• Molina

ADHD-mammor rusar vidare i mot och medvind

Vänder mig till er för lite hjälp och råd?!
    Vi går på utredning för vår dotter på 4.5år nu pga av att hon har concentrationsstörning som det så fint heter.
    Och nu sista mötet vi hade med hennes pyskolog så frågade jag just om ADHD och hon sa att det va för tidigt att säga men att vi skulle hålla den frågan öppen. Min dotter kan då inte sitta still för fem öre leker med 100 olika saker samtidigt och ber vi henne göra något så slår det lock för öronen på henne.

Vad är typiskt för ett barn med ADHD vad ska man kolla på? Finns det något man kan göra för henne, jag lider så hon håller på att ta knäcken på oss men i slutändan är det ju vår lilla sessa som lider så.

• Molina

Kommer in till er här.
    Har en snart 5årig tjej som lider av svår kocentrationssvårighet och går just nu på utredning och har precis fått tid till BUP efter 1års övervakning av en BVC spykolog som säger att hon med all sannolighet lider av ADHD.
    Just nu känns det inte bra, många tankar om hur det ska gå för henne när hon börjar skolan, kompisar osv.
    Hon är världens goaste tjej men kan som sagt inte hålla sig lugn är överallt sliter och slänger med alla saker och kan inte ta en liten till sig så mycket om man ber henne göra något speciellt.
    Hon har inga större raseriutbrott men ett häftigt humör och tappar tålamodet snabbt och är grymt trotsig.

Behöve all hjälp med tips vad ska vi tänka på? Hur ska man lättast hantera hennes vildhet och går det att göra nån slags lek/träning på just koncentrationen? Vi har inte fått nån slags hjälp själva hur vi ska hantera henne.

Ursäkta om det blev långt men tusen frågor och funderingar har vi.

• Molina

Behöver er hjälp mer än någonsin nu!
    Min snart 5åriga dotter står uppsatt på utredning av adhd/add vad nu som är skillnad vet jag inte.
    Men problemet är att jag håller på att gå under här hemma pga av hennes okontrollbara trots och skrik.
    Hur gör ni så er vardag får en fungerande funktion?????
    Jag går på knäna snart vet inte hur vi ska göra straff eller inte bry sig, just nu trotsar vår goa tjej genom att prata bebisspråk hon kan prata bra och kroppsvätskor av all dess form.
    Jag vill ju inte höja rösten åt henne hela tiden, kommunen vi bor i hjälper oss ingenting angående hur vi som föräldrar ska hjälpa henne eller hur vi ska bete oss.

• Molina

Nu blir jag helt rörd av alla era svar tusen tack.
    Nu kommer det kanske bli lite rörigt men ja vi är i början av resan där ni redan varit så ni förstår säkert....

Little Ms chatterbox: Vart ska jag börja självklart vill jag veta om omega verkligen funkar hur pass bra det är har läst lite om dom.
    Sömnen är det enda som funkar för mig tjej vaknar 06-07 och somnar som en sten på 3 röda vid 19-20.
    Maten ja hon äter men tappar koncentrationen så allt slutar oftast i bråk, jätte tråkigt både för henne och mig&min man.
    Kläder är aldrig nåt som duger alltid krig när det är dax för att klä på tar säkert 30min innan allt är klart.
    Vid lek är hon totalt ur fokus helt okoncentrerad, flyger och flänger och leker med 100 olika saker samtidigt.
    Hon är väldigt rutinbunden minsta lilla avvikelsen spårar allt ur för henne.
    Dagis har redan kopplat in deras beteendevetare som ska hjälpa personalen och min tjej hur dom lättast kan hjälpa henne och dom övriga barnen som vissa kan bli nervösa över hennes beteende.
    Och att leka med en kompis går knappt hon vet inte hur hon ska reagera med sin energi och överaktivitet hon har så många barn har börjat märka att hon inte är som dom, och vill inte leka med henne längre.
    Åhh är så glad att du är skrivglad

Böckerna ni rekommenderade är beställda, kan vara till stor hjälp.

Åsau: Hmm ja inte roligt men har din pojk något fel eller glömmer han bara bort.
    Min tösa tror jag problemet ligger i att hon trotsar och att hon är så hyper så när väl det är akut så hinner hon inte. Hemma funkar det bra men dagis kan vi få hem nån kisspåse ibland, men dom är otroliga på dagis att se på henne. Men samtidigt så har min dotter fel på tarmen som gör att hon får svåra förstoppningar som också kan spärra att hom känner kisset.
    Men en dag i taget.

Nä nu får ni ursäkta mig för mitt jätte länga inlägg va inte meningen.

• Molina

Åhh jag verkligen suger in informationen ni skriver här, har testat mycket av det ni skrivit nu under helgen och vi kan knappt tro men idag har vi ätit en lunch tillsammans utan bråk ni anar inte det har nog aldrig hänt. Senare åkte vi till en pizzera för att se hur hon skulle agera men ja vi hade en riktigt go ängel satt jätte fint och åt bra (hmm pizza kanske därför)

Mammaflickan: Vi har kört lite av det du skrivit och det funkade till viss del.

