Inlägg från: Anonym (chipsoman) |Visa alla inlägg
  • Anonym (chipsoman)

Jag tror att jag är chipsberoende!!!

Pelargonen skrev 2010-01-10 21:24:53 följande:
    Du kommer klara det! Jag hejar på dig!
    Åh, tack Jag har klarat två dagar utan chips nu!!! Utan annat "skräp" också faktiskt. Äter knäckemackor och frukt på kvällarna, funkar rätt bra faktiskt!

Jag har gjort upp dessa regler.
    ALDRIG mer chips med ETT undantag per år, vilket är Eurovision song contest finalen Inget annat snacks är tillåtet, endast popcorn på bio.
  • Anonym (chipsoman)
    Anonym skrev 2010-01-12 00:53:45 följande:
    "skapar" man sig ett missbruk så finns det en risk att man inte mår bra av den. Om an däremot omvandlar sitt "missbruk" till nått mer lätthanterligt som en påse chips framför en bra film så blir det lite nog lite mer lättsmält :D
    Snälla SNÄLLA bara säg till mig HUR jag ska omvandla detta "missbruk" till nått mer lätthanterligt, bara säg mig. Det verkar så lätt när du säger det! Att jag aldrig tänkt på det förut Det är ju bara att "omvandla" hahahaha.

Sååååå många gånger jag försökt. EN påse i veckan eller liknande. Det fungerar inte. Det blir mer. Och "en påse chips framför en bra film" som du säger.... hur blir det då när man ser en bra film varje kväll som jag gör?

Jaja, välkomna ni andra chipsberoende!

Idag är min tredje dag utan chips. Ärligt talat så kände jag igår när jag åt tre knäckemackor (en med ost + gurka, en med creme bonjour, en med griljerad kyckling + gurka) att det var faaan så mycket godare än chips! För varje gång jag äter chips så mår jag illa efteråt, blir "tung" i kroppen o känner mig mätt ända upp i halsen. Den äckliga känslan slapp jag, fast jag åt något gott!

Att HA ett beroende är det värsta. Och även om det inte blir konsekvenser för utseendet så blir det garanterat konsekvenser på insidan av kroppen.... allt fett, alla tillsattsämnen som finns i chipsen. Så även om vi inte blir feta av vårt chipsberoende, så mår inte kroppen bra ändå.
  • Anonym (chipsoman)
    Anonym (milla) skrev 2010-01-12 08:53:27 följande:
    Många skrattar åt dig här inne ts, men jag funderar över hur du mår. Har det hänt något det senaste året? Visst, man kan säkert bli fysiskt beroende av chips. Men om man plötsligt förändrar sina matvanor och börjar stoppa i sig skit varannan kväll så låter det som ett sätt att hantera något annat som kanske är jobbigt. Att stoppa något i munnen kan vara ett sätt att hantera stress, en flykt som ger omedelbar tillfredställelse. Det verkar ju lite grann som att du går in i din egen bubbla när du ska sitta där och äta dina chips. Det är något som jag själv känner igen mig från då jag hade en ätstörning och hetsåt. Hur mår du i övrigt?? Är du stressad över något i ditt liv. Hur mår du när du sätter dig ner för att äta chipsen?
    Jag tror inte att jag är fysiskt beroende av chips, men däremot psykiskt beroende. Jag tror förövrigt att de flesta beroenden egentligen är psykiska.

Jag hade en svår tid hemma när jag var yngre. Kom inte överens med min styvpappa och det var "krig". Jag minns att jag ibland gick ned till kiosken för att köpa chips o satte mig i instängd på mitt rum o åt chipsen istället för att sitta med resten av familjen o äta middag. Dock var det inget beroende då. Men chipsen blev jag mätt på o det blev ett sätt att fly undan att sitta med den icke-fungerade familjen som det blev bråk mellan varje middag. Jag ville inte vara med om det. Så jag åt mig mätt på chips i mitt rum istället.

Jag bröt mig loss från ett destruktivt förhållande för ca ett år sedan. Men jag åt nog chips flera gånger i veckan redan när jag var i förhållandet. Jag TROR att det började efter jag fått min dotter. Det var ganska kaotiskt då eftersom vi var tvungna att flytta till ett främmande krigsdrabbat land när dottern var 1 månad. Vi bodde där i 3 månader men jag trivdes såååå bra. Men omställningen samtidigt som jag nyss blivit mamma var ju såklart omtumlande.

