Inlägg från: Buttelina |Visa alla inlägg
  • Buttelina

Vi som shoppar danska barnkläder del 16

Kristyr skrev 2010-02-12 10:32:31 följande:
    Vad liten... hoppas hon börjar gå snart..
    jaa det hoppas jag med! jag var orolig för att hon var understimulerad innan (lata föräldrar) men nu har hon börjat på dagis..
    Isabel och Alexander - mina små hjärtan
  • Buttelina
    Busbellan skrev 2010-02-12 10:33:32 följande:
    Oj vilken liten plutt Ligger hon efter i alla utveckling?Språkligt, motoriskt, socialt?
    hon säger typ bara mamma... hon kan sitta på golvet och inte göra nått.. men sen ibland så är hon ändå med och jag brukar alltid busa med henne och ge henne mat vid bordet. hon kan äta lite själv men inte som andra barn.. hon vill helst bara sitta i knäet eller bli buren.. hon kan inte ens krypa.. hon kan hasa på rumpan bara..

vet att det finns barn som väljer att inte krypa men vid 21månader så KAN dom krypa, men hon vet inte hur man gör
  • Buttelina

jag är orolig för den lilla tjejen men nu går hon på dagis så dom håller ju koll.. dessutom har ju bvc koll..

jaja nog om det.. jag måste plugga

• Buttelina
    H I L L A skrev 2010-02-12 10:38:29 följande:
    Liten tjej och inte bra att hon inte går än Utreder de hennes sena motorik ?Hilda är inte större med sina 9,5 kg och 24 mån, men huuuj vad hon springer
    ja dom har gjort en yttre koll bara..

ja hilda är med en liten plutta men det som "stör" mig är att fastän hon är jätteintresserad av mat och vanlig mat som vi äter så fortsätter föräldrarna ge henne vällning och babyburkmat för att de är enklare

