Inlägg från: korvmedbröd |Visa alla inlägg
  • korvmedbröd

Vi som fått bebis/hade bf i September 2008 del 7

TACK MOVIE - vägledaren, nu hittade jag också hit!

Min lilla Loveliten var MYCKET mer aktiv i magen än Abbe. Utanför magen också. Pigg och aktiv. Nyfiken och envis. Häftigt tycker jag, då han är så liten. Abbe var liksom bebis. En snäll liten bebis som bara hängde med, precis som i böcker eller på film.

Saza:
    Och jag som trodde hembesöken var UTDÖDA. Trodde det var en liten grej som fröknarna hade för sig förr. För att få lite fika och se hur folk bodde. Kanske en fråga att ställa?

(som jag skrev i mitt inlägg, i tråden som inte längre används - GRATTIS TOBIQ OCH GRATTIS BAYPOWER! Någon mer? GRATTIS TILL ALLA - fan vad kul med lite fler magkulor här inne. Stor lycka till Er!).

• korvmedbröd

Jag måste bara säga att jag tycker det är stentufft det här med inskolning av barn! Att VÅRA små septemberbebisar som nyss sparkade runt i våra magar leker dagisdinosaurier! Och precis som movie nämnde, är det så häftigt att se hur dagisbarnen tar efter varandra. Ingenting är konstigt eller omständigt direkt - som det skulle vara hemma. Det hade ju blivit rena rama skrik- och paniksandlådan här hemma om jag lagt ut Abbe på balkongen lite snabbt för att han skulle sova där själv (utan vyss, utan gung).

Vill förstås gratta Anuya till ytterligare en liten kille (att rekommendera :-P!)! Så kul! Så häftigt! Så skööönt, att allt verkade stämma!

NooNNoo
    Tycker du är jätteduktig med snuset! Keep going!

Tezz:
    Ditt hem ser urmysigt ut! Kan nästan känna doften av grillat på den där bilden, med den där grönskan (åååhåå, vad jag längtar efter sommarvärme). Jag vill också bo nära en sjö faktiskt, eller en badplats som inte är ett badkar eller simhall Toppenmysigt ju.
    Jag längtar faktiskt också efter att du ska gifta dig. Du har inte gett honom några hintar? Eller han dig?

För övrigt är jag inte heller gravid. Så nu är vi fem. Och här ska det INTE göras fler barn. Inte nu. Det är BARNPAUSE!

Tobiq:
    Åh vad skönt att ditt lilla minipyre såg ut att sköta sig bra inne i magen. Duktig barn! Men det gör ju inget om Lillasyskon kommer i september - septemberbarn är ju de bäsa

Sjögurkan:
    Men åh, läste om att din man blivit uppsagt. Fy så hemskt. Med en liten bebis på väg också (grattis förresten! Magen är ju hur fin som helst!). Hoppas Hoppas Hoppas att han hittar sig något nytt, snart. Jag har på känn att det kommer lösa sig fint för Er!

Läser lite om den egna viljan som infunnit sig i barnen. Som Baypower säger - jättekul, ibland. Men si så där idag faktiskt. I rusningtid på affären och Abbe absolut ville köpa hem en liten burk kokosmjölk (och vi behövde verkligen ingen sådan). Lika med skrik. Sen ville han plocka i och ur godis med spade. Eller liksom, gräva upp godis och slänga ner på golvet. Och det får man ju inte göra. Lika med skrik igen (okej, jag erkänner, han fick en godisbit för att vara tyst en stund för han skrek SÅ högt). Men det fortsatte ganska snart, för han tänkte ALDRIG stå i kö och betala för sig. Han ville 1) springa ut med den lilla barnkundvagnen från affären 2) äta upp vindruvorna vid in/utgången 3) Inte lämna ifrån sig godispåsen på det svarta banden. Han skrek så sorgligt och högt när påsen åkte fram till kassörskan med handen utsträckt - som om han vore med i en dålig film. Men det gick bra i alla fall. Bara det att på vägen ut, stannar han så där ljudlöst och tyst som bara barn kan - utan att jag riktigt han märka det. När jag vänder på huvudet står han och rotar i papperskorgen jag inte visste fanns, i in-och-utgångs-passagen. Äckligt!

