-
Jag upplever och undrar samma sak som du, trots att vi inte har varit medvetna om våra allergier så länge... Det blir ta mig f-n bara sämre och sämreSnutten skrev 2010-01-25 14:26:32 följande:Hur upplever ni att era barns allergiutveckling är? Siri blir bara mer och mer allergisk och nu är hon drygt tre och ett halvt. När kommer den berömda vändningen och hur är det/har det varit för era barn?
-
Vårat ville inte smörja innan vi hade intyg, så vi fick vänta in läkarintyget på smörjningen. Där har läkaren skrivit att han ska smörjas ca kl 9, 12 och 15 (dvs samtidigt som de byter blöja). Det står även att han ska smörjas med salva som är utskrivet på recept från henne, och att vi sköter smörjning hemma med kortisonsalvor alt vanlig salva kl 6 och 18.Helle76 skrev 2010-02-09 05:49:06 följande:Fick hem intygen om allergier igår så nu är alla papper inne så FK kan bedöma om vi har rätt till vårdbidrag eller inte. Men det stod på intyget att dagis ska smörja deras eksem. Någon som har eller har haft ett dagis som gör det?
-
EL I: Jag säger som de övriga: ÅK IN DIREKT!!!! Vi har väldigt taskiga erfarenheter av dålig syresättning och andningsuppehåll, och tänker inte dra historien med Timon nu, utan bara säga ÅK IN!!!!
-
Fy fan vad ledsen jag blir! Vi var bjudna på barnkalas igår hos en av våra närmaste vänner. Hon hade kollat med mig innan, och vi hade gått en rundtur på affären tillsammans, så hon visste vad hon kunde baka med för att våra barn skulle kunna äta som de andra barnen. Hon ville minsann inte göra skillnad på barnen, sa hon.
När vi väl kommer dit så har hon köpt två paket med kex och ett paket med muffins till våra barn, och alla de andra barnen fick tre olika sorters tårta, massvis med kakor och mat i överflöd. Inte nog med att barnen blev ledsna, så blev jag jätteledsen över deras skull och sen för att det känns som att det bara var ett spel för galleriet när hon sa att att hon ville behandla alla barnen lika
Vi hade inte gått överhuvudtaget, och det vet hon, om hon hade talat om innan att våran familj inte skulle kunna äta där.
Ska man bara bita i det sura äpplet och bara låta det vara, eller faktiskt ta upp hur taskig jag tycker att hon var? Våra barn är jätteledsna IDAG över den missade tårtan som vi hade lovat att de skulle få äta på barnkalaset igår, så vi bakar tårta här idag för att kompensera det som blev missat igår...
Hur har ni gjort? För jag antar att det här är nåt som händer ganska ofta...
-
Jaa, det har du helt rätt i.... Det som förvånade var oss var att hon lånade ganska mycket pengar av oss för att överhuvudtaget ha råd att ha kalaset, och sen att vi gick rundturen på affären och jag visade henne det mjölkfria utbudet, och sen så gick det så härAmulett skrev 2010-02-21 13:09:55 följande:Om det var någon jag inte umgicks mycket med skulle jag kanske låta det vara och kanske bara fråga lite försynt vad som gick fel eftersom hon ju hade tänkt att ni alla skulle kunna äta samma sak. För att liksom påpeka att du blivit förvånad/besviken.När det är en nära vän, som i ditt fall, så skulle jag låta känslorna svalna lite och sedan ta en snack med henne. Förklara att du hade blivit så glad över att hon tänkte göra mat som fungerade för alla, och att det i dina öron betyder att alla kan äta samma sak - inte att det finns något som alla kan stoppa i munnen. Och förklara vad som hände efteråt. Antar att hon inte är en hemsk människa eftersom hon är en nära vän, hon har nog bara inte tänkt ...Det går ju inte att göra det ogjort, men det kan ju vara bra att ta upp så att det inte händer igen. Om/när det händer igen får man ju sedan fundera över hur mycket man kan umgås med dem. Vänner kan man ju faktiskt välja att umgås med på ett annat sätt än med familj (för det finns ju samma problem där ...).Bamsekram!
Sen skrev hon på facebook till mig att hon hade bakat hela dagen!!! -
Vi kommer nog skippa kalas ett tag framöver. Barnen är fulla av utslag och jättegriniga, Mattis har fått medicin för andningen och Neelah är helt igentäppt i näsan imorgon kommer väl starten med att byta bajsblöjor...Snutten skrev 2010-02-21 21:30:09 följande:Trållmor: jag brukar faktisk säga att vi har med oss eget till Siri alternativt att de köper Oatlys glass eller sorbet till Siri. Om de vill lyxa till det kan de köpa mashmellows eller strössel, namngivna sorter, och så brukar jag tillägga att knappt jag kan baka tårta till S. Det blir enklast för alla och man undviker alla missförstånd.Men det är svårt det där för om man kommer överens om att de som bjuder ska fixa mat och man kanske ändå tar med sig något för säkerhetsskull så verkar det ju som om man inte litar på den personen. Och det gör man ju inte heller. Alternativet är att man inte tar med sig "nödmat" och så gör de fel eller något och då har allergikern inget att äta. Så hur man än gör så blir det fel.