När jag sätter mig för att äta chips så mår jag jättebra. Det är en hel ritual. Gå till affären o köpa det. Blanda dippen hemma. Kyla ned colan ordentligt. Plocka fram allting och sätta på den där filmen på datorn. Jag känner mig trygg när jag äter. Jag "vet vad jag gör", håller mig sysselsatt, "i kontroll", har ett mål (att äta chipsen). Svårt att förklara.

Men nu är jag som sagt på min tredje chipsfria dag!

By the way, jag ska börja KBT i slutet av månaden o kommer självklart ta upp detta beteende.
  • Anonym (chipsoman)

Anonym (milla) skrev 2010-01-12 09:29:38 följande:
    Vad bra att du ska böja i terapi  Vad glad jag blir att du ska få hjälp! Jag förstår vad du menar med ritual. Jag har haft sådana ritualer. Men jag avsluatde min ritual med att kräkas upp alltihop. Bra att du inte har det att jobba med också. Det låter verkigen som att ditt chipsätande är ett sätt att hantera ångest och stress. Vi fungerar ju så, vi hittar sätt att lugna ner oss själva. Har vi inte lärt oss något annat sätt att förhålla oss till våra egna känslor så är det lätt hänt att ta till mat, alkohol eller något annat. Jag hoppas att du får uppleva att du kan komma i kontakt med vad du känner och behöver på ett nytt sätt i terapin. JAg går själv i terapi. Det har förändrat mitt liv. Lycka till! Kram på dig!
    Tack så mycket! Lycka till du med & stor kram.
  • Anonym (chipsoman)
    Thefluffy skrev 2010-01-12 17:23:24 följande:
    haha äntligen några i min egen situation. Jag har sedan jag var 14 ätit MINST en chipspåse om dagen, i mina tonår oftast två. Har ett chipsskåp hemma, som min sambo  inte vågar röra. Har stenkoll haha Jag jobbar till sjöss och när jag åker ut brukar jag har med mig en extra bag fylld med chipspåsar, då man inte får packa så mycket brukar jag på jobbet ha en liten "bantningskur", får helt enkelt inte med mig fler än 12 påsar, och detta till 35 dagar! Är inte heller överviktig, väger ca 60 till mina 178 cm, det sjuka är att när jag kommer hem efter 5 veckor på båten så ser jag alltid ut som ett skelett. Jag inbillar mig att min kropp behöver sina chips:P
    Du kanske inte äter så mycket mat förutom chipsen när du är på båten?
    Jag har nämligen märkt tydligt att om jag skippar maten & äter chips istället under en längre period så går jag ned i vikt. Har nog med o göra att det inte innehåller någon näring. Som när de gjorde test på en vältränad person som började äta endast på mcdonalds så gick han ned i vikt, hans kropp förtvinade ju pga näringsbrist.

Har du försökt sluta med chipsen någon gång? Mår du dåligt av beroendet? Har du pratat med någon läkare?
    Jag är inne på min 4 chipsfria dag nu o det går förvånansvärt bra (jag har ju ändå mina cigg ) med att äta knäckemackor o frukt istället.
  • Anonym (chipsoman)

katta4 - om en person som vanligtvis äter en chipspåse om dagen + normalt med mat och INTE går upp i vikt trots att man inte rör på sig (dvs intar MER energi än man gör av med) och sedan inte äter så mycket mat men fortsätter med chipsen så går man troligtvis ned i vikt. Så var det för mig iallafall. Det var det jag ville få fram.

Men jag måste ha en otroolig ämnesomsättning eftersom jag knappt rört på mig alls men ändå kan äta en stor chipspåse om dagen + frukost, lunch, middag utan att gå upp i vikt.

• Anonym (chipsoman)
    spaceylisie skrev 2010-01-13 19:48:46 följande:
    Jag var helt tokigt chipsberoende förut. PRECIS som du skriver. Vad jag gjorde var kort och gott att bryta mönstret eftersom jag hade möjlighet till det: Jag åkte ett halvår till Island och jobbade på fiskfabrik. Det första jag gjorde var att köpa ett 6mån-kort på gymet där, och i och med jobbet fick jag regelbundna matvanor. (Kunde jobba från 03 till 19...) Tränade MINST tre ggr/veckan efter jobbet och gjorde upp med mig själv om att skippa chipsen en månad.  Jag RASADE i vikt och då jag kom hem tog det ett knappt år till dess jag träffade sambon som inte är alltför förtjust i chips. Att vräka i mig en påse framför honom skulle för min del kännas grymt pinsamt, så alltså låter jag bli. Visst blir det chips ibland, men då måttligt. 
    Va skönt för dig att du numera kan äta chips "normalt" :)
    Man behöver nog som du säger, verkligen BRYTA mönstret.

