Inlägg från: Smulison |Visa alla inlägg
  • Smulison

Vi som väntar vårt första barn Mars 2010 - Del 3

Adnil76 skrev 2010-02-21 16:02:18 följande:
    Hej! Min bebbe låg också med rumpan i bäckenet och jag var inne och vände upp och ner på honom för nån vecka sen. Det var inte direkt behagligt, men överkomligt. Ett bra tillfälle att öva det vi lärt oss på profylaxen; att andas och slappna av trots att man vill spjärna emot. Åsså fick vi ju se UL bilder på honom igen. Det var länge sen. Massa hår hade han :)
    Ligger bebisen kvar åt rätt håll nu? Jag ser faktiskt så mycker framemot att få göra ett ultraljud att jag inte hinner vara nervös inför vändningen! Jag hoppas bara att vi får göra det på torsdag, det finns en risk att det är för många förlossningar nu och då hinner de inte med oss.
  • Smulison

Idag var vi inne för vändning. Efter tre försök gav läkaren upp och vi har fått en tid för kejsarsnitt den 16/3.

Det var en jäklans tur att vi gått på profylaxen innan för det var inte en skön behandling min mage fick. Det blev en lång dag med mycket väntan, vi kom dit 09 och fick åka hem 13.30.

Jag som har läst på så himlans mycket om vanlig förlossning :) Nu är det bara att läsa på om kejsarsnitt istället :)

Läkaren trodde att min moderkaka låg i vägen och att det var därför han inte kom runt. Nu är jag öm i magen och ska sova lite!

• Smulison

Jag fick välja själv hur vi skulle göra men jag känner mig inte inställd på att föda vanligt när han ligger i säte så därför gjorde de ingen röntgen heller.

Jag har pratat med min barnmorska regelbundet de senaste veckorna sen jag fick reda på att han låg fel och även pratat lite med förlossningen på Danderyd och har kommit fram till att vi helst vill ha kejsarsnitt.

Egentligen tycker jag det är ganska läskigt med kejsarsnitt men nu börjar jag tänka positivt och hitta fördelar med det. :) huvudsaken är ju att han kommer ut och mår bra :)

• Smulison

Idag ska vi till barnmorskan igen, vi hoppas fortfarande på att Lillen ska vända sig. Annars blir det snitt den 16:e.

han sparkar inte utan knuffas mest så det är svårt att säga vilket håll han ligger på genom att känna av sparkar men han har inte huvudet rakt upp längre som han hade innan i alla fall.

Vi håller tummarna för att han ligger med rumpan upp nu.

• Smulison

Grattis till sonen HelenaOlivia!

Nu börjar det gå undan här!

Lillen har inte vänt på sig så nu blir det med största sannolikhet ett snitt på tisdag! Vi ska dit för inskrivning på torsdag och få träffa narkosläkare, barnmorska och sjukgymnast bland annat.

Nu hoppas jag nästan på att han inte ska vända sig, jag vill att han ska komma ut på tisdag och inte en dag senare! Men om han har vänt sig när vi kommer dit så ställer vi in snittet och åker hem och steker köttfärs :)

• Smulison

Hej alla!

just nu är jag nog den enda som inte går och väntar på att värkarna ska komma igång. Kejsarsnittet är inbokat på tisdag och nu håller jag tummarna för att det inte ska komma igång innan dess.

Skulle det komma igång blir det fortfarande snitt eftersom han ligger i säte men nu vill jag göra det på det lugna och planerade sätt vi är förberedda på, inte stressa in och göra akutsnitt eller riskera att föda i säte.

BF är den 22:e så jag tror visserligen inte att det kommer att komma igång något nu innan. Jag ska göra mitt bästa för att önska över alla mina värkar till er som går och väntar :)

• Smulison

I tisdags föddes Sixten med planerat snitt 09.01, han vägde 3075g och var 49 cm. Att göra planerat snitt var nog något av de nervösaste jag gjort i hela mitt liv men efter lite krångel med dropp och bedövningen så gick det bra (tydligen är jag inte bra att sticka nålar i på första försöket) och att till slut få se honom var helt magiskt.