Vi har ju pratat om det här hela hösten, hon och jag, eftersom jag har ventilerat med henne om hur jobbigt det har varit med dagis. Så vi trodde aldrig att det skulle hända hemma hos henne, särskilt inte efter att vi träffades på affären och att de lånade pengar för att få till kalaset överhuvudtaget
Jag skrev en liten kommentar om det på fb, men inte riktat mot henne då, men hon har inte kommenterat det... så även om hon inte gör det så lägger jag ner det här sen, får ta krafterna till att bestiga andra berg... -
Hej!
Vi har huvudbry här hemma!!! Det verkar som att Neelah inte tål att smörjas med mjukgörande medel?!?! Hon är extremt torr, mycket värre än Timon någonsin har varit (och han smörjer vi med Fenuril 5ggr/dag, samt i omgångar med Mildison).
Vi har faktiskt varit så "taskiga" mot Neelah och jämfört hur hennes hud blir, eftersom vi ska träffa läkaren imorgon så vi vill ha lite kött på benen om hur hon blir av de olika smörjmedlen som vi använt. Vanlig barnolja är det som vi upptäckt är bäst, men det är långt ifrån att det hjälper. MEN när vi smörjer med mjukgörande så är det som att hennes hud börjar blöda!!! Kan det verkligen vara det, eller är det ett sammanträffande med något jag ätit?
Jag helammar, och jag äter mjölk- och äggfri kost. Vad tror ni?
-
Mjölk och ägg har vi redan förstått att hon inte tål, genom provokation. Hennes hud blev superfin när jag slutade äta ägg, för att sen bara "kollapsa" totalt. Hon ser så hemsk ut så jag vill inte ens knäppa bilder på henneKavat skrev 2010-03-02 21:54:44 följande:Mineralolja? Hm, det är väl Blå Myran som har koll på det där och Miralicia kanske?Minns en tjej för något år sedan som trodde sitt barn var allergiskt mot mjölk, men det var just minderm och de salvorna hon reagerade på, så visst händer det. Vet alltså inte om det just var mineraloljan, men bebisen tålde inte salvorna.Har för mig att Weleda är utan mineraloljor, om det nu kan vara det...Har du testat Locobase Repair? det är inte så många ingredienser i den heller. Min lille är ju väldigt känslig mot mycket, men den funkar och så har vi Protopic "istället för" Mildison.
Miniderm har vi inte använt sen hon var tre veckor, utan vi har använt oss utav Propyless och Fenuril, eftersom det är det vi har hemma...
Locobas Repair skulle jag absolut kunna tänka mig att använda (har inte gjort det än) eftersom det hjälpte min egen eksem så bra
Protopic har vi pratat med läkarna om, men de vägrar skriva ut den annat än till cancerpatienter *skakar på huvudet* -
Oj, vad många svar det kommit: TACK alla
Det är Barnängens barnolja vi använt, både i bad och efteråt.
Jag ska skriva ut era svar och visa Fredrik, för han är också jätteledsen över hur situationen är...
-
Det känns så skönt med den här tråden, för ni ger verkligen ett lugn och inte känslan av att vara "den där knäppa och hypokondriska" mamman Ni har erfarenhet, och framförallt råd att ge
-
Åhh, har inte tid att skriva om vad som hände idag, utan får nog göra det senare. Men har ju självklart en fråga till: vad innebär baskost?
-
Åhh, TACK och GRATTIS till vbBlå Flygare skrev 2010-03-03 19:57:31 följande:utanallt.blogspot.com/search/label/Baskost
-
Jag har ju skrivit i tråden förut om Neelah, våran lilltjej född i dec -09, och hennes problem. Genom uteslutning och provokation har vi konstaterat mjölk- och äggallergi. Sen var hon jättefin i någon vecka, för att sedan få nya nässelutslag, börja blöda från huden när vi smörjer henne, blåsor, dålig i magen mm.
Igår fick jag träffa läkaren (samma läkare som vi har till de övriga barnen), men hon ville bara prata preliminärt om Neelah då vi var där främst för Mattis och Timon. Mattis ska ju få provokation på sjukhuset nästa gång då de är rädd för hur stark reaktion han ska få, men det är ju en helt annan historia som jag inte orkar gå in på nu. Nu är det Neelah
Jag helammar fortfarande och äter mjölk- och äggfritt. Läkaren tyckte att jag skulle sluta med soja, alla sorters nötter och bönor, samt vete. Fisk gick vi inte in på direkt då jag inte äter fisk, men jag glömde ju att ta upp fiskoljan jag äter. Sen skulle jag heller inte äta det som de övriga barnen är allergiska mot, alltså deras individuella allergier. För hon visste ju att det skulle ta tid innan jag skulle få komma till dietisten, och därför kunde jag påbörja hemma med att dra ner på dessa produkter för att förhoppningsvis ha slutat helt innan mötet med dietisten.
Åhhh, var börjar man??? Vilka fallgropar finns det???
