Inlägg från: swiitii |Visa alla inlägg
  • swiitii

Vi som väntar vårt första barn Mars 2010 - Del 3

Friid4 skrev 2010-08-10 08:07:47 följande:
    Här har vi haft en ännu sämre natt än igår =( Han har vaknat VARENDA timme och gnällt och tagit ett tag att somna om, sen vid  gick vi upp...
    Han har ätit lite ersättning på natten, men inte mkt bara typ 120 ml han brukar äta 200 på hela natten

Vet inte vad som hänt, han vägrar äta ! har ju pågått i flera dagar nu, och han är gnällig som bara den !
    Han fick gröt vid 7, då åt han typ 2 msk.. Brukar äta 1,5-2 dl gröt... Och han brukar öppna munnen o så, men nu vägrar han ! Och ersättning går så där, men han kräks ju som abra den.. Ringd BVC dem sa att vi kunde prova o bya ersättning, till Nan HA. Någon som använt den?
    Och mat fungerar inte heller, han har ju ätit mat i 3 veckor och tyckt om det, så är inte att han inte tycker om.. Hmm, svårt detta.. Men fick tid på BVC på måndag, för min bvc-sköterska har semester denna vecka..
    För o väga, så att han itne har gått ner.. och kolla lite vad vi ska göra om det inte blivit bättre, men det hoppas jag
    Inte roligt med en sån gnäll fis hela dagarna :P
    Det låter precis som tilvväxtfasen runt vecka 19, hur gammal är han?
    Det är så jobbigt när inget passar.
    Jag har boken att växa och upptäcka världen, den är jättebra. Det står om alla utvecklignsfaserna under det första året och hur barnen beter sig och vad de lär sig. Många AHA upplevelser....
    Den kostar bara typ 40kr också :P
  • swiitii
    Friid4 skrev 2010-08-10 14:58:15 följande:
    Kan det säkert vara. var tvungen o räkna :p han e 20,5 vecka..

känns som dessa tillväxtfaserna finns bara så man ska ha någonting att skylla på =P
    Fast visst har dem säkert det.
    De har närmare bestämt 7 olika utvecklingsfaser under det första levnadsåret. Den boken är SUPERbra!
    Man ska räkna åldern ifrån tiden då han var beräknad inte född, glömde säga det :)
  • swiitii
    Paincake skrev 2010-08-11 19:12:10 följande:
    Näe, nu går skam på torra land!

Här har jag trott att Casper inte kan vända sig från rygg till mage eller tvärt om och så kommer min sambo och berättar att det gör han minsann jätteofta på morgonen när de sitter uppe tillsammans. 

Hmpf.  
    och så har han inte berättat! Taskigt!
  • swiitii
    Liian skrev 2010-08-14 23:17:04 följande:
    Paincake: Fy vad hemskt! Det är ju det värsta man kan tänka sig. Hur tar man sig igenom det? NI får försöka se glädjen med lilla Casper. Underlättar verkligen att ha sin lilla solstråle att koncentrera sig på när jobbiga saker händer.

Jag skulle inte våga ha Lovis på mage än. Är jättenojjig med sånt. Har en kompis vars dotter rullade över till mage på nätterna i sängen så dom gick och vände tillbaka henne flera gånger per natt. Dom frågade till slut BVC ifall det var ok att hon sov på mage, men dom tyckte att det var bättre att vända tillbaka. Så väldigt mkt mindre risk att något händer på rygg och då var hon ändå typ 6-7 månader.
    Ja jag frågade också på BVC angående det när Jamie började lära sig att vända sig om. Men hon sa också att ser man det ska man vända tillbaka.
    Paincake skrev 2010-08-14 17:13:43 följande:
    Min Casper kan bara sova om han ligger på sidan. Har inget andningslarm, känner att det funkar ändå i o m att han ändå rullar över till rygg när han somnat riktigt djupt.

Har fått riktigt tråkiga nyheter idag. En av mina bästa vänner skulle ha fått barn i slutet av månaden men förlorade sin lilla flicka i magen i onsdags. Vi ska ha dop imorgon och både jag och min sambo vet inte hur vi ska kunna gå igenom det  utan att börja gråta. Och vi vill ju liksom inte berätta för de andra gästerna, i o m att några väntar barn och dessutom inte känner min vän i fråga. Dessutom kommer det bli konstig stämning om vi berättar. Dop ska ju vara en ljus högtid... 

Kanske känner man sig mindre skör imorgon och kan stålsätta sig.  
    Åh fy vad hemskt! Kan bara föreställa mig hur de måste må nu.
  • swiitii

Jag tar också nätterna själv trots att Jamie i stort sätt bara flaskmatas nu. Men istället tar sambon morgnarna, Jamie har börjat vakna mellan 4-6, brukar oftast vara mellan 4-5 och då är jag inte människa. Så tycker det är en ganska bra fördelning!

