändes som om man lika gärna kunde stå och spola ner pengarna på dass. Det dröjde ett år innan jag orkade ta sats igen. Det som övertygade mig var statistiken - dvs. att det blir bäst utslag på fyra försök. Hade vi haft tillräckligt med ägg i frysen från det första försöket hade det varit enklare ur kostnadsperspektivet, men vi hade ju inte det. Vi fick börja om. Men vi bestämde oss för att vi måste helt enkelt unna oss de fyra försöken innan vi fick ro och kunde gå vidare med ett liv utan barn. Som det nu är har sonen "kostat" oss drygt 200.000:-, vilket är lika mycket som en adoption. Men till skillnad från en adoption blir man ju inte garanterad ett barn. Det är inte direkt ett beslut som man önskar att någon ska behöva ta - men för vår del räknade vi med att sinnesron var värt kostnaden - om du förstår vad jag menar. 200.000 över en livstid kändes som lite jämfört med ovissheten om vad som hade kunnat bli om vi hade orkat ta sats igen. Och lyckligtvis gick det vägen. Om ni gör ett försök (kostar drygt 60.000) och har turen att få tillräckligt med ägg till frysen för åtminstone ett försök till (kostar drygt 10.000 för upptining och insättning) så finns det ändå stora chanser att ni får ert efterlängtade barn. Det här kanske stjälper mer än hjälper - men när man nu står inför ett sådant här beslut så finns det tyvärr inga enkla svar. Äggdonation är ingen lösning, men det är en möjlighet.
    Det finns billigare kliniker också
    Mina försök har kostat  halva en summan
    Dvs30000 i snitt.
  • isisisis
    volbaby skrev 2010-01-20 19:11:48 följande:
    hej jag är ny här och vill ta emott ägg, vad är AVA och vart vänder man sig ? har du nån hemsida, vart man kan vända sig? telnr? tacksam för varje svar
    Har inboxat dig.
  • isisisis

TS.Har du tagit till dig statistiken för IVF/naturlig graviditet jämte ÄD?

Den ligger på 1-5 %  vid IVF /naturligt plus MF risken som är hög är man tex har en ålder på 42.
    Vid ÄD har du som bekant?unga ägg och rocentsatsen ligger på 30-50% chans till fullgngen graviditet.Lite skillnad.

Det är ju en väsentlig betydelse!?

• isisisis
    Pimpinellan skrev 2010-02-21 17:04:21 följande:
    Många över 40 får högre odds än så annars skulle inte ens IVF-klinikerna ö.h.t göra IVF på oss över 40. Finns ju många som fått barn via IVF och passerat 40. Jag fick 20% chans och blev gravid och vet många som fått högre odds än så trots den höga åldern. Men-och där håller jag helt med dig!- har man gjort flera misslyckade IVF:er och speciellt om man aldrig blivit gravid eller bara får missfall så tycker nog jag också man ska gå över till ÄD. Ska tillägga att ingen jag känner som börjat försöka få barn efter 40 blivit utan utan tvärtom-de har ganska lätt fått både 1 och 2 barn spontant så inte är oddsen riktigt så usla som du påstår. Bara för att du övergått med glädje till ÄD och lyckats så måste inte alla andra över 40 göra det. Ibland måste beslutet få ta tid också som för oss. Vi är så envisa att trots våra numer låga odds provar vi en sista IVF och tänk-Falun hade inga betänkligheter heller att låta mig prova. Skrämsepropaganda gör i vart fall inte mig mer benägen att prova ÄD utan det måste mogna fram i så fall.
    Jag går efter den statistiken som presenteras på olika fertilitetssidor.Att sedan vissa får högre odds är ju en fördel,men ändå rätt tveksamt i mina ögon,då IVF klinikerna faktiskt inte kan avgöra hurdan kvalitet man har.
    Att jag talar för ÄD beror på att jag har varit med om så många under alla dessa år jag varit här,om slösat bort så många år på IVF ch pengar,som sedan ångrat sig.
    Det lar jag om för att hjälpa.Det har ingenting med mig att göra
  • isisisis

Löjligt att du kallar statistik för skrämselpropaganda.
    Känner du dig provocerad av informationen är det helt din egen upplevelse.Trist.
    Men jag provocerar inte dig personligen.

Svar på tråden 40 till 45 år hur många ÄD har du gjort?