Min tanke är att vara helt chipsfri i två år (förutom på eurovision då) och sedan försöka börja med "fredagsmys", med en chipspåse som hela familjen delar på, kanske till o med en 200 gr. Såna påsar var det ju bara förr.
  • Anonym (chipsoman)
    Anonym (N) skrev 2010-01-13 16:25:55 följande:
    Jag har ett annat beroende av skräpmat (inte chips) och har hemskt svårt att sluta med det eftersom jag också är smal. Har gått och kollat blodvärden, kolesterol etc för man tänker ju att även om man inte är tjock så kan det ju ändå märkas att man äter onyttigt i blodet men jag hade superbra värden =S Så då känns det ju som att det inte finns någon motivering för att sluta. Angående chipskvällar där man inte vill dela med sig så vill jag inte heller dela med mej av mitt beroende på myskvällar =P Men då brukar vi göra så att alla tar med sig eget snacks så blir det inga problem =P
    Jag tror att det finns ämnen som lagras i kroppen som inte går att mäta, ämnen som inte är bra alltså. Om man tänker på chips tex, så innehåller väl de flesta chipssorter glutamat (E621) Har ingen chipspåse hemma nu så jag kan inte kolla Men det ämnet är ju iallafall cancerframkallande. Visst, "allt" är ju cancerframkallande i dessa dagar, men så länge man äter allt med måtta så är det ju "lugnt". Men om man äter överdrivet av något som innehåller glutamat så kan de ju knappast vara bra....

När blodådrorna blir tjockare på väggarna av allt fett, kan det mätas?
  • Anonym (chipsoman)
    Thefluffy skrev 2010-01-13 19:38:40 följande:
    Jag äter nog ganska lika mängder mat på båten som hemma. Skillnaden är ju att jag inte äter lika mycket chips där så det är klart att det är att jag äter för lite vanlig mat som gör att jag går ner i vikt. Man är väl helt enkelt van att fylla upp dagskvoten med de underbara chipsen. Men bättre att inbilla sig att kroppen inte klarar sig utan chipsen än att tvinga i sig mer nyttig äckligmat ;) Jag mår dock inte dåligt av mitt beroende, men borde säkerligen kolla upp blodvärden jag också.. Hade ett vad med min pojkvän att jag skulle hålla upp en månad en gång men tyvärr var han för mesig, han lät mig få "priset" fastän jag fuskade... 4 chipsfria dagar är strongt! Egentligen borde man kanske passa på att haka på så man kan peppa varandra, men jag har ju en massa nyinköpta goda påsar i mitt skåp... hmmm
    Vet du vad? Ät upp dina chipspåsar, och häng på sen! Det spelar ingen roll att vi inte slutade samtidigt. Kom igen, let's get free
    Efter att du ätit upp allting så ska du ta bort din hjärntvätt, chipsen löser inga problem, du njuter inte av chipsen, du behöver dom inte. Chipsen har gjort dig till slav, de förgiftar din kropp, det är du som har kontrollen inte chipsen o du ska visa det! Chipsen är ohälsosamma, onyttiga och tänk om kilona kommer ikapp dig sen!
    You can do it! Det finns ju mycket annat gott istället... nötter, frukt, ja godis till o med. Så länge det inte går till överdrift och att man känner att man KAN klara sig utan.

Kom igen nu, gör upp dina egna regler, kanske en påse i månaden? Eller hur hårt du nu vill ha det. För mig är den 1 ggn per år som sagt.

Häng på alla ni som vill! Vi ska peppa varandra
  • Anonym (chipsoman)
    Anonym (tuva) skrev 2010-01-16 08:49:36 följande:
    Du rökte va? Oroar du dig över blodådrorna ska kalkas igen är det nog läge att sluta röka i första hand, det är faktiskt den värsta boven. Mer än onyttig mat/godis. För övrigt börjar åderkalkningen i 20-årsåldern hos alla. Sedan hur man skyndar på den, det är en annan fråga.
    Då jag mått mest psykiskt dåligt av chipsen + den var dyrast (ca 60kr/dag medans ciggen blir 20kr/dag) så började jag att ta bort chipsen.

