-
Min sambo ville förra helgen frivilligt åka till Ikea, mycket ovanligt. Men det visade sig att han ville köpa en madrass till golvet för att kunna sova i ett annat rum än mig eftersom jag tydligen börjat snarka ordentligt... Någon mer som börjat med den vanan?Liian skrev 2010-01-21 12:01:51 följande:Lindai: Värktabletter har hjälp så att jag har fått sova. Håller med om att det är lite läskigt ibland. Särskilt då det inte känns som något som man är van vid. Sedorika: moderskapsintyg måste man skicka in till havandeskapspenningen, även vad man tjänar. Men man måste även anmäla sig till FK att man kommer vilja ha föräldrapenning. Det är två olika adresser man skickar till. Jag har slängt ut min sambo ur sovrummet. Klarar inte av att dela säng med någon nu. Känns inte som att jag får plats eller att jag får någon luft när han ligger där. Han har alltid legat väldigt still på sin kant innan och velat vara i fred när han sover. Nu helt plötsligt vaknar jag av att han ligger 5 cm ifrån mig. Tur att han är världens bästa och går med på att bo på en madrass på golvet. Stackarn!
-
Ja du har rätt, men du kan säga till innan när du tänker begära ut pengarna om du vill, du behöver inte vänta till samma dag (men du kan vänta till samma dag om du vill, dock inte senare) man får pengarna till sitt konto ( som man fyller i kontonumret på när du ANMÄLER föräldrapenningen) pengarna kommer olika dagar beroende vilken dag i månaden du själv är född. 1-10 får pengar 25 varje månad, 11-20 får 26 och om du är född mellan den 21-31 så får du pengar den 27 varje månad. jag är ex född den 6e så jag kommer få den 25.Sedorika skrev 2010-01-21 21:47:57 följande:okej så anmäl föräldrar penning det gör jag innan jag vill ta ut det så att säga, och begär är när jag vill börja ta ut? Så jag kan anmäla hur jag vill ha det, och sen när bebisen kommer, då begär jag från det datumet? Hur och när får man pengar från FK? När i månaden?
men anmäl din föräldrapenning nu, det gjorde jag för flera månader sen. fast jag gjorde det i riktigt god tid också i tanke med att jag visste att mitt jobbs lönekontor är väääldigt sega dvs det tog bra många veckor innan jag fick mitt inkomstintyg.
glöm inte ni som har partnern med, dvs far till barnet att han ska anmäla sin inkomst också, dels när han är pappaledig (om han är det) och dels gällande de 10 första dagarna vid födseln. -
"tänk att vår bebis som e kvar i magen väger mer än dina" -HelenaOlivia skrev 2010-01-30 20:26:17 följande:Bra att du fått sova det behövs. Vikla små sötisar ni fått!! Tänk att vår bebis som e kvar i magen väger mer än dina, helt otroligt.
herregud vilket uppvaknande jag fick av den kommentaren och sen kolla på banaflugans bild på de små sötnosarna. nu gick det ordentligt upp för mig att man har en liten bebis i magen och att det inte är långt kvar. wow! -
Hej allihopa, var hos BM idag och den lilla ugglan som vi kallar honom har börjat fixerat sig, fast han är fortfarande ruckbar. Jag har BF 2 mars. Magen mäter 34 cm och hjärtslagen 150.
Jag har gått upp 20 kg men jag kan inte förstå var dom sitter, jag använder mycket av mina vanliga kläder fortfarande och tycker inte att jag är så stor förutom magen då.
Är hemma med havandeskapspenning from igår och det känns som precis rätt tid.
Jag har en fråga som ni kanske kan svara på. Jag undrar om min sambo behöver anmäla nånting på FKs hemsida, han har skickat in intyg om sin inkomst till dom, men behöver han registrera sig där på hemsidan nu innan han ska vara pappaledig eller kan man ordna det sen när det börjar bli dags?
kram på er alla -
22 dagar kvar till BF idag. Jag har klarat mig väldigt bra under graviditeten, jobbat fram till förra veckan utan problem (jobbar som personlig assistent) knappt någon sammandragning eller förvärkar, men nu de senaste två dagarna kommer allting på en gång. Mina fötter har blivit dubbelt så stora på två dygn! Min pojkväns stora fula foppatofflor får jag inte på mig!
