• aman

Varför har ni fött tidigt?

Ni som prematurbarn, vad har anledningarna till förtidig förlossning varit? Jag har sedan några veckor onda sammandragningar som inte avtar under vila. Periodvis kommer de tätt och regelbundet. Ibland även med starkt tryck nedåt. Vissa dagar kommer de bara som vanliga sd, vid ansträngning.
    Har haft det så under mina tidigare graviditeter också, men då närmare vecka 30. Är nu i 23 eller 24. I de andra graviditeterna har livmodertappen också sakta utplånats av de onda sd. Jag har börjat öppna mig men fött först i 37+.
    Jag kanske inte behöver oroa mig. Skulle bara vara skönt att höra hur det varit för er andra

• Svar på tråden Varför har ni fött tidigt?
  • hejpa

har du varit i kontakt med förlossningen? jag skulle nog gjort det om jag var du, bäst att ta det säkra före det osäkra. jag gick ett par dagar med liknande smärtor, sen kom det en störtflod av blod och vad man tror var fostervatten, sängliggande på sjukhus i 3v innan barnen togs ut i v.26+2. vet inte om man kunde ha förhindrat nåt om jag kollat upp det innan, men med facit i hand så ångrar jag att jag inte tog kontakt med någon..
    lycka till iaf, det behöver ju inte vara någon fara :)

• aman

Jag ringde MVC i tisdags. Fick lämna urinodling som inte visade någonting. Då tyckte BM att jag skulle vänta och åka in direkt om jag upplevde nåt liknande igen. Det kändes lite förvånande. Samtidigt kanske de anar att jag får dessa känningar för att kroppen är belastad efter 3 tidigare graviditeter de senaste 4 åren. Jag tänker be att bli kollad så fort de kommer i flertal i samband med stark molvärk igen. På sätt och vis hade det ju varit skönt med UVI så att jag fick ett svar på varför och kunde slappna av efter behandling

Hoppas allt gått bra för er!

• Katarina76

Jag tycker du ska kontakta förlossningen i fortsättningen. De har oftast mer erfarenhet än MVC, och kan se med ultraljud hur tappen ser ut.

• hejpa
    aman skrev 2010-01-09 23:56:53 följande:
    Jag ringde MVC i tisdags. Fick lämna urinodling som inte visade någonting. Då tyckte BM att jag skulle vänta och åka in direkt om jag upplevde nåt liknande igen. Det kändes lite förvånande. Samtidigt kanske de anar att jag får dessa känningar för att kroppen är belastad efter 3 tidigare graviditeter de senaste 4 åren. Jag tänker be att bli kollad så fort de kommer i flertal i samband med stark molvärk igen. På sätt och vis hade det ju varit skönt med UVI så att jag fick ett svar på varför och kunde slappna av efter behandling Hoppas allt gått bra för er!
    hehe, jag förstår vad du menar! men skönt att hon verkade ta det på allvar ändå. hoppas att resten av graviditeten blir utan dessa känningar!
    allt har gått jättebra för oss, men jag hade nog velat ha dem inne ett tag till. att få prematurisar är inget jag önskar någon direkt. kram!
  • Underbara ungar

Prematur vattenavgång i v 34+0 med tredje barnet. Mina andra är födda 39+2 och 39+0 så det här kom som en rejäl överraskning.

Axel o5o92o * Enya o7o824 * Isaac o91211
  • aman

När vattnet redan gått har de förstås svårt att veta huruvida någon annan anledning ligger bakom egentligen? Gick allt bra i vecka 34+?

• 2 som vill bli 3

Försvagad livmoderhals

• Rootsler

Jag har ingen aning. Födde i v35+0. Tror personligen att det var mycket stress i första hand, sen har jag även gjort en konisering så kanske det påverkade livmoderhalsen, vad vet jag

• Fatima89

hejsan. jag föde min son i v26. orsakerna var ju tiddig vatten avgång. men frågan jag ställde va Varför vattnet gick?. och det fick jag alldrig svar på. under tiden så jag låga på spec-bb så gorde dom alla tester för att ta reda på om det var någon infektion, om det var något fel på mig el barnet. men allt var som det skulle, det var inget fel alls, inte änns någon med livmoderhalstappen. men vattnet gick ju. och vi fick till svar att när detta händer och alla mår bra så finns det ingen förklaring utan det händer bara.

• MissGos

Jag blev inlagd för misstänkt HVF fredagen den 13/11, (kul?!) onsdagen den 18 hade det eskalerat till svår hvf och de hade försökt att sätta igång mig men Joakims hjärtljud gick ner av sammandragningarna så de fick akutsnitta mig. Då var jag i v 33+6

Älskade Katter Märker Man
  • Fatima89
    MissGos skrev 2010-01-20 15:18:03 följande:
    Jag blev inlagd för misstänkt HVF fredagen den 13/11, (kul?!) onsdagen den 18 hade det eskalerat till svår hvf och de hade försökt att sätta igång mig men Joakims hjärtljud gick ner av sammandragningarna så de fick akutsnitta mig. Då var jag i v 33+6
    ojdå det låter inte kul....

födes din pojk den 18sep -09. jag föde min lilla kille den 17 sep
  • ChoopChoopSong

Våra tvillingar plockades ut med ks i v 36+2, pga diverse omständigheter. Främst för att jag hde hvf, mkt högt blodtryck + var över 30 år och förstföderska. (Att då köra igångsättning och klämma ut tvillingar den "vanliga" vägen sas, ansågs helt enkelt inte lämpligt.) Dessutom började mina moderkakor fungera dåligt och framför allt flickan, ansågs ngt tillväxthämmad.

Bäst för alla, alltså

• MissGos
    Fatima89 skrev 2010-01-20 19:09:04 följande:
    Nej, han föddes i november =)
    Älskade Katter Märker Man
  • lille08

Orsaken till att vår bebis föddes för tidigt var för att jag blev sjuk. Drabbades av cancer under graviditeten och behövde komma igång med cellgiftsbehandling. Så vår lille Erik fick plockas ut i v 32.

• camizz

livmoder inflamation-födde vecka 24+4

Elvis 070227 Thilda 080428 Ronja 091020
Svar på tråden Varför har ni fött tidigt?