• dallas

Vi med endometrios 5

Grattis till sonen! Vad var det som gjorde att du var tvungen att få akut snitt? Undrar för jag läst att vi med endo har ökad risk för akut snitt-själv låg jag inne på observation för blödningar (färskt blod) 2 dagar innan våran flicka föddes- slapp akut snitt men dom befarade att det kanske var nåt med moderkakan eftersom det inte var blod från slemproppen.

Vad jag har läst (och hört på endometrios möten) så är det tyvärr så att man kan lida av endon efter man tagit bort rubb och stubb- för endon kan spridas runt i kroppen via lymfsystemet och sätta sig i op.ärr etc....Hade nog undvikit att ta bort rubbet....

Tänk vad snabbt 1 år går!
  • dallas

Hörde iaf att man INTE behöver remiss till Endo-kliniken i Uppsala, det är bra att veta! Så man kan ringa dit och boka en tid!!!

• dallas
    linglang skrev 2010-01-15 11:31:38 följande:
    Jag mår så fruktansvärt dåligt av att blöda, blöder två tre veckor när jag har mens, flodblödningar och det gör att jag får extra svåra smärtor och får lättare cystor. Det har gjort att jag känner att när tiden är mogen ska livmodern bort för att slippa blödningen och det som den bär med sig. Jag måste gå på starka smärtstillande för att kunna hantera vardagen och kan inte jobba 100%.Skönt att höra att man inte behöver remiss till endo-kliniken. Funderar på att boka en tid där eftersom ingen kan hjälpa mig här.
    Ja, ring dit!!! Där finns ju alla proffsen samlade, som dessutom bör ta ens problem på allvar!

fido81; jag hade "oförklariga" blödningar ungefär i 10 veckor (v.8-18) i livmodern ibörjan av graviditeten. sen fick jag färsk blödningen ca 1 vecka före bf.

blödningen jag hade avstannade men eftersom det ändå var så nära inpå så skulle dom lägga in mig på BB istället för förlossningen(låg där i 2 dar) men då hade jag ju öppnat mig 2 cm så då tog dom hål på hinnan istället -sen var Alexandra ute 50 min senare, det gick lite för snabbt, hann knappt fatta att man höll på att föda.
  • dallas
    Zelmilainen skrev 2010-01-14 16:59:11 följande:
    är det nån som vet om endon kan påverka menscykeln? jag har alltid haft väldig regenbunden mens, men har sista tiden märkt att den inte riktigt kommer som den ska. som imorse dök den upp dryga veckan innan den "ska" komma...
    Ja, jag tror det, fick oxå mensen typ 7 dar tidigare än vanligt, har dock inte blött så mycket men har ont och är ändå på blödningsdag 6 imorgon- det är SKIT, vi försöker ju bli gravida utan IVF nu (har ju en dotter från IVF och hoppas på ett litet mirakel utan) Men det kanske är lönlöst och dessutom om man nu har fått "skiten att leva upp igen" Får väl avvakta lite och se hur detta utvecklar sig.

Läste i "Endometriosis for Dummies" (en väldigt bra bok som jag rekomenderar varmt!) att vi med endo ibland kan ha problem med att få till det med progesteronet(gulkroppshormonet) och det är ju det som bildas efter ÄL för att göra miljön i livmodern bra för embryot-utan detta eller för låga halter gör ju så embryot inte kan utvecklas eller överleva- dvs OM man får mens för tidigt efter ÄL så kan det vara pga av detta tror det bör gå iaf 12 dagar efter ÄL innan mens det ultimata är ju 14 dagar....Jag fick min mens 10 dagar efter ÄL nu(har en fertilitetsmonitor så jag har full koll på min cykel just nu)
    Funderar på att gå och kolla prog.halten om detta inte var ett undantag vill säga. Kroppen är ju konstig ibland.
  • dallas
    Zelmilainen skrev 2010-01-20 21:28:00 följande:
    kanske kan va värt att kollas upp. dock kommer jag gå på hormoner, etc oavsett om det blir insem eller ivf. detta pga att vi är ett tjejpar som inseminerar i linköping. de gör alltid hormonbehandlingar där. tror de har koll på läget. läkaren där som jag pratat med känns väldigt bra.
    Vad skönt att det känns bra! Hoppas ni blir gravida snart!
    linglang skrev 2010-01-29 10:18:39 följande:
    Hej tjejer! Har en fråga till er ang vården.Hur upplever ni att läkarna bemöter er i sjukdomen? Har ni en och samma läkare eller har ni behövt att byta?Jag frågar för själv upplever jag alltid ett dåligt bemötande kring min endometrios. Jag känner som om jag sitter i ett förhör, läkarna vill ha bevis, ifrågasätter allt, misstror. Jag vet inte hur många läkare jag haft och ingen kan hjälpa. Var hos läkare igår och det blev obehagligt. Fick iaf en remiss till endokliniken uppsala. Hoppas på bra bemötande där.
    Ja, inte har man direkt blivit tagen på allvar- jag blev ju t om skickad till psykolog för min " psykiska besvär" ett par år innan jag fick min diagnos-pga att jag gick till min gynekolog så ofta- han trodde det var psykiskt....Och jag min flane trodde ju oxå det då-för läkarna vet väl vad dom pratar om, haha, men så var ju inte fallet, däremot fick jag gå till kurator i några år efter diagnos för att försöka acceptera sjukdom och eventuell evig barnlöshet...Nu hade vi ju tur och fick en liten dotter efter IVF, men det var ingen självklarhet.
    Nu känns det mest som min gyn inte vill ha med mig att göra, han tycker jag skall kontakta Sahlgrenska "eftersom jag ändå gått där och gjort IVF dom senaste 4 åren" men ändå skall jag höra av mig om mensen börjar strula igen...Fattar ingenting!! Min smärta då?!
    Tror min gyn är sur på Sahlgrenska för att han inte fått några kopior från dom efter min op+ IVF, men det är väl inte mitt fel heller....
    Vill nog helst ha en ny läkare men gynekologerna växer inte på träd i Göteborg direkt och helst vill man ju ha någon som iaf intresserar sig för kvinnor med endometrios.
  • dallas
    ProvisT skrev 2010-02-08 02:44:02 följande:
    Hej tjejer. Phuuu mensen ska komma idag. Det tydligaste tecknet är att det gör så ont i magen innan och när jag går på toa. Aj aj aaaaaj. Andra tydliga tecken är att jag är helt blek, mörk under ögonen, och ögonen är liksom helt röda, som om jag inte sovit på hundra år. Men andra ord känner jag mig inte så sexig. Men ska till min örtman ingen på torsdag. Han är min räddare. Är sååå glad att jag har hittat min grej som gör mig friskt från endo. 1-2 månader ska jag gå dit, sedan efter det ska jag faktiskt till en homopat, som dessutom är helt säker på att han kan göra mig gravid. Ja ja jag har hört det förut:) Kram
    skall homeopaten göra dig gravid... hihihi

