Inlägg från: Knastroll82 |Visa alla inlägg
  • Knastroll82

Vi som fått bebis/hade bf i September 2008 del 7

Anette, Liam kan äta hur mycket som helst. Hur mycket man än serverar så glufsar han (oftast) i sig allt på tallriken.

Liams mat/sovschema ser ut så här:

Frukost runt 8.00
    Gröt gjord på 1½ dl grynblandning (råg, vete, havre, korn - fullkorn) samt en burk fruktpuré (100 gram).

Mellis runt 10.30
    Varierar, men oftast en smörgås eller yoghurt, och frukt.

Sover middag

Lunch runt 13.00
    250-400 gram hemlagad mat.

Mellis runt 15.00
    Varierar, oftast nått i stil med frukt, yoghurt, majskrokar, smörgåsrån eller liknande.

Middag runt 17.00
    250 gram hemlagad mat.

Kvällsmat runt 19.00
    Gröt gjord på 1½ dl grynblandning (råg, vete, havre, korn - fullkorn) samt en burk fruktpuré (100 gram).

• Knastroll82

Jag ville gärna amma åtminstone ett år (även fast jag avskydde det) men när Liam fick smak för mat så ratade han bröstet. Ganska precis vid niomånadersdagen bestämde han att tutte var för bebisar, och att han inte längre var en bebis... {#lang_emotions_tongue_out}

• Knastroll82
    *Liten rapport via trådlöst bredband*

Nu har vi flyttat in i VÅRT hus, äntligen!
    Allt är kaos, med saker överallt, men ååååå vad härligt det är!
    Källaren är läskig dock...
    Saknar er jättemycket, men tiden och uppkoppligen finns inte riktigt.

Liam tycker allt är konstigt, och sover dåligt. Men det vänder nog snart.
    Kram till alla härliga mammor!
  • Knastroll82

Droppar in igen en snabbis.

Tack för alla lyckönskningar, det här blir bra bara vi får ordning på alla grejer..

Och ullfettsalvan alla pratar om heter Purelan (osäker på stavningen) och är GULD värd!

• Knastroll82
    Saza skrev 2010-02-04 13:38:39 följande:
    Kopierat från bloggen:Hostan blir värre och värre, snoret rinner och han matvägrar. Ingenting vill han ha, inte ens välling eller frukt.Tempen ligger konstant mellan 39 och 40 grader. Får ner den ca 1 grad med Alvedon, men efter bara 3 timmar är den uppe på 39 grader igen.Usch... börjar bli lite orolig
    När Liam hade hög feber fick vi tips om att ge honom glass, sockret är mindre skadligt än febern. Samt att badda med en fuktig trasa på hans kropp. Om möjligt låta honom bada i svalt men inte kallt vatten, ska inte kännas obehagligt.

Här hemma fortsätter cancer-eländet.
    Morfar kan de inte göra något åt, nu medicinerar de endast mot smärtan. För att göra tiden han har kvar så bekväm som möjligt. Och så har han blivit otroligt virrig, troligen demens. Så rent krasst känns det som det vore bäst för alla parter om det gick fort... Jag vet att mormor har jättejobbigt, för morfar har blivit bitter och rent elak.

Pappa fick i veckan en pic-line inopererad för cellgiftsbehandlingen. Han opererades ju för två månader sedan, för ändtarmscancer. De var tvungna att plocka bort allt, samt stor del av prostatan, så pappa har nu stomipåse.
    I alla fall så var cancerformen han hade så pass elak så de vill behandla honom med cellgifter intravenöst i ett halvår nu efter operationen.
    Som om inte det räckte så började han i helgen få väldigt ont i magen, såde åkte in akut. Han är under utredning nu, men de misstänker att tarmen har lagt sig i ett veck och täpper till. Ont har han då i alla fall, trots att han knaprar morfin som godis ungefär. På grund av det magonda har nu cellgiftsbehandlingen (som skulle startats i går) skjutits upp.
  • Knastroll82

Och saza, du kan varva med alvedon och ipren. Inte samma verksdamma ämne. Så medicineringen kan ske oftare utan att överdosera.

