• Molina

ADHD-mammor rusar vidare i mot och medvind

Nu går det riktigt snabbt i utredningen, efter 2besök tillsammans med vår M har dom nu kunnat se en HÖG koncentrationssvårighet på henne och vi blev förvånade för vi tyckte hon va riktigt fokucerad på uppgifterna och spykologen bara log och sa ja ni har ett riktigt aktivt barn och började prata redan nu om att mediciner kan komma att bli aktuellt för henne.
    Spykologen frågade även M hur hon känner sig i kroppen när hon blir helt okontrollbar och svarar klockrent som myror i hela kroppen.
    Nu har vi läkarbesöket kvar sen kommer slut diagnosen även fast alla vet vad hon har, Psykologen sa att hon har riktigt tydliga tecken på en ADHD så där behöver vi inte ens ha nå funderingar frågan är bara nu hur vi alla ska kunna hjälpa M.

Hur pass bra har dom olika medicinerna hjälpt era barn? Min M är 5.5år och frågan är ju också ska man ge medicin eller inte, om vi nu blir erbjudna, lilla M har ju nu börjat märka att hon är inte som andra barn och frågan varför lilla tjejen vad säger man.

Angående maten HURRA säger jag bara hon äter bra sitter oftast kvar och äter allt utom kött men många barn äter inte kött.
    Efter en massa råd&tips från många av er här innefrån har vi nu fått ordning på just maten till ett bättre läge och en massa andra bra saker men kvarstår fortfarande när vi får besök så blir hon helt okontrollbar och folk förstår inte att dom kan inte komma till oss oanmälda till hänsyn till M som behöver tid på sig att ta in saker förändringar.

• Molina

Kommer med lite frågor igen till er kloka mammor!
    Hur har era barn reagerat med medicinerna som finns? Och har dom hjälpt?
    Vi ska nu söka VB är det någon som fått det för sina barn som har ADHD?
    Och en sista fråga är det nån av er som har astmabarn som går på medicinering av det?
    Vår dotter har svår astma och får både singulair&ventoline som ger biverkningar som hyperaktivitet, en riktigt dålig kombination.

• Molina

Nu har vi fått alla diagnoser på vår snart 6åriga tjej och ja jag bröt ihop totalt ADHD/autism och utvecklingsstörning pga av att hon ligger så långt efter sin utveckling, jag känner mig totalt misslyckad och ser ingen mening med något förutom att hjälpa mitt barn, vi kommer få enormt mycket hjälp från alla möjliga håll och hon kommer få medicinering för sin ADHD och autismen ja jag vet ingenting om sånt eller rättare sagt om den delen autism hon har, dom vill sätta henne i en särskola men vi vägrar vi vill se hur hon grejar 6årsverksamheten med en extrahjälp nu när hon får medicin för särskolan ligger i en annan kommun.
    En extrafröken är tillsatt på fsk när hon går långa dagar ca 9h men dom dagarna kommer jag gå ner nu i tid från arbetet.

Snälla hur har ni tagit det med diagnoserna? Fler som fått samma som min dotter, alltså jag är helt knäckt, men hon är ju fortfarande min lilla älskling så det kan ingen ta ifrån mig.
    Ena läkaren "misstänker" att det kan ligga en ev hjärnskada bakom hon föddes med extremt låga hjärtljud och mådde inte bra och hade navelsträngen riktigt hårt 3varv runt halsen och dom sa även då att läget kan ha blivit urakut om inte det gick så fort som det gjorde, dom stod redo att göra urakut men lyckades dra ut henne i sista sekund och tyvärr säger läkarna att syrebrist skador kan inte ses på några andra utredningar, undersökningar än i hennes fall dvs extremt sen i utvecklingen.

Hur går man vidare? Hur ser framtiden ut för dessa barn? Hur pass hjälper medicinering?

Sorry tjejer för det enormt långa inlägget men det är kaos i mitt huvud och ni dom ända som kan svara som lever med barn i samma sits!

• Molina

Nu har jag landat med alla diagnoser och nu börjar all hjälp rulla på, känns jätte skönt, jag börjar se ljusare på framtiden för vår M, vi får härda ut fsk ut till Juni ingen resurs sätts in på fsk barn, därimot kommer dom från NEP teamet att i princip kräva från våran kommun att dom sätter in en resurs till henne när hon börjar förskoleklass nu till höst.
    Det känns inte bra när kommunen själva säger att det aldrig varit så många barn som ska placeras i förskoleklass.
    Själv är jag på väg att ramla ihop vilken minut som helst, jobbar skift från tidig morgon till riktigt sena kvällar en sjuk make och en virvelvind tar enormt stort ansvar för både dottern och huset och sen jobb på det, nu går jag på extra lånade energi, vet inte vad jag ska göra.
    Är så trött men kan verkligen inte sova.

På Måndag ska vi ev få sätta in medicin på vår tjej för sin adhd.

