Nenne:
Det är så härligt att höra om din stolthet över viktigt! Jag tycker verkligen att du är hur duktig som helst (och din supergravida kompis också! Inte illa pinkat med stavgång fem ggr denna vecka!!!)! Ska bli roligt att få följa dig under denna andra resa!
Åh, vi har haft en underbar dag idag! Började med lunch med två tjejkompisar till mig. Den ena nyfölöst och i sällskap med sin pojke EN VECKA GAMMAL! Men ni förstår ju! Och den andra, som jag inte träffat på sju, åtta år (FAN! Hatar att räkna år sådär!) med sin ettåriga dotter. Det är helt fantastiskt vad gamla vänner kommer tillbaka in i ens liv med barnen!
Efter det drog vi in till stan och mötte min pappa på Tekniska Museet som kan stoltsera med en flygplansutställning a la Abbefavorit! Han älskar flygplan just nu! Dessutom en massa roligt för vuxna också! Åt på restaurang efteråt och jag blev förstås Mamma Stolt som en Tupp då pappa var HELT SÅLD och IMPONERAD av Abbes skötsamma, duktiga och snälla jag. För han har verkligen varit ett praktexemplar var det gäller blivande tvååringar idag!
Sen kommer vi till tågresan hem. Love sover skönt i vagnen, på barnvagnsplatsen tåget har. Vi sitter på säterna strax intill. Varför ska folk envisas med att sitta där när de varken har packning, hund eller vagn själva? Och så kommer det in en full, gammal, spinkig, smutsig gubbe med sina två hundar och ska såklart sitta där inne i barnvagnsdelen. Och på ett säte, som inte går att fälla ner för att fotstödet till barnvagnen tog emot. Men här är vi envisa och varken blyga eller rädda av sig. Och eftersom Love sover, så ska vi gulla med honom, tänker han. Gulligull! Klapp! Klapp!
Jonas säger till honom, att inte röra. Och han var helt okej med det. Tills det slog slint.
- Vadå Så JAG ÄR PEDOFIL? A! JAG ÄR EN PEDOFIL! så börjar han ta på Loves händer igen. Varpå Jonas springer fram och slår bort hans hand och säger - Pilla inte på min son! Han sover! Okej?
Då började han gapa och gasta om att han var pedofil och att alla jävlar lyssnar på för mycket på kvinnor och rapport och hej och hå. Jonas ber honom att hålla käften. Äckliga gubben fortsätter att skrika om att Jonas är sjuk i huvudet och inga hjärnceller har. Tror du att jag är sjuk eller? frågar gubben och Jonas svarar, såklart - Ja, det verkar uppenbarligen så. Gubben börjar surna till än mer och min lillebror som varit med oss hela dagen höjer rösten, som jag aldrig hört honom förut - NU HÅLLER DU KÄFTEN OCH BYTER PLATS! DE VILL INTE ATT DU SKA PETA PÅ DERAS UNGE SKA DET VARA SÅ JÄVLA SVÅRT ATT FATTA? Helt plötsligt förvandlas tåget till en filmstudio. Gubben reser sig upp och börjar skrika så högt han kan, likt en björn, en mördare, en sinnessjuk - WWWWWWAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHH WAH WAAAAAAAAAAAH WWWOOOOOOOOOOOIAAAAAAAAAAAAAAAHH, och började springa fram mot våra platser. Folk som satt precis bakom sprang och gömde sig längre bak i tåget. Och kvar satt vi med förvånade ögon. Han böjer sig över min bror och fortsätter sitt brutala vrålande. Alltså VRÅL (ingenting annat). Så sätter han sig mitt emot honom och börjar slå honom på armen som vilar mot fönsterbrädan. En gång. Två gånger. Tre gånger. Sen reste han sig mot Victor (min bror) igen, varpå han också reser sig beredd på attack och gör något fotbollstrick med sin egna kropp och hamnade mer bredvid oss andra. Jonas ber gubben att lugna ner sig och faktiskt så gör han det och säger "MEH DET VAR JU HAN SOM BÖRJADE!" och pekar på Victor! Sen gick han tillbaka till barnvagnsplatsen med sina två hundar. Då kom konduktören och bad honom med bestämd ton att byta vagn eller gå av ("för det här var hans tåg! Och det var han som bestämde på det"!). Gubben börjar försöka psyka och snacka om små snoppar, förminskade hjärnor och avsaknad av hjärnceller (..igen.. mot Jonas) och ville att både Jonas och Victor skulle ta av sig solglasögen och så att han "KUNDE SE DEM".
Till slut gick han av. Och Abbe blev återigen en vilding som ville göra allt annat än att sitta stilla (under tiden satt han med snutten i mitt knä o nappen i munnen och bara råglodde - han undrade väl varför den där mannen helt plötsligt skulle komma och leka monster).