• Svar på tråden Vi som väntar vårt första barn Mars 2010 - Del 3
  • HelenaOlivia
    Linnéa777 skrev 2010-02-23 15:02:13 följande:
    Nu har jag med varit hos bm. Bebisen hade knappt växt något, och hade dessutom gått från ruckbar till rörlig... Hjärtljuden låg runt 125. Hon tyckte det kändes som en liten bebis. Jag är lite orolig, vill inte att nåt ska vara fel! Det är det säkert inte heller, men oron finns där ändå, antar att det är så för alla.
    förstår om du blir orolig.
    Men om inte din BM sa att det va nån fara så är det säkert inte det.

(vill bara ge er ett tips på en sida jag hittade igår, www.varktimer.se/ . där kan ni klocka era värkar :D) bra tips, tack!
  • Nillan77

Idag var jag in på tillväxtultraljud och blodtrycksundersökning. På ultraljudet visade det sig att bebisen ligger i säte. Min barnmorska har de senaste två gångerna sagt att bebisen ligger med huvudet ner och fixerat, men så var inte fallet. Imorgon ska jag in och röntga bäckenet för att se om bebisen kan födas vaginalt i annat fall blir det kejsarsnitt i början av nästa vecka. Läkaren trodde inte att det skulle gå att vända bebisen, men det kommer göras ett försök om röntgen säger att bäckenet är för trångt. Det var omtumlande besked och vi fick en broschyr med oss hem om kejsarsnitt. Risken är stor att det blir det i slutändan. Livmodertappen var mjuk och öppen 2-3 cm och det tyckte han var väldigt positivt. Han tycker mina odds är stora att kunna föda vaginalt, men allt beror på vad röntgen säger imorgon.

Blodtrycket var 147/103... Nu ska jag lägga mig ner och sova bort en stund...

• längtan 80

Åh vad spännande Nillan77, kanske lite väl spännande. Det löser sig på det ena eller det andra viset. Vi får alla ställa in oss på att det kan bli kejsasnitt, det är ju en möjlighet när allt inte ser bra ut. Förstår ändå att du är shockad. Hoppas att det går bra på röntgen i morgon.
    Uppmuntrande kramar.

• bananflugan82

Angående att sova på magen o brsöt.. nu kom ju aldrig min mjölk igång, men den första tiden efter att pojkarna kommit och jag pumpade fick jag verkligen porrfilms tuttar! Dom blev säkert 1 eller 2 storlekar större och stenhårda. Jag tyckte det var lite roligt faktiskt. Men dom var så ömma...

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13
  • Goseplutt
    Linnéa777 skrev 2010-02-22 18:43:03 följande:
    Vilken stad bor ni i? Vi flyttade från en tvåa på 53 kvm i Mölndal till ett hus på 155 kvm i Kinna. :) Nu bor vi i våran "hemby" igen. Bodde i Mölndal ett år bara.
    Vi bor i Varberg, inte så hemskt långt från er då ju...
    Då har ni en del att inreda nu med så mycket större, vi har faktiskt flyttat till lite mindre så behöver inte direkt nya möbler förutom bebissakerna då.
    Det är säkert ingen fara med bebisen, då hade nog barnmorskan sagt eller gjort något, men jag förstår din oro, man kan ju bli nojjig för mindre. Jag ska dit imorn, har en känsla av att det inte växt så mycket här heller men vi får väl se.
    Nillan77 - hoppas det löser sig på bästa sätt för dig men det är jag övertygad om, ut ska dom ju på ett eller annat sätt.
    Ja nu är man verkligen nyfiken på vad det är för en liten krabat där inne, 2 veckor till BF idag för mig.
    Hur har ni andra det med namn? har ni bestämt?
  • HelenaOlivia
    Nillan: tur att man ändå upptäckte detta nu så om det blir kejsrassnitt så slipper det komma akut, om det nu är nån tröst. Önskar dig lycka till och hoppas allt går bra.

Gosseplutt:Vi har15dagar kvar till BF och vist går tiden fort nu och jag hoppas jag hinner göra det jag vill hinna med innan den sätter fart ut samtidigt så längtar jag massor efter att hela förlossningen ska va över och ca ett dygn till så man kan bara få njuuta.