Klarade mig igenom fredagen tillomed

Men jag kommer ta tag i rökningen sen också.
  • Anonym (chipsoman)
    Anonym (E621) skrev 2010-01-16 11:17:41 följande:
    TS, jag såg att du nämnde E621 och det var det jag ville lägga till. Debatten går het om glutamatets skadligt eller ej, men vad det gör iallafall är att stimulera kroppen att vilja ha mer. Det är vad det gör med mig. Jag var inte lika 'into' chips som du beskriver men E621 gör mig bottenlös. Äta äta ÄTA, och jag har märkt att just chips get mig den största reaktionen. Det blev lite längre än vad jag tänkt, men mitt tips är att försöka ta bort all E621, glutamat, smakförstärkare etc ett tag ur maten (finns överallt!). Det hjälpte mig jättemycket. Jag tog en 9 månaders total break och nu kan jag äta smakförstärkare nån gång bara ibland utan att det barkar iväg.
    Tack för ditt inlägg! Jag försöker redan undvika glutamat så mycket det går (väljer ekologisk buljong om det finns tex), men chipsen har jag aldrig kollat vad de innehåller, har inte brytt mig hehe.

Det blev ett test för mig i torsdags iallafall... sambon ville ha popcorn o jag satte mig på golvet o började gråta. Jag har ju även förbjudit popcorn till endast bio. Men det gick bra tillslut. Jag stod emot. Vi satt o kollade på film o jag fällde några tårar o tyckte synd om mig själv men sen gick det över
  • Anonym (chipsoman)
    Mon Amie skrev 2010-01-22 15:40:05 följande:
    Du förknippar chipsen med nåt trevligt och jag tror snarare att du är beroende av mysstunden än chipsen. Ät dig mätt på något nyttigt och skaffa dig en hobby. Kanske gillar du handarbete eller pyssel, det kan man också göra framför tv-n. Eller kanske du renovera ett rum, tapetsera? Eller kanske kvällspromenader kan vara något för dig. Ring någon när suget sätter in.
    Jag har skapat mysstunder varje kväll framför teven sedan jag slutade med chipsen. Supergoda knäckemackor, frukt, kex + god ost osv osv osv. Men fortfarande är varje dag som en kamp mot chipsbegäret.

Häromdagen var jag sååå sugen. Jag ringde min pojkvän & berättade att jag funderade på att köpa chips. Han tyckte att jag skulle vänta en vecka till, för att bevisa för mig själv att jag inte är beroende. Jag blev sur, slängde på luren o funderade starkt på att skicka ett sms typ "jag ska bannemig ha mina chips ikväll, du behöver inte komma hit på en vecka om du ska vara sur över det". Jag skickade såklart inget sånt sms utan insåg direkt att jag verkligen inte är _redo_ för chipsen än.

Det ska vara typ att man går i affären o handlar mat o kommer spontant på idén "ja, varför inte ha lite chips ikväll, det vore gott!" DET är normalt.

Iallafall, så har jag hållit mig i två veckor imorrn. ETT misstag med en liten skål popcorn har dock skett. Men ingen större skada skedd.

