Inlägg från: swiitii |Visa alla inlägg
  • swiitii

Vi som väntar vårt första barn Mars 2010 - Del 3

Friid4 skrev 2010-05-29 17:09:44 följande:
    Det kommer vara jag som är hemma hela tiden, tills augusti-2011.. När han ska börja på dagis, då är han 1,5 år.. Så hade killen tänkt kanske ta ut en dag i veckan, när Malte börjat på dagis...
    Ja dom fanns också, men var inte dom jag menade.
    Det jag menade var nog gröna shorts och en vit t-shirt med ett grönt tryck på och sen fanns det något liknande i blått. Det var inte bland det nya sortimentet.
    Kanske inte finns i er affär då :/ DOm har ju inte ens alla babykläderna på hemsidan, försökte leta där..
  • swiitii
    Liian skrev 2010-06-05 10:45:13 följande:
    Igår, på 9-veckors dagen,  fick jag första rikttiga skrattet från skruttan. Skrattande Lät väldigt härligt!!!!
    Hon har varit på g ett tag, särskilt när vi skrattar mkt och nu så kom det. Härliga dom är. Hjärta

Lovis vägrar för tillfället att sova på ryggen i sängen. Hon stensomnar om vi lägger henne på sidan, men på rygg så ligger hon bara och rycker och vrider sig. Vet ju att dom SKA sova på rygg, men hon somnar inte. Hon ligger så att hon inte kan rulla över på magen och luftvägarna är helt fria. Någon annan som har det så?? Hur "illa" är det att dom sover på sidan???

Nu ska vi åka ut på en liten lördagstur i GBG och göra slut på lite pengar ;)
    Enligt vår föräldragrupp och BVC så är det okej med både mage och sidan, så länge dom inte sover på magen. Jamie sover nästan alltid på sidan!
  • swiitii
    Goseplutt skrev 2010-06-06 13:37:45 följande:
    När ni ger vatten - är det direkt från kranen eller uppkokat, nerkylt vatten? Läste någonstans att man ska koka först men ibland kan jag tycka att det verkar lite överdrivet- vårt kommunala vatten brukar väl vara bra?
    Jag läste att kranvatten är helt okej. Man ska baralåta det rinna en liten stund först så att eventuella bakterier i kranen eller rören försvinner :)
  • swiitii
    längtan 80 skrev 2010-06-12 17:38:01 följande:
    vad skönt för dig goseplutt. nu är det bara att amma ´på!

här har vi haft en å en halv vecka med kolikåterfall efter att vi haft det underbart lika länge strax innam. Ont i tuttarna som fn då hon drar å släpper å tar igen (vet inte varför hon har börjat göra så)samt drar å boxar när hon har ont.
    Det kan vara att hon blir otålig för att hon tycker att mjölken inte kommer tillräckligt snabbt. SÅ gjorde Jamie också. Jag fick utskrivet ett nässpray, syntocinon, som snabbar på utdrivningsreflexen. Man ska ta den ca 5 min innan man ammar. Den hjälpte verkligen och han drar inte längre och blir inte otålig vid bröstet längre.
  • swiitii
    längtan 80 skrev 2010-06-13 08:30:52 följande:
    switii: tror inte at det kan vara så då hon kan göra det mitt uppe i ammningen också å vid slutet då hon börjar bli nöjd.
    Men tack för tipset, skall prata med bvc på onsdag.
    Jaha okej, nej då är det nog inte det. Fast ve t hur jobbigt det är när dom håller på så, hoppas du får rätta på det!
  • swiitii
    Liian skrev 2010-06-13 12:33:29 följande:
    längtan80: Lovis gör så oxå... Vet inte vad det är. Trodde att det var när hon blev full i magen, men ibland lugnar hon ner sig och äter massor till så Obestämd. Kanske är när de får knip i magen,

Tror att Lovis växer så det knakar nu för hon sover hela tiden och när hon inte sover så äter hon. Blir lite dumt för hon äter så ofta att jag inte hinner få så mkt mjölk och då får hon ju inte i sig den feta mjölken och då vill hon äta snart igen....Cirkel = ond!