Namn tycker jag blivit svårare nu på slutet men några har vi.
    Själv då?
  • Liian
    Nillan: Så gjorde dom med min syster oxå. Sa till henne från typ v.27 av bebben var fixerad och att hon inte kände huvudet för att det låg så långt ner. Jonna hade dock jätteont i revbenen så hon stod på sig med att få ett extra UL i v 37 typ. Då låg ju VIlda i säte. BM sa typ ni får åka in på vändningsförsök om 2 dagar -"nu ska vi gå och fika".
    Jonna fick inte prata med henne alls. Jättedåligt!
    Hoppas att allt går bra för dig =)

längtan80: Lite avis. Hade gärna haft James, men min sambo går inte med på det =( Superfint!!!

Paincake: "Fixerad vid vad?" Jätteroligt. Skrattade högt =D
  • Liian

Igår hade vi en intressant dag. Fick ont i magen,uppe vid revbenen, vid 10. Började må lite illa oxå. Sedan så vägrade det att släppa. Kändes typ som när man gör en sittup och man är i det jobbigaste läge. Det var som om jag var fast där och inte kunde slappna av. VId 1 börajde det kännas jobbigt så jag ringde MVC. Hämtade min sambo på jobbet. Då var jag väldigt könslig och började gråta så fort jag såg honom. Stackarn blev ju jätteorolig. Lite känslig när det kommer till bebben {#lang_emotions_undecided}.

PÅ mvc tog de BT och kollade hjärtljud. Allt lät bra men läkaren tyckte vi skulle åka till förlossningen, så det gjorde vi.

Väl där var det CTG,UL och VUL. Hade nu sammandragningar var 10:e minut och nu hade de flyttat ner till unde naveln. Visade sig att det inte var mer än förvärkar =) Kände mig lite fånig{#lang_emotions_embarassed}, men jag har inte haft förvärkar innan och de brukar tydligen inte sätta sig så högt upp. Fick se bebben igen dock {#lang_emotions_laughing} och nu vet vi ju att allt är bra och att den ligger som den ska.

Lite sjukt är att jag har sedan igår blivit sjukt orörlig. Har nog varit lite bortskämd under graviditeten innan. Har kunnat göra i princip allt själv. Nu kan jag knappt ställa mig upp själv =(

• Goseplutt
    Liian skrev 2010-02-24 09:13:47 följande:
    Igår hade vi en intressant dag. Fick ont i magen,uppe vid revbenen, vid 10. Började må lite illa oxå. Sedan så vägrade det att släppa. Kändes typ som när man gör en sittup och man är i det jobbigaste läge. Det var som om jag var fast där och inte kunde slappna av. VId 1 börajde det kännas jobbigt så jag ringde MVC. Hämtade min sambo på jobbet. Då var jag väldigt könslig och började gråta så fort jag såg honom. Stackarn blev ju jätteorolig. Lite känslig när det kommer till bebben .PÅ mvc tog de BT och kollade hjärtljud. Allt lät bra men läkaren tyckte vi skulle åka till förlossningen, så det gjorde vi. Väl där var det CTG,UL och VUL. Hade nu sammandragningar var 10:e minut och nu hade de flyttat ner till unde naveln. Visade sig att det inte var mer än förvärkar =) Kände mig lite fånig, men jag har inte haft förvärkar innan och de brukar tydligen inte sätta sig så högt upp. Fick se bebben igen dock  och nu vet vi ju att allt är bra och att den ligger som den ska. Lite sjukt är att jag har sedan igår blivit sjukt orörlig. Har nog varit lite bortskämd under graviditeten innan. Har kunnat göra i princip allt själv. Nu kan jag knappt ställa mig upp själv =(
    Jag känner precis igen den där känslan i övre delen av magen, jag har haft så vid ett par tillfällen, andra gången var jag typ säker på att förlossningen var på g men det gick över tillslut efter en natts sömn.
    Blir lite avis på dig som fick se bebben igen, vill man ju göra, fast helst ute såklart.
  • HelenaOlivia
    Liian: Är ju inte så konstigt att man inte har koll på alla olika värkar när det är första bebisen och självklart blir man orolig och 100gånger bättre att åka en gång för än en för lite.
    Skönt att bebisen mådde bra och att allt va som det skulle.
Svar på tråden Vi som väntar vårt första barn Mars 2010 - Del 3