• Cahela

Vi på CvL fortsättningen

Anlo: Testdag redan på fredag! Vad fort tiden går. En vecka utan Elsa gick faktiskt bra. Fast jag var rörd när jag skulle träffa henne i torsdagskväll och hon blev så glad när hon såg mig. Hon är inte jättemammig men jag märker att jag är den som drar längsta strået. Hon har varit hemma med sin pappa sen första oktober så de har också fått en fin kontakt. Nu är han med henne på landet och det var lite tråkigt att åka ifrån dom igår kväll.
    Har bokat in lite kompisträffar tre kvällar på raken nu och det ska bli kul. Saknar att göra saker med kompisar ibland, hur underbart det än är att vara mamma så är det kul att få göra annat också.

Angående känningar så hade jag inga känningar när jag plussade den här gången. Det hade jag inte med Elsa. heller, det enda som märktes båda gångerna var att mensen inte kom:=) Jag hade under alla dessa år förväntat mig att jag skulle känna sååå mycket innan det blev ett plus. På slutet av ruvningen kunde jag dock ha svårt att sova på nätterna, på ett konstigt sätt vara pigg då. Det kände jag båda gångerna. Hoppas att du får plus nu!!

• Cahela

Piken o Anlo: massor med kramar till er!!!! Jag förstår precis era tankar. Läs fertilitetsguiden, den är skriven av pålästa duktiga superkämpar.

• Cahela

Anlo: bryt ihop men ge inte upp. Läs tråden vi som ska bli gravida efter utredning i Aten! Kram!

• Cahela

Pemberly: Grattis!!!!!!!! Då är det dags för syskon för er nu. Så roligt.{#emotions_dlg.flower}

• Cahela

Vad irriterad jag blir, hade skrivit ett inlägg på mobilen och sen när det postas är det kapat.
    Piken: Nej jag tycker inte att det är så bra, alla som får något på under 1:200 erbjuds fostervattensprov eller moderkaksprov. Vi har tid nu på tisdag för det. Jag vet inte hur vi ska göra. VIll såklart ha ett friskt barn men är rädd att få misfall om vi gör provet. Jobbigt!!

• Cahela

Ultraljudet var perfekt! Nackspalten 1,35 (med Elsa 1,43) och hon sa att allt såg så fint ut. När vi gjort det tänkte vi att det här kommer gå bra. Sen när hon lade till blodprovet då drog det ner rejält. Ja, jag sa till att vi gjort IVF och hon sa att de viktar för det. Har läst att det inte alls gör det i Sverige. Den algoritm de använder här har inte med det i beräkningen enligt vissa läkare. Här på Ackis sa de att det gör det men jag vet inte. Hur som helst så med Elsa fick vi 1:6589 för DS och 1:20 000 för Trisomi 13 & 18 vilket är det lägsta man kan få. Vad vi ska göra med moderskapsprovet är at visar det att barnet är sjukt så avbryter vi.
    På tisdag så ska vi träffa den läkare som gjorde snittet med Elsa, vi ska börja med att höra vad hon säger och sen får vi se om vi går vidare med moderskapsprovet. Sköterskan som sa gjorde ultraljudet sa att sannolikheten att barnet är sjukt är lika stor som missfallsrisken vid moderkaksprov. Hon sa även att de flesta barn som har Trisomi 13 % 18 dör tidigt i graviditeten eftersom de har missbildningar. Inte lätt det här!

Eftersom vi fick så bra siffror med Elsa så tänkte jag att några tusen kanske vi åker ner till det här provet eftersom jag är två år äldre men inte att det skulle vara såhär mycket sämre.

• Cahela

Det går lite upp och ner sen vi fick beskedet vid KUB. En del av mig tänker att det är 0,67 % risk att barnet har Trisomi 13 eller 18 och sen tänker jag att nej, tänk om vi får reda på att det är så och så måste jag avbryta graviditeten? Fram och tillbaka går tankarna. Min kompis väntar sitt andra barn och hon fick 1:80 för DS och 1:200 för Tri 13 & 18. De gjorde moderkaksprov och barnet var friskt. För de flesta går det bra men så kommer tankarna att tänk om jag är en av dom som det inte går bra för? Tänk om man gör provet, får missfall och så visar det sig att barnet var friskt? Läste om en tjej som det blev så för och då blev jag alldeles kall. Läste även om en tjej där vidare utredning visade att barnet hade Tri 13 eller 18 och hon fick avbryta, det gjorde mig ledsen. Så sådär håller jag på, fram och tillbaka.

Svar på tråden Vi på CvL fortsättningen