Guuud, vad söt hon är dock Hjärta

Var på föräldragrupp i fredags. Gör bra grupp =). Lovis hittade sin första kärlek tror jag. Blev helt fixerad vid en liten kille som heter Loui. Skrattande Det ska börjas i tid Flört
    Min BVC sköterska gav mig ett tips angående det. Att nästa gång du ammar så börjar du på samma bröst som slutade på förra gången, då får hon ändå i sig den feta mjölken :)
  • swiitii
    Smulison skrev 2010-06-13 21:10:43 följande:
    Sixten vill absolut inte ligga på mage. Han blir helt tokig när jag vänder honom, det går bara bra att ligga på mage om han ligger på mig eller pappa men däremot  vill han stå upp hela tiden. Min sambos bror skippade hela krypdelen och började gå direkt. Kanske gör Sixten likadant.

När ni skriver att ni inte kokar upp ersättningen hur tillreder ni den då? Värmer ni upp vattnet lite bara eller tar ni varmt vatten från kranen?

Nu är han 3 månader väger 5300g och är 58,5 cm.
    Jamie är inte helt galen i att ligga på mage heller, det går bra i några få minuter sen är det inte roligt längre. Fast han älskar att stå och sitta!

Vår kille är inte heller så stor, han är 11 veckor nu på torsdag och var i onsdags 61cm lång och vägde 5480gr.
    Liian skrev 2010-06-13 22:09:26 följande:
    swiitii: Bra tips Skrattande
    Kanske värt att prova. Det hade kanske fått dig att känna dig bättre och inte behöva oroa dig. Fast om du är som mig så hittar man ändå något att oroa sig över ;)
  • swiitii

Jag har börjat träna så har lämnat Jamie till min mamma vid ett par tillfälle nu. Han trivs jättebra där och det handlar bara om 2 timmar, så det är inte så farligt för mig heller haha.

Det jobbiga är bara att hålla på att pumpa som en galning varje dag så att han kan få mat när han är där, jag helammar. Men ska köpa en elektrisk pump nu istället, så slipper jag få sån träningsvärk i armarna haha.

Jag och Jamie ska åka upp till göteborg över en helg i juli. Pappa Oliver stannar hemma och ska jobba. Jag ska åka tåg själv upp och tillbaka, så det ska bli spännande att se hur det går haha. Hoppas att han är på sitt bästa uppförande :P

• swiitii

Är det någon utav era pluttar som börjat få tänder än?

Jamie's tandkött verkar klia ordentligt. Jag ser 2 vita fläckar på undre käken och han riktigt tuggar på sina händer, riktigt frustrerat. Det är inte som han gjort innan när han suger på händerna utan han verkligen tuggar, tuggar på allt!
    Han verkar inte ha ont, men finns det något man kan göra för att det kliar, fungerar alvedon mot det?

• swiitii
    Liian skrev 2010-06-25 21:58:04 följande:
    Swiitii: Alvedon kan säkert funka. Prova en gång så märker du nog rätt så snabbt om  det blir någon skillnad.

Jag har ett litet dilemma som jag behöver få ventilera. Lovis äter HELA tiden på kvällarna nu. Det går inte ens en timma mellan om hon får bestämma. Jag har rätt så mkt mjölk tycker jag men det räcker inte till. Hinner inte fylla upp då hon äter så ofta. På natten, när det går några timmar, blir dom jättefulla så mjölk finns. Vet inte ifall det är så att hon kanske har blivit van vid att äta ofta och äter fast att hon inte egentligen behöver eller ifall hon faktiskt inte blir mätt.Obestämd Vill inte börja ge ersättnig ifall det är så att hon inte behöver det. Då kommer hon ju bara vänja sig vid att äta ännu mer. Har inte varit på bvc på 3 veckor så jag vet inte hur det är med vikten men hon känns som att hon blivit större/tyngre.  Hon tar napp bra, men den hjälper inte när hon är på sånt humör. HOn skriker inte utan "smågnyr" hela tiden.  Trodde att det var att hon är inne i en tillväxtperiod men det har hållt på i flera veckor nu.

Någon annan som känner igen detta beteendet???
    Du kan inte ha för lite mjölk, om hon inte äter oftare än 1 gång i timmen. Det tar 1 timme för ca80% av mjölken att återbildas, så där borde vara till henne hela tiden.
    Det är mycket möjligt att hon är i en tillväxtfas och vill ha mer mjölk och därför äter oftare.

Kommer din utdrivningsreflex igång snabbt?

Ja det är väl lika bra att proa alvedon, han verkar inte ha ont, men vi får prova
Svar på tråden Vi som väntar vårt första barn Mars 2010 - Del 3