Nej nu börjar det här tankarna "nu får du snart komma ut" vilket är ganska skönt för jag har vart lite förlossningsnojjig, eller är kanske man ska säga, men då är det skönt att man blir så less på att bära bebis o allt vatten så ge mig nån vecka till så längtar jag till förlossningen.
vår barnmorska har blivit sjukskriven (vet inte för vad) och de vet inte när hon kommer tillbaka, fick träffa en annan sist, också jättegullig visst, men man vill ju ha "sin" som man haft hela tiden. hoppas hon hinner komma tillbaka innan födseln :(
nu lät det här som bara massa klagomål, men så är det inte. nu ska jag fortsätta boa, barngardiner ska upp i barnrummet :)
kram på er alla -
vad är TUL för nånting? får alla gå på det, eller måste man tex ha anledning eller bo i en viss kommun?
-
2 veckor kvar till BF idag. 14 dagar! Jag har vart hemma hela februari med havandeskapspenning och jag är så uttråkad. Barnrummet är helt klart, vagnen står redo, bb väskor och babyskydd i hallen. Jag tycker min pojke kan komma nu.
Jag behövde inget läkarintyg till havandeskapspenningen och jag jobbar som personlig assistent.
Hur har ni det med namn? Har ni redan "bestämt" namn eller väntar ni tills bebisen kommit ut? Jag ville ha en liten Anton men det heter min sambos bror :( Och min sambo gick inte med på mina försök att vi kunde hylla hans bror och döpa bebisen efter han :)
Så en dag kom vi plötsligt på namnet Dante. Vi har sagt att vi bestämmer namnet efter han kommit ut så vi får se hur han ser ut, men vi har kommit på oss själva med o kalla honom det redan nu. "-Vet du var skruvmejseln är? - Ja, den ligger i Dantes rum." tex..
Är det någon mer än jag som har BF tidigt i mars? -
hej alla
vår lilla, fortfarande icke namn givna, pojke kom till världen den 7/3 kl 01:28. han var 50 cm och vägde 3850 gram.
förlossningen var inge rolig, lång och smärtsam och jag hade knappt sovit nånting på dagar innan, så det behövdes en sugklocka i humanitärt syfte som barnmorskan kallade det. hela torsdagen spenderades med kraftiga förvärkar konstant, somnade 4 timmar på natten och kl 5 fredag morgon satte riktiga värkar in. och pojken kommer inte förän söndag!
trots en riktigt tuff förlossning så var ändå det värsta att jag sprack en del och hann bara få ha min ängel på mittbröst i några minuter innan de rullade iväg mig till operation så jag var borta från honom en timma. :( tur att han har sån fin pappa som tog hand om honom
sammanfattning: epidural is the shit. sugklocka is the shit. lustgas även det. och värt all väntan :) -
Jag glömde hårborste när jag åkte till förlossningen, stort misstag, tog en timma o mycket smärta o reda ut skatboet när jag kom hem 4 dygn senare
-
Min ammning krånglar också, samma sak som du beskriver. Köp bröstnappar på Apoteket de hjälper o skydda ömma bröstvårtor och fick igång mjölk i mitt ena bröst som inte ville komma i gång, bröstvårtan var helt platt så bebisen fick inget tag om den, men efter använt dessa låtsasvårtor några gånger så har han sugit ut vårtan o nu fungerar det mycket bättre. Min bebis gick också ner för mycket, 10 %, men han är på väg upp. men bröstnappar är mitt tips, två pack kostade 70 kr på Apoteket, de var lite krångliga i början o sätta fast men ge inte upp, man lär sig snart hur man ska få till det.