Skämt åsido, berätta gärna mer om hans/hennes behandling! Jag är intresserad, har oxå hört att man kan bli hjälpt av homeopatiska behandlingar, kommer dock inte ihåg exakt...
    Vad exakt är det "ÖRTMANNEN" ger dig/gör?
  • dallas

ProvisT; Fladdermusbajs...*ugh*{#lang_emotions_throwup} Låter inget vidare...Men som sagt vad gör man inte för att må bra och öka chanserna till en bebbe

Min svägerska (hon har dock inte endo) hade lite trixigt att bli gravid m mf osv, iaf hon gick på akupunktur och fick nog oxå örter och hade vissa "no-no´s" vad gällde mat, hon åt dessutom bara ekologiskt. Blev gravid med tvåäggstvillingar efter ett par månader. Dessutom (vilket är väldigt sällsynt!) skiljer det 14 dagar mellan tvillingarna, hur coolt som helst. Så jag tror absolut på alternativ medicin....

Jag skall väl vara nöjd med att lyckats få en IVF-bebis, men jisses jag önskar verkligen att kroppen skall fixa ett mirakel till- naturligt, jag kan tänka mig mer IVF men sambon tycker inte att vi skall lägga pengar på det utan, blir det så blir det
    Får väl lägga undan pengar i smyg...

• dallas

Dom pratar om endometrios på "Efter 10"på TV 4 idag(just nu) antar att man kan titta på det via nätet sen...!

• dallas

Halloj!
    var på en föreläsning på SU i lördags (innan lokalföreningen i V:a Götalandslän årsmöte) Tydligen
    så kan man se djup endo med hjälp av MR (det var nåt om att endon skulle vara 3 cm el mer)

Iaf det  var intressant, man inser att tyvärr så saknas det en hel del kompetenta läkare inom endometrios här i Sverige, hoppas verkligen politikerna kan öppna upp ögonen för denna sjukdom, visste ni att det finns fler i Sverige som har endo än vad det finns människor som har diabetes!

• dallas
    Ninny skrev 2010-04-01 23:05:28 följande:
    Godkväll, jag har fortfarande inte varit iväg till barnmorskan med mina problem, känner mig lite rädd å nervös, vill inte ha endo men mycket talar väl för att jag lider av det. Till saken hör att vi försöker skaffa ett syskon till vår pojk men det vill inte ta sig, man blir rädd att man verkligen ska lida av något sådant, och när man läser om era erfarenheter och av allt ni varit med om, all smärta och operationer så känns det ännu värre att det inte finns bot och man verkar ju inte bli av med endo trots alla ingrepp. Finns det någon som blivit av med endo helt? Funkar det med alternativa metoder som akupunktur, zonterapi mm. Hua..måste iväg till veckan, så att man kanske kan få hjälp på något vis, vill ju inte vara rädd varje gång menstruationen närmar sig.Åhh, vad kul Provis T, att ni ska få adoptera, verkligen Grattis. Barn är underbara.
    Jag tycker att du skall kontakta gyn iallafall för om jag känner precis igen vad du skrev, risken är ju att det sprider sig ännu mer och kanske blir värre, bättre att kolla upp först, det kan ju bli sammanväxningar och så (om det nu är endo, vilket det tyvärr låter som) KRAM
Svar på tråden Vi med endometrios 5