Och det här med att säga åt på skarpen. Det går inte. Eller inte när JAG säger åt. Då fortsätter han skrattandet och helnöjd - precis som att leken är att göra mamma så arg som möjligt. Kommer pappa Jonas och säger åt - då slutar han. Usch - det här bådar inte gott för framtiden det känner jag det...

Movie:
    Shit, vilken fin mage du har! Åhå, vad mysigt. Undrar var det är för någon där inne
    Den där britax-vagnen såg ju bra ut - snygg också!

Saza:
    Vad kul att få se din mage också. Jättefin liten kula!

L33L00:
    Gud, vad fort tiden har gått. Att du alldeles snart ska få en ny liten människovalp att snusa på. Så mysigt och härligt! Det känns som att jag går runt i någon förtrollad värld. Att ingen annan ska få ett syskon till sina barn, bara jag, för Love känns så självklar numera. Nog för att tidens svischar förbi här hemma, men att den gör det hos andra - det har inte ens slagit mig. Snacka om hemmablind och helt borta i sin egna lilla värld.

Baypower:
    GRATTIS TILL TENTALYCKAN!

• korvmedbröd

Anuya:
    Varför säger du så? Att du inte var en riktig mamma åt Hugo för att du inte ammade? Nu är du nog lite för hård mot dig själv! Jag ammade inte Abbe heller, och visst kändes det tufft då. Det var en liten sorg att ta sig igenom. Men oj, vad man kunde hjälpas åt som föräldrar. Man kunde dela på nätter och tidiga morgonar. Och det var ju ett underbart priveligium kan jag känna. Jonas längtar tills vi börjar mer med ersättning här hemma nu, inte för nätterna och de tidiga morgonarnas skull (förstås). Utan mest för kontakten. För just nu är Love så beroende av mig, och blir allra bäst tröstad hos mig.

Och det här med amningen. I mina journaler stod det att amningen var trög att få igång och att han deltidsammade hela tiden. Läkarna ifrågasatte hur viktigt jag tyckte att det var den här gången. Mest ville de att vi skulle åka hem med ett flaskbarn, istället för att ligga och ta plats på neonatalen (för det skulle ta sådan tid att få igång amningen menade de på...). Ganska dåligt egentligen, men ÄNTLIGEN var det enda jag kände. För jag ville ju inte annat än hem därifrån. Så amningen kom igång när jag fick sitta hemma, med mitt barn, i lugn och ro och med hjälp ifrån vår otroligt undebara BVC-tant!

Jag har faktiskt inte upplevt någon tvåbarnschock. Jag var inte särskilt rädd innan heller. Bara för en sak - och det var att Abbe skulle känns sig mindre älskad och undanskuffad. Men Abbe tillhör ju de underbara, han är duktig på att leka själv och på att visa vad han vill (kommer och tar ens hand och visar vart och hur man kan hjälpa honom - så sött, så sött!). De fanns ett par kritiska ögonblick, det var om båda pojkarna vaknade samtidigt och var hungriga. Is i magen och försöka göra allt så fort som möjligt. Man lever på instinkt och på att ligga steget före. Göra i ordning mat så att den är typ klar tills Abbe vaknar. Ha allt framdukat och klart. Man lär sig.

Jag kände att veckan innan Love fyllde tre månader, så var allt som det skulle. Love sover hela nätter. Hans kolik var förbi. Han har sina sov- och ätrutiner. Är ett nöjt litet barn som vars ögon är Abbes ständiga följeslagare. Abbe testade vad man fick och inte fick göra med denna nya lilla pojke första månaden. Sedan hade han hajat att man skulle klappa fint, att han också vill ha napp när han är ledsen och blev glad för ett "hej!".

Jag minns att den nyfödda spädisLove sov så mycket, som spädisar gör, så då kunde man ägna 100% åt Abbe. Och vila själv under hans middagslur.

