Fru U och anonym: E. Coli finns i vår avföring men även på många andra ställen, liksom listeria, chlamydomonas och en hel del andra bakterier som har talang för att överleva och sprida sig. Det är dock inte så att man alltid blir sjuk av dem.
Vad gäller bakterier på tandborstar så finns det en hel urban mytbildning runt det som har diskuterats utförligt i andra trådar och jag har flera gånger gett länkar till Mythbusters där de slutligen konstaterade att de "tarmbakterier" som finns på just våra tandborstar är högst normala, inte förekom i sjukdomsframkallande mängder, samt uppträdde även på de kontrolltandborstar som förvarades UTANFÖR badrummet i deras experiment.
Men vad gäller smittämnen så har djur större potential att samla på sig smittämnen för att de nosar på allt, plockar i sig saker ute osv, det kan väl minsta barn begripa? Om det inte vore så hade vi väl inte haft alla de livsmedelsregler som finns om att livsmedel inte får beredas där det finns djur?
Risken att bli sjuk är mycket liten men den finns där, och att en del människor tycker det är ohygieniskt och känns äckligt att låta djuren härja runt med porslinet på golvet är fakta.
Frågan är om det är så viktigt för en djurägare att servera sina djur från tallriken istället för att skrapa ner resterna i deras matskål att man hellre låter gästerna äcklas och tappa aptiten vid matbordet- det rimmar illa med att vara en god värdinna tycker jag. Och kanske det räcker om man inte gör så när man har gäster-det man inte ser har man i allmänhet mindre ont av?
--
Ingen enda djurägare har förresten svarat på min fråga många sidor bak i tråden om det är okej att kissa på tallrikarna som man bjuder gäster att äta på också om man får en kick av det? Urin är steril direkt när den kommer ur kroppen och de är ju ändå diskade efteråt så...