Vi som väntar vårt första barn Mars 2010 - Del 3
Sista biten nu, snart är dom här.
Del 2:
www.familjeliv.se/Forum-11-228/m47940059.html
Sista biten nu, snart är dom här.
Del 2:
www.familjeliv.se/Forum-11-228/m47940059.html
Idag var jag in på tillväxtultraljud och blodtrycksundersökning. På ultraljudet visade det sig att bebisen ligger i säte. Min barnmorska har de senaste två gångerna sagt att bebisen ligger med huvudet ner och fixerat, men så var inte fallet. Imorgon ska jag in och röntga bäckenet för att se om bebisen kan födas vaginalt i annat fall blir det kejsarsnitt i början av nästa vecka. Läkaren trodde inte att det skulle gå att vända bebisen, men det kommer göras ett försök om röntgen säger att bäckenet är för trångt. Det var omtumlande besked och vi fick en broschyr med oss hem om kejsarsnitt. Risken är stor att det blir det i slutändan. Livmodertappen var mjuk och öppen 2-3 cm och det tyckte han var väldigt positivt. Han tycker mina odds är stora att kunna föda vaginalt, men allt beror på vad röntgen säger imorgon.
Blodtrycket var 147/103... Nu ska jag lägga mig ner och sova bort en stund...
Åh vad spännande Nillan77, kanske lite väl spännande. Det löser sig på det ena eller det andra viset. Vi får alla ställa in oss på att det kan bli kejsasnitt, det är ju en möjlighet när allt inte ser bra ut. Förstår ändå att du är shockad. Hoppas att det går bra på röntgen i morgon.
Uppmuntrande kramar.
Angående att sova på magen o brsöt.. nu kom ju aldrig min mjölk igång, men den första tiden efter att pojkarna kommit och jag pumpade fick jag verkligen porrfilms tuttar! Dom blev säkert 1 eller 2 storlekar större och stenhårda. Jag tyckte det var lite roligt faktiskt. Men dom var så ömma...
Igår hade vi en intressant dag. Fick ont i magen,uppe vid revbenen, vid 10. Började må lite illa oxå. Sedan så vägrade det att släppa. Kändes typ som när man gör en sittup och man är i det jobbigaste läge. Det var som om jag var fast där och inte kunde slappna av. VId 1 börajde det kännas jobbigt så jag ringde MVC. Hämtade min sambo på jobbet. Då var jag väldigt könslig och började gråta så fort jag såg honom. Stackarn blev ju jätteorolig. Lite känslig när det kommer till bebben .
PÅ mvc tog de BT och kollade hjärtljud. Allt lät bra men läkaren tyckte vi skulle åka till förlossningen, så det gjorde vi.
Väl där var det CTG,UL och VUL. Hade nu sammandragningar var 10:e minut och nu hade de flyttat ner till unde naveln. Visade sig att det inte var mer än förvärkar =) Kände mig lite fånig, men jag har inte haft förvärkar innan och de brukar tydligen inte sätta sig så högt upp. Fick se bebben igen dock och nu vet vi ju att allt är bra och att den ligger som den ska.
Lite sjukt är att jag har sedan igår blivit sjukt orörlig. Har nog varit lite bortskämd under graviditeten innan. Har kunnat göra i princip allt själv. Nu kan jag knappt ställa mig upp själv =(