• Molina
    Lady Magoo skrev 2011-03-10 10:04:41 följande:
    Testar igen med min fråga om det är någon som har en dotter med ADHD med hypersktivitet? Sägs att de flesta tjejer som har det är mer tillbakadragna, och det därför inte märks. Vår dotter är hyperaktiv, arg, dåligt närminne, ja det som sägs stämma in på pojkar.
    Har en dotter med ADHD med hyperaktivitet och hon är inte alls tillbakadragen utan tvärtom väldigt framåt till en viss negativ del men hon har ADHD- Hyperaktivitet med lätt inslag av autism.
    Det jag hört är att när just tjejer kommer upp lite i tonåren kan dom dra sig tillbaka från omvärlden medans pojkarna kan få humör.
  • Molina

Solskina: Hemskt att läsa att din son blir så utsatt av mobbning, att det sker i så låga åldrar.
    Jag hoppas att din son kommer att må bättre när ni byter skola men att man ska behöva göra så för att stoppa det är ju fel, jag hoppas även att skolan där han är drabbad i tar tag i problemet.

Ni som medicinerar era barn mot adhd hur snabbt såg ni förändring? Och hur snabbt märktes biverkningarna? Det va ju en del biverkningar som just vi skulle hålla koll på som aptit!

• Molina

Helt mållös är jag just nu.... Efter bara 3dagar med medicin för just ADHD så ser vi en helt annan tjej, den fungerar hon är helt annolunda, hon har fått ett sånt lugn i kroppen mot innan, stressnivån har sänkts bra mycket och hon kan tom kontrollera sig och säger själv att det känns bättre i kroppen, våra närmaste släkt ser också en skillnad och finmotoriken har hon visat nu att hon fixar galant, en negativ biverkning aptiten är tyvärr helt borta på henne, hon ratar all mat, brukar en sån biverkning gå över?

Nästa stora problem vi har som jag ser som en katastrof fsk klarar inte av min tjej dom har beslutat i gruppen att hon får inte gå utanför grindarna pga av hennes och dom övriga barnens säkerhet visst jätte bra att doom sätter säkerheten i fokus men är inte det kränkning till min dotter och borde dom inte sätta in en personal då istället, nejdå inte där inte, dom lämnar in henne till småbarnsavdelning, fy f-n säger jag, jag kan säga att jag har ingen stor lust att lämna mitt barn där, dom vill med andra ord inte ha henne där.

• Molina

Nu behöver jag er hjälp!!!!! Vi har kaos här hemma nu har min M gått på medicinen men sedan 3dagar tillbaka har hon och vi haft ett rent helvete uräkta uttrycket men raseriutbrott från det hon vaknat till hon går och lägger sig, kan medicinen ge motsatt effekt????? Nån som vet!

• Molina

Tack tjejer för era svar, vad skulle man göra utan er . Nu ringde jag till NEP-teamet och fick en höjning direkt, dom sa att det är vanligt om dosen är för låg att barnens ADHD utbrott kan bli värre, hon äter Ritalin och sen höjningen har hon varit som en ängel, helt koncentrad och då menar jag verkligen helt fokucerad på vad hon håller på med, hoppas bara det håller isig, hennes läkare trodde att vi fick räkna med en till höjning om nån månad, och dagiset ja där visste dom inget om höjningen som sagt har inget fötroende för dom längre men idag berättade dom vad hon gjort, hennes fröken va i eld å lågor över Moas framfart på utvecklingen och hon sa även att Moa visade stor koncentration och satt verkligen och la färgbokstäver i rätt ordning osv, dom testade henne lite och passade på medans hon ville, jag berättade då om höjningen och läraren bara log och berättade vilket underbart barn vi har.

Och idag kom även hennes absolut första kalasinbjudan ops säger jag men mamman vet hennes bakomliggande problem och frågade lite och hon gör ingen skillnad på mitt barn än andra barn, vilken underbar människa men jag kommer vara med, vågar inte lämna henne själv och jag tror att mamman va nöjd med det också!
    Hur gör ni när era barn ska på kalas?

• Molina

Behöver er nu är så fundersam:
    Nr1 blir era barn mer påverkade vid sjukdom att dom tappar koncentration/ utbrotten är mera?
    Nr2 idag ger vi Moa 20mg Ritalin och som jag tycker så fungerar det bra, visst kan hon spåra ut och allt som rör koncentrationen men det kommer nog alltid finnas där men nu vill läkarna höja till 30mg, ska man lyssna på läkarna eller kan man beroende på vad barnet ska göra ge 1st extra tablett den dagen, hon har fått några biverkningar jag inte gillar, hon äter precis ingenting och lite högre puls än innan.

Annars funkar allt kanon, jösses vad hon utvecklas och till Hösten börjar hon förskoleklass och fick idag besked att en utbildad assistent med bakgrund med adhd/autism kommer ta henne på heltid så nästa vecka ska vi träffa denna tjej, jag är så nyfiken och jag är glad att kommunen valde att anställa en med erfarenhet av dessa diagnoser, vi börjar se mer och mer autismdrag både på gott&ont då vet vi att medicinen gör det den ska i hennes kropp för dom sa att om medicinen funkar fullt ut kunde vi räkna med att se mer av autismen.
    Jag ser hellre autismdelen,den är betydligt lättare att styra än ADHD.

Svar på tråden ADHD-mammor rusar vidare i mot och medvind