Little MS chatterbox: TACK, så mycket saker man inte tänker på själv som bara lite spring imellan matbordet och kylen eller en tv som är på.
    Jag visade min man ditt inlägg och det hela slutade med att han skrev ut ditt inlägg för att spara och kunna ta fram och bli påmind om stressfaktorn

Hur ligger era barn till i utvecklingen? BVC spykologen säger att min tjej ligger ca 1-1.5 år efter fick en chock, men dagis har en annan uppfattning som tur är men vilka ska man verkligen lite på.

Nä nu blir det till att rensa bort massor av leksaker så hon har väldigt begränsat, har inte tänkt ens på det.

• Molina

Åhh äntligen kom pappret vi väntat på här från BUP så nu är utredningen igång börjar det kännas som även fast vi redan vet att hon har ADHD. Och fort tyckte jag det gick från första besöket att bara prata om lilla M och att dom skulle besluta om dom ens skulle ta emot oss gick på mindre än 2månader.

Nu börjar vi också märka en förändring av alla era tips ni gett mig, som att bara ha helt framdukat vid matbordet och helt tyst runtom har gjort att hon kan lättare koncentra sig på maten men visst vissa dagar vill man bara resa sig upp och lämna bordet och andra dagar helt över förväntan.
    Och vi har även satt ett rutinschema, hon verkar må mycket bättre av det.

Hur har ni gjort med dagis och skola för er som har barn som ligger efter utvecklingen?
    Har ni haft kvar på dagis 1år extra för mognad eller hur har övergången gått? Min tjej förstår nu att hon är speciell och börjar säga själv att hon inte vet var hon ska göra när det börja krypa i kroppen som hon säger, men samtidigt jätte glad för hon blir 5år och snart får börja *stora skolan* hon ser framemot det nåt enormt men börjar nog förstå att det här med att lyssna och sitta still kan bli ett problem.
    Hur förklarar man för ett barn på ett sätt som dom förstår? Hon är väldigt smart och kan verkligen tänka till.

• Molina

Idag va vi på första besöket hos BUP utan M och hon ansåg att vi har stora problem och att väntetiderna är långa upp till 1år men att dom kan utifrån barnets behov prioritera vissa barn och enligt henne va M ett sådant barn som behöver hjälp omgående hoppas bara ledningen med tycker det. Utredaren vi pratade med va så snäll, tyckte verkligen om henne så mjuk när hon pratade och hon pratade inte bara om M utan om hur vi mår hur vi tanterar det hela, en totalomvändning mot BVC`s sk utredare som kanske inte alltid valde rätta uttryck.

Enligt utredaren nu har vi gjort allt som vi kan göra vissa saker ska vi kanske lätta på men i det hela så tycker hon att vi verkar ha sökt information bra och är bra förbredda på just en adhd med en viss trotsbenägenhet och sådana barn är lite svårare att hantera sa hon.
    Så nu är det bara att avvakta och hoppas att det inte dröjer så länge som 1år.
    Fsk har redan ansökt om en stödperson till M, vilken FSK hon går på dom verkligen lägger ner tid på min lilla M.

• Molina

Åhh idag hade vi 5års kalas för min tjej va givitvis orolig till tusen hur det skulle gå, hon va så tjurig och omöjlig tidigare idag. Men hon va som en solstråle, vi bara njöt och såg verkligen hur hon verkligen njöt själv 8barn och några föräldrar och givitvis blev det en ny stjärna i boken efteråt, nu tog hon verkligen åt sig av all breöm vi gav henne och hon blev verkligen stolt. Idag är jag världens lyckligaste mamma till ett barn med ADHD.

• Molina

Nu behöver jag hjälp.... Vi ska ut och flyga på Torsdag och resan tar ca 4.5timmar hmm föstår inte vad jag ska hitta på för att fånga Moas koncentration så länge.... Tips vad som helst förutom att behöva ge godis som förvärrar allt.

På tal och godis/sött reagerar era barn negativt på det? Min tjej spårar ur totalt men jag vill ju inte ta ifrån henne sitt  Lördagsgodis men begränsar det väldigt mycket. Ibland kan det räcka med en enkel fika med lite kakor,bullar så jobbigt för henne och just nu när det är sommar.

• Molina

Är så stolt över vår dotter, vi har varit på Cypern en vecka nu och va lite orolig för flygresan och hur hon skulle bete sig där nere men gud vår lilla tjej va som en ängel vid flygningen och på Cypern va det bara så utbrott vi kunde styra bort lätt men upptäckte nå nytt hos henne, hon går fram till vuxna hela tiden inga barn knappt utan bara vuxna och det kändes jätte fel, någon av er med den erfarenheten?
    Va även på kalas idag och ja hon va nog det barnet som va lugnast hur konstigt som helst, känner knappt igen min tjej.
     Tack vare er hjälp/råd har vi nog börjat lärt känna signalerna bättre som vid hunger/trötthet och då kan det slå om på bara nån minut som det nu gjorde för henne här ikväll.

Om jag förstår rätt finns det många olika områden inom ADHD, någon med erfarenhet av trots, vår tjej hånskrattar oss i ansiktet och pratar bebisspråk som sätter igång en cirkus utav denna värld.

Svar på tråden ADHD-mammor rusar vidare i mot och medvind