Ni som ger ersättning, hur gör ni på natten när de små vill ha mat? Lyfter ni dom ur sängen och ger dom eller ger ni flaskan medan de ligger i sängen?
    Jag har själv sängen preciis bredvid vår med ena sidan avtagbar, så det blir som en babybay säng. Så jag ligger och håller om vännen när han får mat och håller lampan släckt,

• swiitii
    längtan 80 skrev 2010-08-22 12:11:07 följande:
    Bläää, detta är inte alls kul... Har ett barn som inte har lärt sig att somna på natten efterssom hon haft kolik... Nu vet hon inget annat sätt att somna på än att skrika å grina å ingenting duger fast koliken är över... håller hon på att somna i bärsjal så börjar hon bara om.,,, vi blir smått vansinniga här Dessa jla metoder som det står om , att prova lägga ner å börja om när hon blir ledsen för att sedan lägga ner igen, att lägga ner å gå ut, att buffa å blabla bla... ingenting fungerar ju då hon gallskriker å gråter hysteriskt om man ens tänker på sängen, inte ens vagnen fungerar. På natten sover hon bra, äter en gång å sover till 5-6 tiden, oavsett om nattningen lyckades vid 10 eller vid 12 tiden. Vi börjar alltid nattningen vid 19 tiden efterssom vi får hålla på mitt i natten annars.
    En tanke, du som helammar. Somnar hon inte om du ammar henne liggandes i sängen på kvällen?
    Det fungerade alltid här när jag ammade. Då borde hon somna in lugnt och skönt, eller?
  • swiitii
    längtan 80 skrev 2010-08-22 14:11:31 följande:
    Switii. Jo det kan fungera någon enstaka gångmen hon vaknar strax igen, såvida vi inte har lagt oss hela högen. Men oftast somnar hon inte av det. Mija står nu på alla fyra, drar fram ena benet eller båda, i kryprörelser. Hon har dock inte kommi på  hur man gör med armarna sedan <Man får försöka hitta diamanterna men det svårt iband bland allt kol.
    Usch vad jobbigt! Det är svårt när det kommer till nattning..... :/
    Hoppas ert slit lönar av sig snart!

Haha som tur är där ganska många diamanter trots allt ;)
  • swiitii
    Friid4 skrev 2010-08-23 17:13:09 följande:
    Jaa fast om man gör lite försiktigt, det är mest när man gör precis under och på näsan..

Även när man ska sätta på tröja/body.. det hatar han !

har varit hos BVC på 5 månaders kontroll o vacc, men dock ingen vacc eftersom jag tycker han är mer roslig, så får vänta tills efter sjukhus besöket om en vecka.. så ska tillbaka den 2 september  o ta sprutorna då...
    Gick det bra med vikt och längd?

Vad skönt att slippa sprutorna även om det bara är tillfälligt!
    Det är inte kul att se de små ledsna!
  • swiitii
    Silje84 skrev 2010-08-23 22:24:35 följande:
    Så är d då meningen att vi föräldrar som har krångliga barn på nätterna, som är under 6 månader, att vi konstant ska gå trötta??
    Man har ju tom hört mammor som har blivit helt hysterisk på sitt barn att hon tom har tagit till våld!

Om man inte har ett barn som krånglar hela nätterna vet inte hur frustrerande d är att kanske bara få 3 tim sömn varje natt, å sen ska man helst  vara en glad o rolig mamma! Hur lätt är d??

Har man ett krångligt barn så är man villig att testa allt som gör att barnet ska sova iaf 6 timmar i stöten...

Jag är iaf super glad att vi har fått Casper att somna av sig själv o han verkar absolut inte lida någon nöd av d när han vaknar som en solstråle på morgonen, tvärtom!
    Jag försökte prova 5-minutersmetoden en gång, men jag kunde verkligen inte stå ut med hans tårar, han skrek ju såå hysteriskt.

Jamie är hur superglad och go på dan, förutom när tänderna jävlas, men annars inga problem. Han sover också jättebra, vaknar ca2ggr mellan halv 8 och 4 på morgonen då han TYVÄRR oftast vill upp. Det enda jag vill är att han lär sig att somna själv, men det känns inte som en bra metod för det.