en dag när vi var där hemma och lagade mat tillsammans så var det ca 20min kvar innan aten var klar och då var lilltjejen hungrig.. så då gav dom henne en flaska välling {#lang_emotions_surprised}, varför inte stilla hennes hunder med en bit äpple så att hon kunde äta middag med oss...
  • Buttelina
    JsN skrev 2010-02-12 10:40:09 följande:
    Små i grenen? Det är väl bara att släppa ut hängslena då? Benen är 42 cm. Gren till resår, vilket jag gissar är midjan är 26 cm och bredd vid resåren är 38 cm. Problemet för oss är nog mer att de är breda så de blir som en total säck på min smalfis.
    nä men dom drar bara baktill.. lite konstigt men du kommer förstå när du börjar använda dom
    OsynligtSmåkryp skrev 2010-02-12 10:42:51 följande:
    Tack! Åhh, jag blir inte klok alls! Slutar med att jag skippar byxorna säkert...Min lilla är också väldigt smal så det är inte kul med tältkläder.
    näädå!! isabel är med smal och de sitter fint på henne! de är tom smalare än idats. dessutom ska ju inte överdragsbyxor sitta slimmat om där ska vara plats under till tex fleecebyxor eller likannade. inte så skönt
  • Buttelina
    OsynligtSmåkryp skrev 2010-02-12 10:40:00 följande:
    Men ska jag ta 110/116 då? Jag verkar kunna stryka 98/104 direkt iallafall.Jackan då, OM jag ska ha en sådan, då måste det nästan bli 98/104 va?
    ta 98/104 i jackan i alla fall! den är stor. hur lång är hon?? jag kan prova våra på isabel och alexande i em
    Busbellan skrev 2010-02-12 10:44:37 följande:
    Ja, hoppas dagis håller koll Bvc ger jag inte mycket för, jag vet hur lång tid det tog innan nåt hände när det gäller August, och det först efter att vi lehat på och det gör ju inte alla föräldrar
    nä bvc är väl sådär ibland, men vårt bvc är faktiskt bra!
    OsynligtSmåkryp skrev 2010-02-12 10:46:24 följande:
    Underligt! Man kan ju tycka att man vid den åldern vill ha uppmuntrat barnet till att äta vanlig mat, burkmat känns mer som bebismat eller nödfallsmat...Man kan ju inte vara så jäkla lat att man bara ger välling och sådant av bekvämlighetsskäl. Lagar dom mat till sig själva i vanliga fall?
    jaa skumt det SJUKA är att de gärna ger henne mat innan så att dom själv sen får äta "ifred" usch vad hemskt det låter, förstår mig inte på dom!! dom har såå konstiga värderingar.. mamman sa ju tom till mig när lilltjejen var liten att hon inte ville ge henne mat oftare än var 4e timme för att hon tyckte att feta barn var äckliga du kan tro att butte exploderade
  • Buttelina
    Kristyr skrev 2010-02-12 10:48:41 följande:
    men.....min stackas son har fått smaka på barnmatsburk 2ggr och de har åkt himlans fort varje gång. Han vill ha NYlagad mat med lite/massor med smak på.. Han är sådär till microuppvärmd mat...
    jaaa så var mina små med de gillar mammas hemlagade mat {#lang_emotions_cool}. näää pluga var det ja
  • Buttelina
    OsynligtSmåkryp skrev 2010-02-12 10:53:00 följande:
    Nä, slimmat ska dom såklart inte sitta, men inte för tältigt heller liksom! Jag får mäta dom överdragsbralisarna vi har hemma och kolla, det är ju enklast nu när jag har måtten.
    haha jag förstog det dom sitter jättefint på 98/104 passar sääkert lillebror nu som är 97cm.. förra våren hade han ju blöja dessutom
  • Buttelina
    JsN skrev 2010-02-12 10:54:29 följande:
    Vid 21 månader åt pytte nästan bara burkmat också (helst 6-månadersvarianten) Visst var hen intresserad av mat och pillade gärna, men det gick inte att få något grepp om hur mycket (läs lite) mat hen verkligen fick i sig då var det lättare att välja vägar som säkerställde iaf ett visst kaloriintag. Har man barn som är små i maten så gäller det att hitta de sätt som fungerar och det är inte alltid de sätt som funkar på barn som är mer normalintresserade av mat. Tvärtom kan det vara bättre för matsituationen som helhet att man som förälder vet att barnet har fått vad det behöver och därför kan delta i den gemensamma måltiden helt på sina vilkor utan att behöva trugas alls. Jag tror att det är så att man inte utreder icke-gång före två år. Det anses ligga inom normalspannet att gå först vid två och det är inte ovanligt att barn hoppar fram på rumpan isf att krypa (Jag har flera med barn som gått sent som just aldrig krupit utan hoppat fram)
    ja men det är ju inte det, det handlar om.. det är sin sak med barn som inte VILL äta vanlig mat... men att ge det för det är bekvämt är ju en annan femma eller hur?? hon VILL ju ha vanlig mat..

upp till 18 månader ligger inom normalspannet, därefter kollar dom så att det inte är nått fysiskt fel...

angående krypandet så skrev jag ju att det finns många som väljer att hoppa på rumpan, men att de flesta barn som är 21 månader KAN krypa, alltså förstår hur man gör..
  • Buttelina
    OsynligtSmåkryp skrev 2010-02-12 10:56:25 följande:
    Men åhh, vilka föräldrar! Jag hade också exploderat! Och äta ifred, det låter helt sjukt, man äter väl tillsammans, åtminstone oftast. Visst kan det hända här någon gång i halvåret att barnen äter innan oss vuxna, men det händer inte till vardags...Hon är runt 98-100 cm och väger stadiga 13.5 kg. Så åtminstone jackan känns ju enkel att välja storlek på.
    ja då är hon något mindre än isabel.. hon väger 15.7 och är hmm kanske 104cm nu.. jag provar dom på isabel ikväll
Svar på tråden Vi som shoppar danska barnkläder del 16