JAG LÄNGTAR TILL EUROVISION!!!
  • Anonym (chipsoman)
    Anonym (I KNOW!) skrev 2010-01-27 09:05:06 följande:
    Jag var BEROENDE. Vi åt mycket  chips hemma när jag var liten och på gymnasiet köpte jag det ofta på vardagar men alltid på helgerna. Jag var smal, vägde 52kg/157lång. När jag fyllde 20 small det till! Jag o min kille som då bodde ihop käka massa god mat, vi hade mys varje kväll, drack cola och åt chips. Jag cyklade inte, körde bara bil, tränade inte. Jag vägde som mest 66kg!!!! Fick finnar som fan och blev deppig. Försökte med viktväktarna o gick ner några kilo men chipsen älskade jag o sparade points till. Jag gjorde slut efter 3år av himla massa skäl men åt ganska mycket chips sen när jag bodde själv också. Kunde se fram emot en kväll med chipsskålen, choklad o cola, det nästan pirrade i magen! Kände mig som en hetsätare. Kunde äta 200-300g chips + 100g choklad och 1,5 liter cola EFTER middagen. När jag mådde lite bättre efter samtal med kurator (tyckte ofta synd om mig själv) och ville hitta kärleken igen så skärpte jag till mig. Jag försökta äta ordentlig mat, tränade lite mer. Jag började dejta på nätet, kände att jag ville vara fräsch. Började gå ut med en kompis på helgerna istället för att sitta vid tvn, försökte bryta mönster. Jag vägde 55 igen och min nuvarande sambo äter inga chips alls. Så när vi träffades för drygt 2 år sen åt jag jmindre o mindre chips eftersom han inte gillade det. Vi åt mer riktig mat till middag, han älskar att laga mat. men framförallt var vi aktiva och umgicks med våra vänner, tränade båda två (inte överdrivet mycket, men höll igång) och jag slutade röka för han hatade det (feströkte bara men ändå). Nu har det gått drygt två år och jag äter chips om det bjuds eller köper själv max 1 gång i veckan, måste också ha lite choklad till. Idag väger jag dock 60 kg för jag jobbar mycket tidiga mornar och orkar inte träna + äter fortfarande en del hamburgare om jag är stressad. Tänker alltid på min vikt, ville jag så skulle jag kunna hetsäta igen. Men jag tycker det känns skabbigt och ofräscht när jag tänker på hur jag såg ut en gång. Finnig och småfet, helt okontrollerad! Sen satt jag o tyckte synd om mig själv. Till viss del var det synd om mig, har inte haft det lätt jämt men jag är den enda som kan göra nåt åt det. Det som varit har ju varit.  Blev långt detta, men jag tror att måendet påverkar ens beteende jättemycket. Rent teoretiskt så innehåller ju chips massa salt, fett och smakförstärkare. Glutamat är väl beroendeframkallande? Du måste nog bara bestämma dig, för även om man har bra värden så är det nog inte så bra ämnen man får i sig för mycket av. Framförallt blir man ju så "tungt" mätt och blir slapp. Men det är svårt, än idag kan jag längta efter chipsen jag får på helgen  Jag tycker det är okej att jag äter lite chips o choklad ibland. Jag äter aldrig godis eller dricker alkohol, röker. Mitt mål nu är att komma igång o träna mer än 1 gång i veckan som idag.. Och äta hemlagad mat varje dag, iaf i veckorna haha.
    Tack så jättemycket för att du delade med dig av din historia!!!
  • Anonym (chipsoman)

Ser att jag fått lite fler inlägg i min tråd, tack för det

Måste erkänna att jag har syndat... jag har inte hållit vad jag lovat.

Jag lovade inget chips förutom en gång per år på eurovision song contest och inga popcorn förutom på bio.

Förrr veckan åt jag popcorn två gånger, dock inte överdrivet mycket o inget smält smör över.

Men den stora synden hände när jag i söndags kände mig så stolt över att ha gjort klart min hemtenta så jag ändrade mina regler till "en chipspåse + dip + cola efter varje tenta, dvs en gång i månaden". Då hade jag varit utan chips i två veckor! (har aldrig klarat så lång tid förut).
    Jag köpte lättsaltade för att undvika glutamaten, köpe en dip till och en 0,5 liters cola.

När jag väl satt framför datan o skulle börja med filmen o chipsen så var det ju såklart jättegott i början. Men när jag sedan tryckt i mig hela skålen (ca 200gr) med dippen så mådde jag illa, fysiskt. Det kändes helt äckligt i hela kroppen, kände mig så äckligt mätt o tung. Blääää. Hur kunde jag sakna detta varje dag i två veckor, detta som får mig att må så dåligt i kroppen?
    Men ändå, så åt jag upp de resterande 100gr + 100gr som fanns i en annan påse sedan länge och åt det med creme fraiche dagen efter.

Jag har dock stått emot att köpa mer både igår och idag. Kanske jag kan klara detta utan att falla tillbaka riktigt ordentligt ändå?

Jag skulle så gärna vilja kunna äta en påse i veckan. Och hålla mig till det.

Nu har jag ju slutat röka och börjat träna också. Så det känns jättebra!

Ska iallafall försöka tänka på att undvika glutamat. Köpa lättsaltade så ofta som möjligt.

Svar på tråden Jag tror att jag är chipsberoende!!!