Nu ser kvällsrutinerna ut såhär:

18.20 En helt portion gröt och ibland lite fruktpuré efterår
    ca 18.40 Bad
    ca 18.55 Babymassage i dämpat ljus i sovrummet med tysta röster
    ca 19.05 Läser 3 böcker i sängen med honom bredvid mig, napp i munnen
    ca 19.10 Lägger över honom i sin säng (som inte har långsida och sitter ihop med vår) och ger flaska
    ca 19.15 Ätit klart, lägger honom på sidan, snutte mellan armarna, napp i munnen
    Sen ligger jag tyst bredvid och har en arm om honom. Ibland behöver jag buffa ibland inte.
    Sen har han oftast somnat inom 5-10 min.

Denna rutin medför INGA som helst tårar och det fungerar ju bra. Jag hoppas att han bara helt plötsligt lär sig somna själv. På kvällen tycker jag inte det är ett problem. Det är dagtid som jag hade önskat att det bara gick att lägga honom i sängen och gå ut ur rummet.

Till saken hör att han sover väldigt ofta under dagen just nu, har gjort i kanske 1-1½ månad.
    Han är upp allt från 1-2h och sen vill han sova i drygt en timme, så håller det på hela dagen.
    Därför är det jobbigt att behöva lägga sig ner bredvid honom varenda gång, trots att det är väldigt mysigt!
  • swiitii

Jag fick en gåstol i doppresent, Jamie är minst 65cm men når inte ner på den nedersta inställningen, hmm...

Hoppas han skjuter i höjden snart, dock är det väldigt roligt att leka med leksakerna på den!

• swiitii
    Paincake skrev 2010-08-31 14:21:47 följande:
    Bildbevis!

Före:

vad fint det blev, han ser så stor ut! Hur gammal är han nu?
  • swiitii

Jag är 23 år och bor i en bottelägenhet med stor trädgård tillsammans med min sambo Oliver, som är engelsk, våra 3 katter och lilla Jamie.

Vanligtvis jobbar jag i en delikatessaffär, men vill bli barnmorska så småningom.
    Jag gillar att träna och umgås med vänner. Älskar film och tv-serier.

• swiitii
    Liian skrev 2010-10-14 17:42:06 följande:
    Paincake: Sånt här gör vissa (tokiga) mammor när dom är uttråkade. *freakalert*
                            milasdaydreams.blogspot.com
    Haha fyfan vad fräckt! Vart får du alla idéer ifrån och hur kom du på att göra detta?
    Riktigt riktigt coolt ! :D
  • swiitii
    Linnéa777 skrev 2010-10-14 20:07:19 följande:
    Tror inte det är Liian som tagit bilderna. Min sambo har visat mig dem innan. Så himla söta foton! Gissar att det är en väldigt trött bebis. Det hade aldrig funkat här hemma!
    Haha jag såg det nu när jag jag läste en gång till. Skyller på att man är en trött småbarnsmamma :P
  • swiitii
    Liian skrev 2010-10-18 09:33:13 följande:
    Min systerdotter fick sin "vanliga" säng när hon var 17 månader och det funkade jättebra. Det går säkert bra. Så längde barnet kan gå själv så att han/hon kan ta sig in ur själv (risk att dom ramlar ur mkt när dom försöker annars) så går det nog bra.

Nu är min första jobbhelg avklarad. *puh*. Nej, men det gick faktiskt bra. tråkigt som f*n att jobba dock.  Kul att träffa alla dock. Upptäckte en bra sak med att jobba. Bebiskross. Jobbar ju på en ica maxi så jag kunde ta med mig 2 paket blöjor och en hel box med välling hem igår. Tjoohoo!!!

Nu blir det lite mys i soffan och lyssna på Dr Hook innan mammafika. Tufft att vara mammaledig
    We LOVE kross! Jag jobbar också i affär, men vi brukar väl däremot inte ha så mycket barnkross. Men massa gott bröd, skinkor, ja allt annat typ :P
  • swiitii
    Paincake skrev 2010-10-20 19:05:32 följande:
    Hu, jag bara väntar på att han ska trilla ner för sängen eller soffan... Än har det inte hänt, men det är med största sannolikhet bara en tidsfråga...

Däremot lyckades han häromveckan trilla när han satt och slå bakhuvudet i golvet. Han blev såklart jätteledsen men så tröstade jag honom och satte honom i gåstolen i stället. Då rullade han rakt fram till kökslådorna och drog ut en låda - rakt i pannan. Stackars krake... Lite tragikomiskt, sådär.

