• Themis

Hon låter katterna slicka på matporslinet!

Jag käkade på hundslickade tallrikar så sent som igår och jag tycker också det är äckligt, men djurägare är ju som de är så vad gör man?

Att man inte orkar skrapa ner maten i deras skålar är ganska slött tycker jag och en del diskar ju inte på några 70 grader heller utan kanske 45.

Om nån sa att de brukar kissa på sina tallrikar för att de tänder på det och sedan diskar dem i diskmaskinen-är det också okej för er djurägare att äta på eller?

För kiss är sterilt när det kommer ut och de blir ju ändå rena sen...?

Det roliga är ju att i tråden om de som diskade toaborsten i diskmaskinen så tyckte ca 96% att det var superäckligt och skulle inte äta där.

Ändå kan folk inte fatta att andra kan tycka att det är äckligt att deras djur som slickar sig i rumpan och rullar sig i skit ibland slickar på matporslinet?

Strange...

• Themis

Freddan:Jag vet inte om du brukar hälsa genom att köra näsan i rumpan på dina grannar, slicka dig på kulorna eller rulla dig i bajs och gamla ruttnande djur vid vägkanten.

Men om du gör det så tror jag att du tillhör en minoritet bland människor... :-P

• Themis

Fru U och anonym: E. Coli finns i vår avföring men även på många andra ställen, liksom listeria, chlamydomonas och en hel del andra bakterier som har talang för att överleva och sprida sig. Det är dock inte så att man alltid blir sjuk av dem.

Vad gäller bakterier på tandborstar så finns det en hel urban mytbildning runt det som har diskuterats utförligt i andra trådar och jag har flera gånger gett länkar till Mythbusters där de slutligen konstaterade att de "tarmbakterier" som finns på just våra tandborstar är högst normala, inte förekom i sjukdomsframkallande mängder, samt uppträdde även på de kontrolltandborstar som förvarades UTANFÖR badrummet i deras experiment.

Men vad gäller smittämnen så har djur större potential att samla på sig smittämnen för att de nosar på allt, plockar i sig saker ute osv, det kan väl minsta barn begripa? Om det inte vore så hade vi väl inte haft alla de livsmedelsregler som finns om att livsmedel inte får beredas där det finns djur?

Risken att bli sjuk är mycket liten men den finns där, och att en del människor tycker det är ohygieniskt och känns äckligt att låta djuren härja runt med porslinet på golvet är fakta.

Frågan är om det är så viktigt för en djurägare att servera sina djur från tallriken istället för att skrapa ner resterna i deras matskål att man hellre låter gästerna äcklas och tappa aptiten vid matbordet- det rimmar illa med att vara en god värdinna tycker jag. Och kanske det räcker om man inte gör så när man har gäster-det man inte ser har man i allmänhet mindre ont av?
    --
    Ingen enda djurägare har förresten svarat på min fråga många sidor bak i tråden om det är okej att kissa på tallrikarna som man bjuder gäster att äta på också om man får en kick av det? Urin är steril direkt när den kommer ur kroppen och de är ju ändå diskade efteråt så...

• Themis

Anonym tillräckligt: Då borde du också veta att det vanligen är lite skillnad mellan en labdiskmaskin för tiotusentals kronor och en vanlig sketen diskmaskin.

Låt se-hur ofta är era tallrikar helt rena från matrester när ni har diskat dem hemma?Jag kan säga att allt vårt porslin är sällan rent ens från synliga rester om man stoppar maskinen full, alltid är det nåt guck som fastnar eller överlappar.

Men nu diskar jag ju djurfritt porslin så vi använder lägre temperatur och sparar lite på miljön...

• Themis

Fru U: Går emot god ton? *fniss*

Ska vi skriva till Magdalena Ribbing och fråga?

"Är det korrekt enligt etiketten att efter avslutad middag sätta ner finporslinet på golvet och låta labben och schäfern diska?"

Jag tror jag har en aning om vad svaret blir...

• Themis

Freddan: Så det brukar du göra innan varmrätten när ni har gäster alltså?

Ursäkta om jag inte hälsar på... *fniss*

Svar på tråden Hon låter katterna slicka på matporslinet!