-
Dolomit låter onekligen som ett enklare alternativ än krossa Kalopos. Men hur är det magnesiumet i Dolomiten, det kan inte bli för mycket för det?JPL skrev 2010-01-31 09:49:25 följande:enklare än att krossa är att köpa dolomitpulver. billigt också och utan tillsatser. sök på tex bodystore. det är "tungt" så man måste blanda det i något aningens tjockt tex blåbärssoppa, gröt e dyl. i krisiga perioder har jsg bakat muffins med exakt en dagsdos calcium i per styck.
-
Tack! Nu ser jag att det står med. Läste många gånger men hittade inte i innehållsförteckningen. Då ska vi ta och prova den.saffe skrev 2010-01-31 10:33:19 följande:Sempers ris o banangröt som man köper på apoteket innehåller visst kalcium! 198 mg/ portion! Så den kanske kan vara ett alternativ i alla fall?Tack för förklaringen. Då bör det inte vara något problem med magnesiumtillskott till dottern. Hon tål inte soja, ärtor eller bönor (eller annat i samma grupp) och får inte så mycket fullkornsprodukter eftersom hon är fortfarande under året. Ska nog inhandla Dolomitpulver att ha hemma också.Miralicia skrev 2010-01-31 10:53:16 följande:magnesium
-
Kan man få Sempers mjölkfira risgröt på livsmedelsanvisning (eller vad det nu heter)?
-
Va synd, eftersom vi inte fått ersättning heller.Kavat skrev 2010-02-04 16:35:43 följande:Nej, iaf inte när jag frågade. De anser att när man får modersmjölkersättning så kan man berika sin egenkokta gröt,
-
Från början tyckte läk på BVC att hon var "för gammal för ersättning, hon ska ju äta välling nu", då var hon drygt fyra månader. Ungefär samma hos första läkaren på mottagningen och dietisten. De tyckte även att eftersom jag ammade henne behövde vi inte ens prova ersättnig, och så tyckte de att hon var så gammal att hon inte skulle ta ersättning då det är "äckligt". Som du hör väldigt mycket bortförklaringar och jag har inte orkat bråka, har lagt energin på att få allt att fungera istället och prova mig fram vad hon är allergisk mot.Kavat skrev 2010-02-04 17:57:39 följande:Men det har ni rätt att ha om det är mjölkproteinallergi. Varför får ni det inte?
Har provat med Nutra, hon äter gröt och välling med Nutra utan problem smakmässigt, men tyvärr reagerar hon på Nutran. Har inte orkat/hunnit prova någon annan ersättning än. Blir ju lite dyrt att köpa flera burkar för flera hundra kronor bara för att prova igenom hela sortimenten.
Läkaren som jag har begärt till dottern nu (bytte så att jag har samma till båda barnen) har jag inte ens orkat ta upp det med. -
Tack för ditt pepp! Nu provar vi Sempers gröt, och ska fundera på att prova Profylac. Vore ju skönt att kunna berika lite vad som så att man inte är så bunden till gröt och välling. Kommer fråga vid nästa besök/samtal med barnmottagningen om detta med recept/livsmedelsanvisning på Sempers gröt iallafall.Kavat skrev 2010-02-04 21:11:45 följande:Jag fick till min son utan problem när han var 7 månader. Han äter fortfarande och nu är han 2.5 år. I vårt fall var det ju nödvändigt eftersom det senare visade sig att han inte tålde vare sig sinlac eller enago.. Orkar du testa Profylac? Det är ju vassle och inte kasein som Nutramigen är gjort av. Annars så är det väl Neocate som gäller, men det brukar ju vara lite svårare att få utskrivet utan att ha testat Profylac (eller annan gjort av vassle) Visst, klarar hon sig på mjölkfria gröter/välling (Semper, Enago) om det funkar för er, men vill ni har modersmjölkersättning så stå på er!
-
Orkar någon av er hänvisa till en bra översikt/förklaring till olika slags allergitester? Det pratas om så många olika att jag är lost! Prick, lapp, patch, RAST, finns det fler?
-
Tack för infot ang de olika testerna! Har lite bättre koll nu och det var visst inte så många olika ändå.
Har gjort pricktest på dottern som varit neg på ägg, mjölk och soja. Blodprov (RAST?) visar på äggallergi men inget på mjölk eller soja. Om jag sen lägger till hur hon reagerar på de olika livsmedlen borde det vara så att hon har en snabb reaktion på ägg och långsam på mjölk och soja? Finns det större chans att långsamma reaktioner växer bort än snabba? Och hur pass allergisk ska man vara innan läkare skriver ut adrenalinpennor och kortison? -
Måste bara berätta att igår när jag var och handla tänkte jag leta efter den mjölkfria vällingen från Semper. Den fanns inte, men det fanns en del annat som jag inte sett innan. De hade möblerat om lite bland vällingar och grötar och satt upp nya lappar (såna med pris osv.). De som jag reagerade på och inte kan minnas att jag skulle ha sett innan var "mjölkfri mild välling, från 6 mån", "Mjölkfri fullkornsvälling, från 1 år" och "Mjölkfri fullkornsgröt, 8 mån" alla förpackningar från Semper, på 300 gr och kostar 46,90. För visst har dessa inte funnits innan? Sen hade Enagos välling försvunnit.
-
De fanns inte inne, de hade bara satt upp lapparna och så var det tomt där de förpackningarna skulle vara. Vet inget om innehållet tyvärr. Hoppas på sojafritt!EL I skrev 2010-02-07 20:49:45 följande:men gud!! jag har inte sett nån av de där på affären. har varit både på maxi o coop...finns ju väldigt mkt att välja på då! är det sojafritt också??
Det var på Coop Forum jag var.