Vi fick komma hem igår men ska på återbesök idag eftersom han gått ner 10%, igår och i natt har vi ammat och gett ersättning hela tiden så jag hoppas verkligen att han gått upp. Brösten ömmar något helt galet men det är bara att bita ihop.

• Smulison

amingen är ingen lätt historia. Har haft spruckna bröstvårtor, ont som tusan och gråtit många tårar den senaste veckan. Efter ett besök på bvc bestämde vi att köpa en bröstpump så nu mjölkar jag ur under dagen och ger det på flaska på natten så brösten får vila några timmar (helt insmorda i bapanthen). Det börjar bli bättre nu!

• Smulison

På mitt bb blev vi också tillsagda att amma var tredje timme. När vi var på BVC ville de att vi skulle fortsätta göra det för att han ska öka lite mer i vikt. Snart är han uppe i sin födelsevikt och då behöver vi inte väcka honom på natten mer.

Jag har fortfarande problem med ömma bröstvårtor, ska till amningshjälpen på sjukhuset imorgon för att se vad det är för fel och vad vi ska ändra på.

Nu mjölkar jag ur så mycket det går för hand eller med pump (pump gick inte idag för det gjorde för ont) och ger på flaska på natten, vi har även köpt hem ersättning så han får det på natten så att mina bröst kan vila.

Idag har jag haft hög feber och jag ringde till förlossningen som sa att jag troligtvis har början till mjölkstockning eller att mjölk på något sätt har läckt ut i bröstet. Jag vill så gärna att det ska fungera med amningen men vissa dagar är det verkligen inte lätt och då gråter jag mig genom amningen men andra dagar är det hur mysigt som helst och fungerar felfritt.

• Smulison

Hej! Nu var det längesedan jag skrev här :)

Sixten är glad för det mesta men har börjat med en gråtperiod mellan 17-19 varje kväll, han är mätt och utvilad men väldigt missnöjd. Jag ammar och ger ersättning. I början kände jag det som ett misslyckande att ge ersättning men nu tycker jag att det är kanonbra att kombinera och på BVC sääger de att vi ska fortsätta som vi gör nu och att det viktigaste är att vi år vardagen att fungera bra.

mina bröst har det varit problem med, redan första veckan fick jag såriga bröstvårtor. Det ena bröstet blev bra snabbt när vi hittade rätt teknik men de andra bröstet fick jag infektion i och det blev mjölstockning för att jag undvek att amma på det bröstet. Efter penicillin blev bröstet lite bättre men såren läkte aldrig. Huden runt toppen av vårtan fläktes upp och ett tag var jag rädd att hela toppen av bröstvårtan skulle dras av. Vi använde amningsnapp men sen vägrade han amma med den. Nu har såret runt om läkt men istället har jag ett djupt sår rtakt över bröstvårtan. Jag har bröstvårtsluftare och smörjer in bröstet, måste amma på det bröstet för annars får jag mjölkstockning. Har haft det tre gånger med hög feber.

Det gör ont så in i helvete men vi ammar på i alla fall, jag borde kontakta min läkare igen men har ingen ork till det då vi varit där så mkt. Jag intalar mig att om jag bara är envis så kommer det bli bra och lite smärta har ingen dött av....

• Smulison

Vi ska ha dop. Kände mig överambitiös igår och åkte till Panduro och köpte hem massa pyssel och sen satt jag hela kvällen och gjorde inbjudningar. Vi har stor släkt så det blir ca 80 gäster och då har jag ändå valt bort min släkt på ena sidan. Så det blev en hel del inbjudningskort, lyckligtvis sov Sixten hela kvällen så jag hann göra allt!

