Karina09 skrev 2010-03-02 22:31:20 följande:
Att många NPF-barn har svårt för lagsporter, är inte detsamma som att alla har det. Testa och se, vem vet.Känner så väl igen det där med svängningar mellan bra och dåliga perioder och hur gärna man vill tönka "allt är nog över nu". Just det där med kontrasterna har varit svårt för mig att förstå. Men så är det, väldigt många av dessa barn har ju inte bara svårigheter, de är fantastiska peronligheter också, med både begåvning och charm. Det gäller att hålla en mer jämn nivå och försöka vara en balans i tillvaron. Men oj vad det är svårt många gånger.Jag blir ledsen över det där med pappan. Vet ju att du har kämpat en hel del för detta. Finns någon i er närhet - anhöriga?- som det går att prata med? Eller är du tvungen att gå via socialtjänsten? Har du pratat med psykologen om detta?
Balans i tillvaron? Näe jag är inte det minsta i balans för tillfället och jag har knappt lyckats sova alls sen första mötet med psykologen.... bara grubblar. Och vet ju inte vart detta ska ta vägen försöker vara förberedd på allt, även att hon kanske säger att det bara är vi som misslyckats totalt som föräldrar. Fast en psykolog kanske skulle uttrycka det lite finare.
Kände mig ändå "lugn" och pedagogisk i morse och ringde barnens pappa, och förklarade (igen) varför vi gör denna utredning, att det inte handlar om att snacka ner I på något sätt eller leta fel, vi vill bara förstå honom och hjälpa honom. Sen berättade jag om mitt möte med psykologen, vad hon frågat och vad jag hade berättat och då tyckte han det lät okej. Och psykologen var så förstående mot hans "allergi" mot att göra saker på bestämda tider :-S att hon lämnat hela förmiddagen fri för honom att titta in när det passade, så då gick det. Så nu har han vart där i alla fall och hade börjat gråta när han skulle prata med henne. Det är så lätt att glömma att man inte är ensam om att tycka detta är så jobbigt. Man blir lätt lite självupptagen när man oroar sig mycket själv.
Jo alltså jag har tänkt testa detta med fotbollen, men en kompis sen dagistiden ville också börja fotboll så jag och hans pappa pratade om att de kunde börja tillsammans och han skulle kolla upp vart de kunde börja. Och lämnar man saker åt andra att göra så rinner det ut i sanden. Och själv har jag haft tankarna på andra håll på sistone.