Allergitråden
Nu ska jag provbaka tårtbotten.
Enl. Wikipedia
Plasticine was formulated by art teacher William Harbutt of Bathampton, in Bath, England, in 1897. He wanted a non-drying clay for use by his sculpture students. Although the exact composition is a secret, Plasticine is composed of calcium salts (principally calcium carbonate), petroleum jelly, and long-chain aliphatic acids (principally stearic acid). It is non-toxic, sterile, soft, malleable, and does not dry on exposure to air (unlike superficially similar products such as Play-Doh, which is based on flour, salt and water). It cannot be hardened by firing; it melts when exposed to heat, and is flammable at much higher temperatures.
Inte kanske den mest tillförlitliga källa alla gånger, men det låter ju onekligen som att den är fri från sädesslag.
Jag är lite kluven. Dottern E ska börja på förskola till hösten, har sökt plats på samma förskola där sonen redan går. I kommunen finns ingen allergiavdelning. Jag är lite nervös för hur det ska gå för E, hon är så känslig. Kan inte ens leka med samma leksaker som mjölk och äggätande barn utan att få allergiska reaktioner. Det har dock blivit bättre på sistone, hon är inte riktigt lika känslig längre.
Funderar nu på om jag ska kontakta kommunen för att höra mig för om vad det finns för beredsap och kunskap när det gäller allergibarn, eller kanske prata med rektorn för det förskola som är aktuellt. Samtidigt känns det som att då kanske E inte får sin plats, att de ger hennes plats till någon annan för att de inte vill/orkar med ett barn med allergier? Och det är ju inte alls säkert att E är lika känslig om ett halvår som hon varit hittills, det har ju blivit märkbart bättre, speciellt när det gäller mjölkreationerna, och att jag isåfall blir betraktad som en hönsmamma och inte bli tagen på allvar när det gäller annat?
Tack för era synpunkter ang förskolan. Ska prata med rektorn.
Ringde till rektorn, men jag tror hon gått för dagen. Lämnade meddelande på telefonsvararen så får hon ringa när det passar henne.
Ni med barn i förskola och skola. Har någon av er erfarenhet av cokk and chill? Har det fungerat med era allergier? Jag skulle nog känna mig säkrare om maten lagades på plats av samma person/personer alltid istället för av någon/några som inte behöver ta ansvar för vad de gör på samma sätt.