Jag vill verkligen inte sluta amma, men när listan bara växer och växer så vet jag inte längre.... är det bättre för henne om jag slutar amma???
-
Vi har på Mattis: mango, lax, chilli och paprika.Miralicia skrev 2010-03-26 08:15:36 följande:Hinner inte vara så utförlig just nu utan är på väg till dagis så återkommer lite senare. Vad har de andra barnen för individuella allergier?Vill du inte sluta amma så tycker jag att du ska ge det en chans till att börja med att utesluta, och sen utifrån det utvärdera om det känns ok att fortsätta på begränsad diet eller om du då känner att det är bättre att sluta amma. Man vänjer sig faktiskt vid det. Det är nog jobbigare att sluta amma och gå över helt till ersättning och sedan i efterhand ångra sig för att man inte gav det en chans om man egentligen vill amma. Det är knöligare att få igång en amning som man avslutat om man skulle ångra sig (även om det i flertalet fall går) än att omvärdera ett tidigare beslut att fortsätta amma fast på begränsad diet.Här hemma så äter dottern utan mjölk, ägg, soja, baljväxttillsatser, skaldjur, tomat, citrus, jordgubbar, nötter, vanilj, plommon, kiwi, konserveringsmedel E200-E202, nästan havrefritt och ett par saker till och sen måste jag själv ha helt fritt från alla spannmålen. Så det går alldeles utmärkt att klara sig utan mycket. Jag lagar vanligtvis 1 huvudrätt och sen kan det skilja lite på tillbehören, tex så gör jag egen majspasta enbart till mig själv och vanlig vetepasta till övriga familjen. Man vänjer sig. Det alllra mesta går faktiskt att få till med lite trixande och andra produkter.
Aliina reagerar på nästan allt rött i maten.
Timon har den längsta listan där citrusfrukter går bort, rött i maten, äpple, kiwi mm.
Jag själv har ju varit länge under utredning, och sedan jag själv slutade (pga Neelah) med mjölk och ägg, har jag upptäckt hur bra jag blivit i tarmarna. Har numer bara ca 3 diareer/dag *jippie* Dock har jag under senaste veckorna fått väldigt mycket utslag och mina eksem har kommit tillbaka och denna förbannade klåda!!! Det är för mig som de vill sätta på baskost för att se vad det är jag inte tål, så att mina tarmar kanske kan få en normal funktion någon gång. Jag har haft som mest ca 25 diareer/dag!!! Så jag är verkligen villig att utesluta allt, inte bara för Neelahs skull, utan även för att jag själv ska kunna få ett drägligare liv... Men det är inte förrän barnens allergier uppkommit som läkarna fört på tal att det kanske handlar om födoämnesallergier för min egen del också...
Mattis helammade jag i 5 veckor, delammade i 3 veckor till innan jag la ner det helt. Jag orkade helt enkelt inte med det då han var för stor för mig att orka mätta (han vägde ju 5kg när han föddes). Twinsen fick ersättning direkt från start, men jag ammade de i 2,5 månad iaf, innan vi la ner amningen. Den här gången har det funkat jättebra, och jag är så lycklig över att det fungerar, så jag vill verkligen fortsätta!!!
Men det är lite som när mjölkallergin uppdagades; var börjar man? och vad heter allt? Det som vi använt innan, vad får vi plocka bort från det? Jag är nästan helt övertygad om att våra tre stora är sojaallergiker också, men läkaren ville inte skriva något intyg till dagis förrän blodproven är tagna, utan tyckte att det räckte med att vi drog ner på sojaprodukterna hemma för dem tills dess...Om jag förstod henne rätt så ska jag utesluta tills jag får träffa dietisten, och i samråd med dietisten provocera en sak i taget. Jag ska genast sluta med fiskoljan (och utan att Fredrik får läsa så tackar jag eftersom jag rapar så förb-at äckligt av den )Blå Flygare skrev 2010-03-26 09:48:01 följande:Menade läk att du skulle utesluta allt det under hela amningsperioden eller under några veckor för att sen provocera en sak i taget? När jag uteslöt under några veckor vid amningens begynnelse så fokuserade jag på vad jag kunde äta ist för tvärt om. Kolla in i miralicias blogg "utan allt" för tips. Fiskolja går bort vid fiskallergi, A tål inte fisk och jag fattade inte verför han var dålig jämt när jag tagit bort ägg - inget annat åt jag dagligen - utom tillskotten
Skulle behöva länken till Miralicias blogg igen eftersom jag har en ny dator så den är borta från favoriter -
Precis som Snutten, bara med feber, inget annat...Frisören skrev 2010-03-26 21:18:10 följande:Har era barn reagerat på vaccin?
-
Kavat och Miralicia: jag kommer svara er imorgon, för jag är såå tacksam över era svar ska ni veta. Just nu går ögonen i kors, för en jätteschysst väninna tog hit sin magsjuke son igår så vi har det vi gör just nu Kan snabbt säga att de har tagit gluten och laktos-prov på mig hur många gånger som helst utan att det har visat någonting... Nu Tavegyl och hopp i säng!!!