• gosnosens mamma

Hur gamla var era barn när de sov borta första gången, utan er?

Hur gamla var era barn när de sov borta (utan er) hos exempelvis mormor första gången?

Vår lille ska sova hos mina föräldrar nästa vecka för första gången! Han är då 10 månader ( 7 månader kor) Han träffar dom typ varje dag och de har passat honom några timmar här och där dagtid! De är de som känner honom bäst, efter min sambo och mig! Ändå tycker jag att det ska bli super jobbigt!

Ja ska in och opereras och min sambo ska skriva tre tentor, så vi har inget val! Vet ju att det kommer att gå super bra, men ändå!

• Svar på tråden Hur gamla var era barn när de sov borta första gången, utan er?
  • SilverEmma

Dottern ska sova hos sin mormor första gången nu i veckan! Hon är 10½ månad. Hade gärna lämnat henne över natten tidigare men hon har sovit lite oroligt ett tag nu så jag ville att det skulle rätta till sig först...

Nu ska mormor få testa någon natt då & då så att dottern känner sig trygg där på natten också tills det är dags för oss föräldrar att åka in på förlossningen i mars igen.

• April Mamma

4 år =) Det var när lillebror föddes...

• LML

Min tös har sovit hos farmor o mormor sedan hon var 1 månad gammal. Har aldrig varit några problem för henne (men mitt hjärta blöder fortfarande lite varje gång hon sover borta...Hon är nu 4 år...) Så enkelt blir det nog aldrig.

• SilverEmma
    LML skrev 2010-01-04 23:09:46 följande:
    Min tös har sovit hos farmor o mormor sedan hon var 1 månad gammal. Har aldrig varit några problem för henne (men mitt hjärta blöder fortfarande lite varje gång hon sover borta...Hon är nu 4 år...) Så enkelt blir det nog aldrig.
    Får jag fråga varför så tidigt? Absolut inget påhopp, hade gärna lämnat iväg dottern så tidigt också men hon har alltid sovit så jäkla bra på nätterna så att vi inte haft något behov av det.
  • Sarah84

Första gången va då vi gifte oss, då sov hon visserligen hemma i sin säng, men de va farmor & farfar som va här. Då va dottern 13 mån. Nu är hon lite mer än 2½ & har sovit utan oss vid 4 tillfällen, alla gånger utom 1 har de handlat om endast 1 natt, sista gången va då lillebror kom & ja sov utan henne nästan en vecka =( då sonen e prematur fick vi tanna kvar. behöver jag säga att jag hade abstinens efter henne?

• LML
    SilverEmma skrev 2010-01-04 23:14:18 följande:
    Får jag fråga varför så tidigt? Absolut inget påhopp, hade gärna lämnat iväg dottern så tidigt också men hon har alltid sovit så jäkla bra på nätterna så att vi inte haft något behov av det.
    Självklart får du fråga :) Det var nyårsafton o farmor hade tjatat i en vecka om att hon ville ha skruttan på nyår. Ja hade inga planer utan tänkte vara hemma o bara slöa... Men tillslut "gav ja med mig" (jag ammade inte och hon hade träffat farmor i princip varje dag) det va med mkt blandade känslor men det va ganska skönt att få sova en hel natt.
  • SilverEmma
    LML skrev 2010-01-05 22:25:41 följande:
    Självklart får du fråga :) Det var nyårsafton o farmor hade tjatat i en vecka om att hon ville ha skruttan på nyår. Ja hade inga planer utan tänkte vara hemma o bara slöa... Men tillslut "gav ja med mig" (jag ammade inte och hon hade träffat farmor i princip varje dag) det va med mkt blandade känslor men det va ganska skönt att få sova en hel natt.
    Vad härligt! Kan tänka mig att det var skönt! Ovanligt (speciellt härinne) att så små bebisar lämnas iväg över natten så tidigt så jag blev bara nyfiken.
  • Jakopzon

*H* var 9 veckor när han sov hos mormor och morfar en natt (gick jättebra),
    *T* är 7månader nu å har fortfarande inte sovit borta...  =)

• Tazocina

När min mamma kommer på besök så får lillan 8 månader sova inne med henne i gästrummet. Så har vi gjort sedan hon var 3 månader och mamma gör så för att avlasta oss så vi får sova hela nätter och sova ut ibland.

• LML
    SilverEmma skrev 2010-01-06 09:02:06 följande:
    Vad härligt! Kan tänka mig att det var skönt! Ovanligt (speciellt härinne) att så små bebisar lämnas iväg över natten så tidigt så jag blev bara nyfiken.
    Ja här på fl så är det inte speciellt vanligt. o visst kan ja tycka att 1 månad e lite lite men hon trivdes hos farmor så varför inte. Hon va inte mer beroende av mig än av någon annan (iom att ja inte "höll i maten") Så det är nog bara den känslomässiga biten man ska klara av när dt gäller att lämna bort dem :) Tror inte det finns nån "lagom" ålder. Det viktigaste är att det känns bra o att barnet e tryggt hos den man lämnar det hos.
  • Frila2

Kommer inte riktigt ihåg hur gammal Siri var men kanske 3-4 månader korrigerat. Hon har träffat mormor och morfar iaf 1-2 gånger i veckan hela tiden och sovit hos dem med oss där innan så det var ett minimalt steg för henne (större för oss). Siri sover hos mormor 1-2 gånger i månaden och har gjort det regelbunder sedan hon var kanske 6 månader korr. Det går väldigt bra och har gjort det varje gång.

• Sarita

Drygt tre år. Då ville hon själv sova hos farmor och farfar.

• tessi3h

Min 1,5 åring har inte sovot borta ännu men min 4a åring var bara 5-6 månader men det berodde på kolik och att han vaknade varje timme så vi var tvugna för att orka.

• Therese33

Vår son är 2 år och inte sovit borta än men i ert fall så blir det säkert inga problem då dina föräldrar umgås så mycket med erat barn

• jen bossman

Båda våra barn var 1½ år när de sov borta ( hos mormor och morfar) för första gången. Kändes tryggt ändå eftersom de träffas flera gånger i veckan...

Svar på tråden Hur gamla var era barn när de sov borta första gången, utan er?