• Anonym

Hon låter katterna slicka på matporslinet!

NiXxI skrev 2010-01-11 09:07:21 följande:
    Måste bara göra ett litet inlägg... Alla djur bär på en bakterie i deras tarmflora som heter Campylobacter, oavsett om det är inne- eller utedjur. Denna bakterie känner de flesta till som "kyckling-skjukan", påminner starkt om salmonella om vi får i oss den via föda. Den försvinner inte i 70 graders diskmaskin, men absolut minskar risken att få den i sig om det diskas väl. Min 3-åriga dotter fick denna bakterie nu över jul. Låg inlagd med dropp och bajsade blod i en vecka. Till saken hör att hon går på ett djur och skur dagis där katterna just huserar fritt kring kök och alla andra tänkbara platser. Smittskyddsintitutet berättade för oss om hurvida denna smitta överförs till människor oc i vårt fall är det troligast att bakterien kommit just från katternas frihet på dagis. Vi har själv hund, men faktiskt så har han en egen skål som man lätt häller över tänkbara rester som han kan få. För visst är djur renliga, men oavsett renligheten så bär de på bakterier som vår kropp INTE kan hantera. Likaså bär de på ett virus som kan ge oss kvinnor livmoderhalscancer bland annat. Hygien är viktigt. MEN, att hålla på att tramsa mot TS om dörrhandtag och annat känns bara så Glocalnet, för det finns befogenhet för hennes reflektioner. TS, du kan faktiskt googla fram lite info om just Livmoderhalscancer och Campylobacter och visa din vän.
    Nja det stämmer faktiskt inte. Alla djur inklusive människor KAN bära på cambylobakter men det är ingenting som finns permanent i någon arts tarmflora. Har ditt barn drabbats av detta på dagis är det troligen genom felaktig hantering av köttråvaror. Dvs personalen har inte tillagat maten på ett korrekt sätt. Alternativt kan man smittas genom att tex flugor sprider smittan till den mat du ska äta, att du dricker opastöriserad mjölk osv. Dessutom dör denna bakterie vid 67-70 grader.
  • Anonym
    mosterYster skrev 2010-01-11 09:29:39 följande:
    Haha, min katt brukar hoppa upp på bordet och äta från min tallrik. Hon är så himla tunn och kräsen att jag bara tycker att det är bra. Vi äter alltså samtidigt från samma tallrik.
    Så brukar vi också göra
  • Anonym
    mosterYster skrev 2010-01-11 09:29:39 följande:
    Haha, min katt brukar hoppa upp på bordet och äta från min tallrik. Hon är så himla tunn och kräsen att jag bara tycker att det är bra. Vi äter alltså samtidigt från samma tallrik.
    hihi, ibland är det även en kamp om kycklingen som hänger från gaffeln, med lite otur så försviner den på vägen från tarliken till munnen
  • Anonym
    NiXxI skrev 2010-01-11 09:07:21 följande:
    Likaså bär de på ett virus som kan ge oss kvinnor livmoderhalscancer bland annat.
    Ja, det är en sexuellt överförbar sjukdom så jag tror nog dom flesta får det från en annan människa/man
  • Anonym

När ni är på restaurang så äter ni väl på deras tallrikar?Eller har ni med er egna?När jag var häromdagen så var det en kille i 10 års åldern som smakade på en bit inlagd sill(eller liknande) och han gillade det inte o spottade ut det på tallriken.
    Folk snyter sig o lägger servetten på tallriken.MEn dessa tallrikar äter vi på som säkert minst 100 pers ätit på innan,O vem vet vad för ohygieniska saker de sysslat med.
    Vad är skillnaden?Den enda är väl egentligen att när ni är ute o äter så betalar ni för att äta på den äcklicka tallrikarna!

• Anonym
    Hundars saliv ska tydligen vara bakretiedödande.!
  • Anonym

HAHAHA herregud! Mina hundar slickar tallrikarna efter vi har ätit.. Jag ser inte alls det äckliga i det..

Något som är äckligt är buffémat, alla som står och hostar och sprider bakterier över maten, eller lunchrestauranger där folk pillar på bestiken och glasen när de står i kö..
    Sedan har vi hamburgerställena, där folk har gått på stan hela dagarna och pillat med saker, kanske åkt buss, sedan går dem in på toa och tar i handtaget när de ska gå därifrån och sedan äter sina hamburgare och pommes med händerna som rört allt päckel..

Jag har varit i restaurangbranchen läääänge, och du skulle bara veta hur de missköter sig i disken på måånga restauanger, låter bli att byta vatten på hela dagen, inte rengör diskmaskinen som de ska, inte har tillräckligt varmt vatten, dåligt diskmedel..

Jag lovar dig att mina "hundslickade tallrikar" som är maskindiskade är bra mycket mer hygieniska än dem på mååånga restauranger..

• Anonym

Herregud, de diskas ju i maskin sedan. *rullar med ögonen*

• Anonym

Har en granne som låter sin stora, illaluktande hund slicka deras tallrikar, skålar, fat, ja ALLT.
    Det är skitäckligt. Nu vet jag inte hur de diskar sina grejor efteråt, men när man kommer dit på mat luktar det våt hund om deras matporslin.
    Inte så aptitligt.
    Diskmaskin diskar inte bort alla bakterier, det finns bakterier som överlever!
    Jag låter ALDRIG mina katter slicka på de fat och tallrikar som vi äter på.
    Det finns särskilda skålar för våra fyrbenta vänner.

Var och en får naturligtvis bestämma hur de vill göra. Men frågar du mig så säger jag: FY ATTAN!  hehe.

• Anonym

Fru U:
    självklart lever man inte ett helt bakteriefritt liv. De finns ju överallt.
    Men om jag får välja så avstår jag från att få in mig bakterier som kommer från mina fyrbenta vännerna. Självklart en smaksak...du gör som du känner för.

Tror inte att de diskar i maskin faktiskt, de sköljer nog bara av dem och sätter in dem när hunden slickat sitt...  ;)
    De är inte kända för att vara speciellt renliga av sig. Så fick jag det sagt också. Skönt att ventilera sig lite haha.

Svar på tråden Hon låter katterna slicka på matporslinet!