Har era småttingar varit hesa något? Sixten brukar inte skrika så mycket (ta i trä) men här om dagen var han ledsen nästan hela dagen och sen har han varit hes i två dagar.

• Smulison

hej alla! Vad kul att läsa att allt går bra för er och vad alla bebisar växer!

Vi har inte  varit på 2 månaders kontrollen än för den har blivit uppskjuten hela tiden men 10 juni bli det förhoppningvis av :) men då är han nästan 3 månader.

Jag var inne om på bvc och vägde honom snabbt med kläder på och vågen visade då på 5,2, senast vi mätte honom var han 54 cm. Han har precis börjat använda 62 men 56 sitter fortfarande bra!

på bvc bestämde vi även att han ska få testa gröt när han fyller 4 mån och sen eventuellt fortsätta med det istället för ersättning som han nu får 2-3ggr per dag och amma resten. Jag längtar efter att få se han reaktion på fast föda :)

Sixten äter också jättefort när han ammar, på nätterna brukar det max vara 5 min och på dagarna är det ca 7-8 min och min vänninas bebis som är några dagar äldre ammar i 30 min åt gången, så det verkar vara himla olika det där. :)

• Smulison

Sixten vill absolut inte ligga på mage. Han blir helt tokig när jag vänder honom, det går bara bra att ligga på mage om han ligger på mig eller pappa men däremot  vill han stå upp hela tiden. Min sambos bror skippade hela krypdelen och började gå direkt. Kanske gör Sixten likadant.

När ni skriver att ni inte kokar upp ersättningen hur tillreder ni den då? Värmer ni upp vattnet lite bara eller tar ni varmt vatten från kranen?

Nu är han 3 månader väger 5300g och är 58,5 cm.

• Smulison

Sixten klarade 3 månaders sprutorna galant. Jag såg att han övervägde att gråta men då var det över så han hann inte :) Han fick ingen feber efteråt men vi köpte hem alvedon utifallatt.

Han vill också sitta och stå hellre än ligga ner men jag oroar mig inte, förr eller senare kommer han visa intresse för att krypa.

Nu ska vi fortsätta bröllopsbevakningen här hemma :)

• Smulison

Hej alla!!

Nu var det en evighet sedan jag var inne här. Har kollat tråden en bit tillbaka för att läsa ikapp lite :)

Sixten är nu 5 mån och väger 7100g och är 63,5 lång. Han älskar all mat han fått prova utom Hipps broccoli och potatispuré. Haha, den spottade han ut omedelbart och började storgråta.

Annars äter han gröt till frukost, en burk puré till lunch, frukt på eftermiddagen och sen gröt igen på kvällen och ersättning mellan varven. Han sover 19.30-08.00 varje natt men ibland vaknar han 05.30 och vill ha mat men somnar om på direkten.

På dagen sover han middag tre gånger och ca en timme åt gången. Han har helt klart ärvt sina sovvanor från sin mor :) Jag har alltid varit helt tokig i att sova, haha.

precis som för Goseplutt så tycker Sixten om att vara hos min syster. Vi låter också likadant och gosar och leker med honom på samma sätt. Nu ska hon äntligen flytta hit så vi kan träffas massa!

Sixten blir jätteledsen när någon han inte känner igen bär honom och han vill helst vara hos mig hela tiden. Han har börjat gnälla när jag lämnar rummet men jag försöker att inte ta upp honom på direkten utan låta hans pappa ta hand om honom istället så han lär sig att det går likabra att bli tröstad av pappa.

Sixten har upptäckt att vi har hund också och tycker det är helt fantastiskt så fort Smulan kommer in i rummet. Han skrattar åt allt hon gör och hon uppskattar sin nya publik och spexar omkring så mycket hon kan för att locka fram nya skratt. :D

ojoj, det blev en hel uppsats - lovar kortare och oftare uppdateringar hädanefter!

Svar på tråden Vi som väntar vårt första barn Mars 2010 - Del 3