• korvmedbröd

Världens två längsta inlägg i en följd. Men så blir det när ma har 20 sidor att läsa ikapp och har saker man vill dela med sig av {#lang_emotions_laughing}! Sen har jag lite tråkigt också. Känner mig lite rastlös. Båda barnen sover sedan två timmar tillbaka. Jonas har jag skickat iväg på galej. Och jag då? Vad ska jag göra? Är inget big fan av Let's dance tyvärr, men det står ändå på i bakgrunden. Har ingen osedd film, och boken jag läser är ganska tråkig.

Idag fick vi reda på att i nästa vecka får vi besked om en eventuellt ny lägenhet. Ni anar inte hur mycket jag hoppas på att den kan bli vår. Det är ganksa tufft att bo fyra pers i en tvåa (utan förråd!). Mini-living! Även om det går bra, det har faktiskt blivit superbra nu - (lagom tills man ska flytta såklart)! Men vi får se, något händer i alla fall i nästa vecka. Så nu kan jag inte sluta att längta tills dess.

Nu tror jag att jag ska kolla i frysen liten snabbt. Kanske att man ska slänga ihop lite glass och maränger och nougatsås. Väldigt gott. Det är ju trots allt fredag. Fredagsmys.

Ha en skön helg allihopa!

• korvmedbröd

Sjögurka:

Men ÅHÅÅÅÅ, jag ryser - och att ni är så duktiga på att hålla Er! Vilken rysare till barnmorska som säger så. Att hon nästan säkert vet vad det är (och så sitter ni där och vet inte alls). Kanske är en pojke just därför då? {#lang_emotions_surprised}
    MEN SÅ HÄRLIGT, att allt tickade som det skulle. Är säker på att du får en helt perfekt liten sommarbebis. Så härligt! Satt och pratade mer barn med Jonas igår (även om han egentligen inte vill lyssna på det örat) - och om att få en liten sommarbebis. Det vore mysigt. Även om jag tycker att det var perfekt att få en liten septemberpojke Sommaren går ju så rysligt fort, se sade det plopp och ut kom han (Abbe alltså)! Haha. 
    Vangelina:
    Men oj vilken jobbig tid ni har haft, och fortfarande har. Du har inte provat mildison (tror jag bestämt att det heter)? Och ullfett, jag vet vad du menar - och vad jag har hört ska det vara en mirakelsalva. Hoppas att du hittar något som hjälper snart. Det är hemskt att gå runt och vara olycklig över sitt lilla barn! 
  • korvmedbröd

det finns alltså en kräm som är bara ullfett, eller vad det nu heter (Du vet vad jag menar i alla fall?) på Apoteket. Ganska nyinkommet faktiskt!  

• korvmedbröd

Jenn:
    Vad härligt att de ringer och rapporterar från dagis. Kan bara föreställa mig vilken stolhets-känsla som infinner sig när någon HELT utomstående berättar om hur DUKTIG och BRA ens lilla byracka till underbarn är. Själv vet man ju det, men det är inte säkert att alla andra gör det!

Fröken M:
    Malte tycker jag var URGULLIGT! Åhå vad svårt det är med namn. Vi hade ju våra problem. Love hette ju Zack sina två första månader, i princip. Sen hette han Ante. Sen Vincent ett tag. Sen Lex, Jaime och Elliot. Sen Vincent igen. Nu Love, och så kommer det förbli (Jonas högsta önskan från allra första början. Jag fick ju min Abbe, så då får man väl ge med sig )

L33L00:
    Supersöta tjejnamn. Har inte hört Elda tidigare, men det var jättefint och passar bra till Wilhelm! Har ni inga pojknamn alls? Jag tycker det är jätteroligt med namn, men GUDARS vad svårt det är. Hoppas att den där hostan snart ger med sig. Har ni bytt till växasäng?

Baypower:
    Förstår omotivationen till jobbet när du sagt upp dig. Vilket jag inte hade en aning om (oaktiv), men vad roligt också - för jag antar att du fått dig ett nytt arbete?

Movie:
    Jag tror ni får en pojke
    Jonas önske-namn är Tyra, om vi skulle få en flicka en gång. Men det tror jag inte. Vi vet inte hur man gör sådana.

Svar på tråden Vi som fått bebis/hade bf i September 2008 del 7