Allergitråden
Man ska alltid ha i olja/fett i all barnmat. Jätte viktigt för jämnare blodsocker, mättnad mm.
Hummm. Sitter och skriver på en lista på vad dottern inte tål till dagis. Skitsvårt ju. Det finns ju en massa saker jag säkert glömt av. Mjölk, ägg, soja är ju inga problem att få till lista på. Men vilka frukter är det egentligen? Det är sorbater, färgämnen och allt det andra som gör att det snurrar i huvudet. Pust. Kanel var det också ja.. Undrar hur mycket jag kommer att missa...
Dagens tips från mig, supergoda frasiga våfflor (av Blå Myran). Vi gjorde i dubbelvåffeljärn och det blev ca 8 mindre våfflor.
Blå Myran:
Så här blev det, vi kombinerade två recept från boken "matspecial" och resultatet blev mycket lyckat! Tyvärr för spröda för Sofie, men vi andra älskade dem.
Våfflor utan allt
3 dl Majsstärkelse
2 tsk Bakpulver
2 tsk NoEgg
½ tsk Salt
2 1/4 dl Risdryck
½ dl Flytande mjölkfritt margarin
Blanda först de torra ingredienserna, blanda sen i hälften av risdrycken och vispa innan du blandar i resten av risdrycken och margarinet. Grädda.
Intressant det med vitaminer. Speciellt eftersom min son har samma dietist som C och de äter ju ungefär detsamma (vi äter bovete och något mer) men vi ska inte ge vitaminer för det han får i sig ska räcka...
Men men, alla barn äter ju inte samma, men det känns ändå lite som att hon iblanda säger hipp och ibland happ.