skogsbollen skrev 2010-08-07 21:07:05 följande:
@Korvmedbröd:
Men shit.... vilken grej! Vilka j-a typer det finns. Jäkligt otrevligt... kan se det framför mig, vilken dramatik. Obehagligt att råka ut för såna där typer som inte är vid sina sinnens fulla bruk. Man vet lixom inte vilken värld de befinner sig i för stunden.
Det påminner mig om en händelse för drygt 2 år sen, då jag med min gravida Alvin-mage går på stan med en nästan lika gravid kompis och möter en hyfsat påtänd kille. Just när vi börjar närma oss honom så skriker han "kom inte närmare, för då kastar jag ost på er", och sen börjar han kasta små ostbitar efter oss. Helt galet! Vi lade händerna över våra magar för att skydda de små därinne och pep iväg illa kvickt. Obehagligt!
Pust! Vilken pärs vi hade förut. Alvin sov länge inatt och vaknade sent och när han inte velat somna vid 14-tiden idag så bestämde vi oss för att försöka hålla honom vaken istället. Han var på jordens jobbigaste humör, men lite lek med granntjejen höll honom i hyfsad form. Vid 17-tiden blev det dock en riktig konflikt då Alvin skulle ha en macka med smör. Efter att ha sagt till honom 3 ggr att INTE äta smör med kniven direkt från smörbyttan, så fick han ta en sista klick smör med kniven till sin macka och sedan tog jag bort smörpaketet. Då tog det hus i helvete, övertröttheten i samband med att inte få sin vilja igenom triggade igång ett hysteriskt utbrott. Han kunde inte alls komma till sans utan bara skrek, grät och hulkade. Till sist somnade han i Oskars knä, utan blöja och med Foppa-dojjorna på sig, utan mat i magen.... stackaren. Oskar la ner honom i sängen och när han slumrat några minuter försökte vi lirka av dojjorna, men då vaknar han, blir vansinnig igen och skriker och gråter ytterligare 10 min, trots att han fått tillbaka skorna. Nu äntligen har vi lyckats få av honom skorna och på en blöja, så nu får det lilla gossebarnet sova så länge han vill. Usch, det är så jobbigt när de blir så ledsna. Någon som känner igen sig?
Läste i nån bok om trots att 2-åringen ofta lever i ett ständigt dilemma av att vilja och inte vilja på samma gång, de vill ha kakan i handen, samtidigt som de vill äta den, de vill både "ja" och "nej" och det är så enormt tydligt på Alvin just nu. Kakproblemet löser han iofs med att alltid ta två kakor och bara äta en
men annars.... ena sekunden "ha vatten" å sen när man tar fram ett glas "inte ha vatten" och ställer man då tillbaka glaset så är det återigen "ha vatten" med ett efterföljande litet utbrott för att man enligt honom gjort fel. Vad var det mer det stod i den där boken....jo, att en 2-3-åring har en liten konflikt med sina föräldrar var 3:e minut och 2-3 stora konflikter per timme. HJÄLP!!??
Oups!
Nu vaknade han därinne.... "vill inte ha blöja....huhuhu".... Hans far tar det.
låter bekant med dessa utbrott, vet precis vad du pratar om