Är det fler än jag som tycker att om ungen äter bra, då strular sömnen (och tvärt om, såklart)? Idag har han sovit tre pyttekorta pass (20-30 min) men ätit som en häst. Däremot tokslocknade han i sängen nu vid halvsju, behövde inte ens vagga honom till sömns. Fast det är kanske inte så konstigt, det krävs ju energi till att vara vaken också... Äh, nevermind. 
    Haha förlåt, kunde inte låta bli att skratta när jag föreställde det framför mig! ;)
  • swiitii
    Paincake skrev 2010-10-20 23:40:30 följande:
    Förresten, har ni några bra tips för hur man kan muntra upp en katt? Jag har två sjuåriga kattanter, en tjock och levnadsglad (Lisen) och en smal emokatt med ocd (Misja).

Lisengrisen har mer eller mindre accepterat Casper och kan i alla fall vistas i samma rum som honom men Misja blir allt mer tillbakadragen. Hon har sitt krypin i vårt förråd, längst in, längst ner på en kattbädd där ingen kan nå eller se henne. Förut kunde hon i alla fall komma fram och umgås lite, sova i vår säng en stund på dagen, alltid vilja dricka vatten ur kranen när jag går på toa och kela lite på kvällen men nu vill hon inte att jag tar i henne, ryggar undan och kommer knappt fram för att äta. Jag tror inte hon har ont någonstans men det är klart, ju mer jag läser vad jag skriver, desto mer inser jag att jag måste ta henne till veterinären för att se att inget är fel fysiskt.

Men ponera att hon är kärnfrisk, vet ni något som kan muntra upp? Jag måste på något sätt bryta hennes beteende, få henne att umgås med oss igen. En del av mig vill stänga dörren till förrådet för att på så vis nästintill tvinga fram henne till oss igen men samtidigt är det hennes safe haven och om ett par veckor ska vi får hantverkare här och då behöver hon en egen plats. 

Jag fick en såndär feromonspray för katter, men det verkar inte funka nämnvärt.

Mitt kattmammahjärta blöder för min lilla kisseMisj... 
    Är de inne eller utekatter?
    Våra var jättedeprimerade ett tag (innekatter) tills vi beslöt oss för att släppa ut dom. De är alla vaccinerade och kastrerade och höl sig närma hemma, de är ute hel dagen och kommer in på kvällen. Helt plötsligt sover alla i vår säng igen och är jättekelna, märkte jättestor skillnad på dom!
  • swiitii
    Linnéa777 skrev 2010-10-25 12:40:31 följande:
    www.abcleksaker.se/little-taggies-snuttefilt-...

Har ni sett de här? Jag undrar om flärparna går hem eller om det bara är den äkta FLÄRP-flärpen som funkar?! 
    Jag har en sån, men gillas inte alls lika mycket som en endaste flärp på kläder eller andra filtar. Det blir väl för mycket av det goda helt nekelt ;) De är ju så dyra också!
  • swiitii

Ja gud vad länge sen jag skrev här inne, är dock inne och läser vad ni skriver varje dag!
    Så skoj att följa er och se hur de små utvecklas

Här är det också full fart, Jamie är snart 11 månader, väger 10140gr och är 77 cm lång.
    Han kryper, sitter och allt det där roliga. Nu ställer han sig även upp och går längs med alla möblerna. Har kommit på honom ett par gånger med att stå helt själv då han håller i en leksak eller är helt inne i något. Han går bra när vi håller honom i handen, så ska bli spännande och se hur lång tid det tar tills vi har en liten trippandes knodd här hemma.
    6 tänder har ploppat upp nu, men misstänker att det är fler på G då han har ätit uruselt den senaste veckan, i vanliga fall är han ett matvrak så vi brukar verkligen inte ha problem med maten.

Hans matschema ser ut så här:
    Frukost: 2dl gröt
    Mellis: 1frukt eller en macka med leverpastej
    Lunch: 1 stor burk med mat och lite frukt
    Mellis: 1frukt eller en macka med leverpastej
    Middag: 1 stor burk mat
    Kvällsmat: 300ml välling innan läggdags.

Han sov hela nätterna ett tag, men nu har han krånglat som tusan med sömnen i nån månad. Vaknar flera gånger per natt men vill ändå upp jättetidigt, väldigt uppskattat av mamma och pappa :S

Vi går på både öppna förskolor,babysång, mammagrupper osv osv. Men snart är allt det där slut då jag börjar jobba på fredag igen. Jag jobbar dock bara halvtid så det känns helt okej. De dagar jag jobbar ska pappan vara hemma och hålla styr. Vi kommer då att utnyttja vårdnadsbidraget, som också här ligger på 3000kr i månaden. Vi hade tänkt skola in Jamie i augusti, eller så väntar vi till januari, vi får helt enkelt vänta och se.

Nu fick jag nog med lite roligt iaf, blev lång tid att summera så där snabbt :P

Svar på tråden Vi som väntar vårt första barn Mars 2010 - Del 3