Vi som väntar vårt första barn Mars 2010 - Del 3
Den här tråden har jag missat alldeles... Väntar mitt första barn 9 mars. Bebisen är fixerad enligt barnmorskan i måndags...
Den här tråden har jag missat alldeles... Väntar mitt första barn 9 mars. Bebisen är fixerad enligt barnmorskan i måndags...
Från och med idag är jag sjukskriven för högt blodtryck. Snöpligt slut på jobbet. Hade en del jag velat avsluta först...
Idag var jag in på tillväxtultraljud och blodtrycksundersökning. På ultraljudet visade det sig att bebisen ligger i säte. Min barnmorska har de senaste två gångerna sagt att bebisen ligger med huvudet ner och fixerat, men så var inte fallet. Imorgon ska jag in och röntga bäckenet för att se om bebisen kan födas vaginalt i annat fall blir det kejsarsnitt i början av nästa vecka. Läkaren trodde inte att det skulle gå att vända bebisen, men det kommer göras ett försök om röntgen säger att bäckenet är för trångt. Det var omtumlande besked och vi fick en broschyr med oss hem om kejsarsnitt. Risken är stor att det blir det i slutändan. Livmodertappen var mjuk och öppen 2-3 cm och det tyckte han var väldigt positivt. Han tycker mina odds är stora att kunna föda vaginalt, men allt beror på vad röntgen säger imorgon.
Blodtrycket var 147/103... Nu ska jag lägga mig ner och sova bort en stund...
Idag var jag på sjukhuset som ni vet. Mycket väntan blev det och lite rörigt. Vi kom dit vid 9 och de som fanns på förlossningsavdelningen visste inte riktigt varför vi skulle dit. Vi var uppskrivna att vi skulle komma, men läkaren hade inte skrivit klart vad som gällde. Alla trodde att det var ett vändningsförsök som skulle göras och frågade om jag var på fastande mage. Jag fick förklara att det inte skulle göras något vändningsförsök. De försökte få tag i min läkare och fick till slut alla uppgifter de behövde.
Vi fick i alla fall ett rum till slut och det gjordes CTG, blodtryck och urinprov togs. Blodtrycket var 147/103 eller nåt sånt. Det var lite äggvita i urinen (0,3) Sedan kom det en annan läkare som sa att hon skulle sätta en nål i armen på mig, men då hade jag blivit ihopblandad med en annan patient... Röntgen hade inte fått någon remiss och när remissen dit blev skriven sa de först att det inte skulle gå att röntgas idag, men det gick inte min läkare med på så till slut fick vi en tid 12.15. 10.30-12 fördrev jag tiden på stan och så åt vi lunch.
Röntgen gick bra. Jag kände röntgensköterskan sedan innan (vi är med i samma fotoklubb). Efter röntgen skulle vi upp på förlossningen igen och invänta svar och ta nytt blodtryck. Blodtrycket hade blivit bättre, 135/90. Sedan låg jag där på sängen och väntade och väntade hur länge som helst. Läkaren som skulle prata med mig var tvungen att göra ett akut kejsarsnitt och ingen berättade för oss vad som hände förrän jag stack ut huvudet genom dörren och frågade. De fick till slut ringa på "min" läkare (som jag var hos igår) och be honom komma och berätta resultatet. Han jobbade egentligen på en annan avdelning denna dag och igår när han bokade in oss tänkte han inte på det.
Bäckenröntgen visade att jag har ett mycket rymligt bäcken och en sätesförlossning borde inte bli något problem alls. Det blir inget vändningsförsök och inget planerat kejsarsnitt. Blodtrycket kan ställa till det så det blir kejsarsnitt ändå, men sätet är inget problem i vilket fall och det är ju skönt.
"Min" läkare sa att det var svårt att känna hur bebisen låg på mig. Det som känns av rumpan nerifrån är ovanligt hårt och kan tas som ett huvud så det var inte så konstigt att barnmorskan kunde ta fel.
Nu är det bara hoppas att förlossningen sätter igång så snart som möjligt. Ju tidigare desto bättre enligt läkaren. Jag köpte hallonbladste idag...
Jag tänker köra med TENS (har en hemma redan), akupunktur och ev lustgas.
Den 28/2 fick jag en liten son. Det drog igång 7 på morgonen med värkar som inte var värre än att det gick bra att andas igenom dem. Frukosten var lite besvärlig att få i sig. Fick gå ifrån några gånger för värkar.
Vid 10-tiden ringde jag förlossningen och de sa att jag skulle komma in. Kom dit vid 10.30 och var öppen 9 cm... Värkarna var täta och direkt efter CTG fick jag komma in på ett förlossningsrum och andas lustgas. Jag sa redan från början att jag ville ha akupunktur och TENS, men fick inget av det. Det funkade trots allt rätt bra med bara lustgas och syrgas.
Strax före 15 fick jag börja krysta och 15.24 var han ute. De fick göra ett klipp och hjälpa till med tång för att få ut huvudet. Min krystvärk tog slut när han kommit ut så långt att de kunde se munnen. De kunde då inte vänta till nästa värk. Värkarna blir inte så effektiva när det inte är så mycket kvar i livmodern. Det var lite krångel för att få ut huvudet, men ut kom han till slut. Jag fick sy 8 stygn.
Vi mår alla bra, men jag har lite ont i klippet.
Jag hade omvänt "problem" med magen istället. Jag fick hela tiden höra hur liten min mage var och jag blev såååå trött på det. Jag låg i princip hela tiden mitt på medelkurvan eller något över.
det tycker jag absolut att du ska!