• Knastroll82
    anuya77 skrev 2010-02-05 09:11:37 följande:
    Angående språkutveckling så såg jag när jag läste, att vid 18 månader brukar/bör barnen kunna ca 20 ord. Det kan Hugo absolut inte. Han kan  typ 7-8 st.  Något o bli stressad över?
    Äh, jag tror att barnen tar det i sin egen takt.
    Vissa fokuserar på det fysiska (springa, klättra, pilla) och andra fokuerar på det språkliga (som prat).
    Liam var över året innan han lärde sig gå, klättrar inte speciellt mycket (jämfört med andra ungar) och är dålig på att äta själv. Han pratar desto mer i stället.

Mamma, Pappa, Äta, Sova, Bada, Titta, Blöja, Bajs, Städa, Nönö (gröt), Tötti (törstig), Vovve, Mjau, Bang, Ajajaj, Nej, Ja, Toa, Jobba, Trött, Napp, Upp, Ner, Lampa, Hej, Den, Där, Stumpa, Mommo, Moffa, Faffa, Fammo, Manda, Ia (dagmamman), Buss, och mer som jag inte kommer på just nu...
    (och så tror jag att han tror att telefonen heter mommo)

Han sätter ihop orden två och två också, som "pappa jobba", "mommo toa" osv.
  • Knastroll82

Åh, måste berätta också.

Liam är städgalen, han ska sopa och dammsuga hela tiden och blir APSUR om man tar av honom dammsugaren t.ex.
    "Städa, städa, städa" skriker han på högsta volym.
    Han är nöjdsålägen han får gå och dra runt kvasten eller dammsugarslangen efter golven, poar runt och är lycklig. Tokunge!

Och så vet han minsann hur både mamma och pappa låter:

Jag: Hur låter vovven?
    Liam: Vovovovov!
    Jag: Hur låter kissemissen?
    Liam: Mjaaau!
    Jag: Hur låter ballongen?
    Liam: Bang!
    Jag: Hur låter pappa?
    Liam: *gör pruttljud med munnen*
    Jag: Hur låter mamma?
    Liam: Ajajajajaj!

• Knastroll82

L33L00 > Grattis i efterskott, missade totalt i går. Hoppas du fick en fin dag!

Sjö > Fy sjutton vad hemskt! Mina vänner förlorade sin dotter i vecka 42+3, hon bara dog helt utan anledning. De hittade inga fel varken på mamma eller barnet. Klassas som PSD.

Tobiq > Stort grattis till huset! Underbart!

Vi har bott i vårt hus i två veckor nu, och lever fortfarande i kaos. Det finns nämligen inga garderober (de som fanns tog förra ägarna med sig, lite sniket kan tänkas) så vi har ingen stans att göra av grejjerna.
    Detta ska dock botas i helgen med en IKEA tripp, känner på mig att det kommer bli DYRT. Och i dag kommer vår frysbox! Äntligen! Fins bara halv frys här, och där får ju inte plats någonting alls känns det som...

• Knastroll82

Här kommer trådens första lunchtips!

Lax under ett täcke av cremefraischemorot serverad med potatis och ärtor.
    (Jag brukar göra mycket och frysa in i matlådor)

Ingredienser:

* Lax i önskad mängd
    * 3 morötter per portion
    * 1 burk cremefraishe (kan behövas med om du gör storkok)
    * Dill (jag kör på fryst)
    * Frysta ärtor
    * Potatis
    * Kryddor

Sätt potatisen på kokning.
    Riv morötterna i en stor bunke, Skeda i cremefraishen tills det blir en lagomt krämig konsistens (oftast behövs inte hela burken). Krydda med lite dill och andra kryddor efter smak, jag brukar ha citronpeppar, paprika och en liten skvätt curry (otippat men blir gott) bland annat.
    Lägg laxen i en ugnsfast form och bred morotsgeggan över så fisken täcks.
    In i ugnen på 200 grader, ca 15-20 minuter om fisken är tinad, ca. 30-40 minuter om fisken är fryst. (det blir godast om den är tinad innan)
    Häll i ärtorna i en kastrull, täck med vatten, i med en klick smör och låt koka upp.

Barnvänligt, föräldravänligt, enkelt och gott!

Svar på tråden Vi som fått bebis/hade bf i September 2008 del 7